اختيار الموقع            تسجيل دخول
 

مجلة كلية التربية جامعة أسيوط :
بيانات الدورية
أعداد قيد الطبع
اعداد الدورية
  مجلة كلية التربية جامعة أسيوط :
  
 

[9004503.] رقم البحث : 9004503 -
معوقات المشاركة في العمل التطوعي لدى طلبة كلية التربية الأساسية بدولة الكويت / معوقات المشاركة في العمل التطوعي لدى طلبة كلية التربية الأساسية بدولة الكويت
  قطاع الدراسات التربوية / General
تخصص البحث : General
  مجلة كلية التربية جامعة أسيوط : / المجلد 37 االعدد الرابع - 20/4/2021
  تاريخ تقديم البحث 17/05/2021
  تاريخ قبول البحث 17/05/2021
  عدد صفحات البحث 33
  عادل سيد طاهر احمد - مؤلف رئيسي
  خالد محمد الفضاله
  خدمة المجتمع، المجتمع المدني، التعليم العالي
community service, civil society, higher education
  هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على درجة معوقات المشاركة في العمل التطوعي لدى طلبة كلية التربية الأساسية من وجهة نظر الطلبة أنفسهم، ولتحقيق هدف الدراسة، قام الباحث بتصميم استبانة مكونة من (44) فقرة وموزعة على أربع مجالات لقياس درجة معوقات المشاركة في العمل التطوعي، وتطبيق الأداة على عينة عشوائية قوامها (811) طالباً وطالبةً من طلبة كلية التربية الأساسية بدولة الكويت. وأظهرت نتائج الدراسة أن معوقات المشاركة في العمل التطوعي لدى أفراد عينة الدراسة جاءت بدرجة عالية في مجال المعوقات المتعلقة بالبيئة الجامعية، ومتوسطة في مجال المعوقات المتعلقة بالطالب، ومجال المعوقات المتعلقة بمؤسسات العمل التطوعي، ومجال المعوقات المتعلقة بالمجتمع، وعلى الدرجة الكلية للأداة. كما أشارت نتائج الدراسة إلى وجود فروق دالة إحصائياً في درجة معوقات المشاركة في العمل التطوعي لدى أفراد عينة الدراسة في الدرجة الكلية للأداة، وفي جميع مجالات الدراسة، ما عدا مجال المعوقات المتعلقة بمؤسسات العمل التطوعي، تعزى لمتغير النوع ولصالح الإناث، ووجود فروق دالة إحصائياً في درجة معوقات المشاركة في العمل التطوعي في الدرجة الكلية للأداة، وفي جميع مجالات الدراسة، ما عدا مجال المعوقات المتعلقة بالمجتمع، تعزى لمتغير المشاركة في العمل التطوعي ولصالح غير المشاركين.The study aimed at exploring the obstacles to participation in voluntary work among students of College of Basic Education in Kuwait from the point of view of students themselves. To achieve the objective of the study a questionnaire of (44) items was developed by the researcher, covering four domains to measure the degree of obstacles to participation in voluntary work. The questionnaire was distributed to a random sample of (811) students at the College of Basic Education. Results showed that the degree of obstacles related to the domain of university environment was high, while it was medium in the domain of obstacles related to students him/herself, the domain of obstacles related to volunteering institutions, the domain of obstacles related to society, and in the total score. Furthermore, results showed that there was statistically significant differences in the degree of obstacles to participation in voluntary work in all domains and in the total score, except for the domain related to volunteering institutions, attributed to sex and in favour of female, and there was statistically significant differences in the degree of obstacles to participation in voluntary work in all domains and in the total score, except for the domain related to socity, attributed to volunteering variable and in favour of students who didn’t volunteer.
  Download Paper

[9004506.] رقم البحث : 9004506 -
واقع تحقيق برنامج تهيئة أعضاء هيئة التدريس الجدد وإعدادهم في جامعة الملك سعود للتطوير المهني / واقع تحقيق برنامج تهيئة أعضاء هيئة التدريس الجدد وإعدادهم في جامعة الملك سعود للتطوير المهني
  قطاع الدراسات التربوية / General
تخصص البحث : General
  مجلة كلية التربية جامعة أسيوط : / المجلد 37 االعدد الرابع - 20/4/2021
  تاريخ تقديم البحث 17/05/2021
  تاريخ قبول البحث 17/05/2021
  عدد صفحات البحث 32
  عادل سيد طاهر احمد
  مشاعل بنت ناصر بن سعد الرشيد - مؤلف رئيسي
  برنامج- أعضاء هيئة التدريس الجدد- جامعة الملك سعود- التطوير المهني.
Program- New faculty members- King Saud University- Professional Development.
  هدفت الدراسة إلى التعرف على واقع تحقيق برنامج تهيئة أعضاء هيئة التدريس الجدد وإعدادهم في جامعة الملك سعود للتطوير المهني، وتحديد الصعوبات التي تواجه برنامج تهيئة أعضاء هيئة التدريس الجدد وإعدادهم من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس المتدربين، والكشف عن الفروق ذات الدلالة الإحصائية عند مستوى الدلالة (0.05) في استجابة أفراد الدراسة نحو البرنامج من حيث نوع الجنس (ذكور، إناث) ومن حيث نوع الكلية (الإنسانية، العلمية، الصحية). تم استخدام المنهج الوصفي بأسلوبه المسحي، والاستبانة كأداة للدراسة، وطبقت على مجتمع الدراسة الذي تكون من جميع أعضاء هيئة التدريس الجدد الذين أتموا برنامج تهيئة أعضاء هيئة التدريس الجدد وإعدادهم بجامعة الملك سعود عام (1438-1439هـ)، والبالغ عددهم (130) عضوا، وطبقت الدراسة عام (1439-1440هـ)، وتم التوصل إلى النتائج التالية: أن واقع تحقيق برنامج تهيئة أعضاء هيئة التدريس الجدد وإعدادهم بجامعة الملك سعود للتطوير المهني جاءت بدرجة متوسطة، حيث يأتي مجال المهارات التدريسية بالمرتبة الأولى، وبالمرتبة الثانية يأتي مجال المهارات التقنية، وبالمرتبة الثالثة يأتي مجال خدمة المجتمع، ويأتي بالمرتبة الرابعة مجال البحث العلمي، وأن أبرز الصعوبات التي تواجه برنامج تهيئة أعضاء هيئة التدريس الجدد وإعدادهم تمثلت في: تعارض أوقات البرامج التدريبية مع مواعيد المحاضرات، وزيادة الأعباء الوظيفية على عضو هيئة التدريس.The study aimed to identify the reality of achieving New Faculty Members Preparation Program at King Saud University for professional development, identifying the difficulties confronting from the perspectives of the trained faculty members. Moreover, detecting the statistical significance differences at the level of significance (0.05) in the responses of the participants towards the program in terms of gender (male, female) and in terms of type of college (human, scientific, health). the study adopted the survey descriptive approach, and the questionnaire as a tool for the study. The questionnaire applied to the study population, which is composed of all new faculty members who completed the New Faculty Members Preparation Program at King Saud University (1438-1439) which consisted of (130) members. The study was conducted in (1439-1440), and revealed the following findings: The degree of reality of achieving the New Faculty Members Preparation Program was medium, whereas the field of teaching skills ranked first, and in the second rank was the field of technical skills, and in the third rank was the field of community service. In addition, in the fourth rank was the field of scientific research, and the most prominent difficulties facing the program of preparing and adapting the new faculty members are: Training Programs Times conflict with the times of lectures, and increasing workloads on the faculty members.
  Download Paper

[9004507.] رقم البحث : 9004507 -
دور استخدام الحوافز من قبل المعلمات على تحصيل طلبة المرحلة الابتدائية في مدارس منطقة مبارك الكبير من وجهة نظر المعلمات / دور استخدام الحوافز من قبل المعلمات على تحصيل طلبة المرحلة الابتدائية في مدارس منطقة مبارك الكبير من وجهة نظر المعلمات
  قطاع الدراسات التربوية / General
تخصص البحث : General
  مجلة كلية التربية جامعة أسيوط : / المجلد 37 االعدد الرابع - 20/4/2021
  تاريخ تقديم البحث 18/05/2021
  تاريخ قبول البحث 18/05/2021
  عدد صفحات البحث 27
  عادل سيد طاهر احمد
  عائشة عبد العزيز سعود عقيل - مؤلف رئيسي
  الحوافز، تحصيل الطلبة، المرحلة الابتدائية، منطقة مبارك الكبير Incentives, Student Achievement, Primary School, Mubarak Al-Kabeer Area
  هدفت هذه الدراسة التعرف على دور استخدام الحوافز من قبل المعلمات على تحصيل طلبة المرحلة الابتدائية في مدارس منطقة مبارك الكبير من وجهة نظر المعلمات ولتحقيق هدف الدراسة تم تطوير استبانة مؤلفة من (20) فقرة، تم توزيعها على (50) من معلمات تلك المرحلة وتم التأكد من صدقها عن طريق عرضها على لجنة من المحكمين من ذو الخبرة والاختصاص من حملة شهادات الدكتوراه ويحملون رتب علمية متفاوتة، وتم التأكد من ثباتها عن طريق معادلة كرونباخ الفا وبعد عملية توزيع الاستبانات وجمعها تم ترميزها وإدخالها الى الحاسوب، ومعالجتها إحصائياً باستخدام الرزمة الاحصائية للعلوم الاجتماعية. وقد بينت الدراسة ان دور استخدام الحوافز من قبل المعلمات على تحصيل طلبة المرحلة الابتدائية في مدارس منطقة مبارك الكبير من وجهة نظر المعلمات كبير، وبينت ايضا انه لا يوجد فروق ذات دلالة احصائية عند مستوى الدلالة (0.05) في متوسطات استجابات افراد عينة الدراسة نحو دور استخدام الحوافز من قبل المعلمات على تحصيل طلبة المرحلة الابتدائية في مدارس منطقة مبارك الكبير تعزى لكل من المتغيرات (التخصص، سنوات الخبرة، المؤهل العلمي)، وبناء على نتائج هذه الدراسة فقد أوصت الباحثة بعدة توصيات أهمها:
• ضرورة استخدام التحفيز من قبل معلمات المرحلة الأساسية كونه يساعد على تميز التلاميذ بمشاركة فعّالة في الدرس.
• ضرورة حث معلمات المرحلة الاساسية على استخدام التحفيز كونه يساعد على تميز التلاميذ بالتحضير المسبق للحصة.
This study aimed to identify the role of the use of incentives by teachers on the achievement of primary school students in the schools of Mubarak Al-Kabeer area from the teachers ’point of view. To achieve the aim of the study, a questionnaire consisting of (20) items was developed, and it was distributed to (50) of the teachers of that phase. Its validity was verified by presenting it to a panel of experienced and competent arbitrators who hold doctoral degrees and hold varying scientific ranks. Using the Statistical Package for Social Sciences. The study showed that the role of using incentives by teachers on the achievement of primary school students in the schools of the Mubarak Al-Kabeer area from the teachers ’point of view is large, and it also showed that there are no statistically significant differences at the significance level (0.05) in the average responses of the study sample. Towards the role of using incentives by teachers on the achievement of primary school students in Mubarak Al-Kabeer area schools due to each of the variables (specialization, years of experience, academic qualification, place of residence), and based on the results of this study, the researcher recommended several recommendations, the most important of which are:
1. The necessity of using motivation by primary school teachers, as it helps pupils to be distinguished by effective participation in the lesson.
2. The necessity of urging primary school teachers to use stimulation, as it helps students distinguish themselves from pre-preparing the session.
  Download Paper

[9004512.] رقم البحث : 9004512 -
أثر استخدام نموذج فراير في تدريس العلوم على تنمية التفكير الابتكاري واكتساب المفاهيم العلمية لدى تلميذات الصف الخامس الابتدائي بمدينة الطائف / أثر استخدام نموذج فراير في تدريس العلوم على تنمية التفكير الابتكاري واكتساب المفاهيم العلمية لدى تلميذات الصف الخامس الابتدائي بمدينة الطائف
  قطاع الدراسات التربوية / General
تخصص البحث : General
  مجلة كلية التربية جامعة أسيوط : / المجلد 37 االعدد الرابع - 20/4/2021
  تاريخ تقديم البحث 18/05/2021
  تاريخ قبول البحث 18/05/2021
  عدد صفحات البحث 25
  عادل سيد طاهر احمد
  مها بنت عيضة عايض الحارثي - مؤلف رئيسي
  أثر- استخدام - نموذج فراير - تدريس العلوم - تنمية- التفكير الابتكاري- المفاهيم العلمية - الصف الخامس الابتدائي- مدينة الطائفImpact - Use - Fryer Model - Science Teaching - Development - Innovative Thinking - Scientific Concepts - Fifth Grade Primary - Taif City
  هدفت الدراسة إلى معرفة ”أثر استخدام نموذج فراير في تدريس العلوم على تنمية التفكير الابتكاري لدى تلميذات الصف الخامس الابتدائي بمدينة الطائف”. وتحقيقًا لهدف الدراسة استخدمت الباحثة منهجًا شبه تجريبي على عيِّنة عشوائية بسيطة من مجتمع البحث الذي شمل تلميذات الصف الخامس الابتدائي بمدرسة الابتدائية الحادية والعشرين، بمدينة الطائف، وقد بلغ عدد تلميذات العيِّنة (104) تلميذات، مقسمة على النحو التالي: (52) تلميذة في المجموعة الضابطة، و(52) تلميذة في المجموعة التجريبية، ودرست المجموعة الضابطة بالطريقة المعتادة، ودرست المجموعة التجريبية بنموذج فراير، واستخدمت الباحثة اختبار التفكير الابتكاري من إعداد: د. فرانك ويليامز، ترجمة وتقنين: د. أحمد قنديل. وتم تطبيق هذا الاختبار تطبيقًا (قبليًّا، وبعديًّا)، بعد التأكد من صدقه وحساب ثباته. ولاختبار صحة الفروض عُولجت البيانات باستخدام اختبار (ت) لمجموعتين مستقلتين، ومعادلة حساب حجم التأثير، وتوصلت نتائج البحث إلى وجود فروق بين متوسطات درجات المجموعتين التجريبية والضابطة في القياس البعدي لاختبار التفكير الابتكاري عند مهارات: الطلاقة، والمرونة، والأصالة، والعنوان اللفظي، والدرجة الكلية لصالح المجموعة التجريبية بينما كانت مهارة التحسين غير دالة، وكان حجم تأثير نموذج فراير في تنمية التفكير الابتكاري يتراوح بين صغير وكبير.The study aimed to find out ”the effect of using the Fryer model, in teaching science, on the development of innovative thinking among fifth-grade primary students in Taif.” In order to achieve the aim of the study, the researcher used a quasi-experimental approach, on a simple random sample, from the research community, which included female pupils in the fifth grade of primary school, in the twenty-first primary school, in Taif city, and the number of female students in the sample reached (104) pupils, divided as follows: ( 52) a student in the control group, and (52) a student in the experimental group. She studied the control group in the usual way, and the experimental group studied using the Fryer model, and the researcher used the innovative thinking test prepared by: Dr. Frank Williams, translation and legalization: Dr. Ahmed Qandil. This test was applied in application (before and after), after confirming its validity and calculating its consistency. To test the validity of the hypotheses, the data were processed using a test (T) for two independent groups, and the equation for calculating the size of the effect, and the results of the research found that there were differences between the mean scores of the experimental and control groups, in the post-measurement, to test innovative thinking, when skills: fluency, flexibility, and originality. And the verbal title, and the overall score in favor of the experimental group, while the skill of improvement was not significant, and the size of the effect of Fryer on the development of innovative thinking ranged from small to large.
  Download Paper

[9004513.] رقم البحث : 9004513 -
درجة تطبيق استراتيجية التلعيب ومعوقات تطبيقها لدى معلمات الحاسب الآلي بمنطقه الرياض بالمملكة العربية السعودية / درجة تطبيق استراتيجية التلعيب ومعوقات تطبيقها لدى معلمات الحاسب الآلي بمنطقه الرياض بالمملكة العربية السعودية
  قطاع الدراسات التربوية / General
تخصص البحث : General
  مجلة كلية التربية جامعة أسيوط : / المجلد 37 االعدد الرابع - 20/4/2021
  تاريخ تقديم البحث 18/05/2021
  تاريخ قبول البحث 18/05/2021
  عدد صفحات البحث 40
  عادل سيد طاهر احمد
  شيخة عبيد بداح العتيبي - مؤلف رئيسي
  إستراتيجية التلعيب – معلمات الحاسب الآلي .
Gamification Strategy - Computer Parameters.
  هدفت الدراسة إلى الكشف عن درجه تطبيق استراتيجية التلعيب لدى معلمات الحاسب الآلي بمنطقه الرياض بالمملكة العربية السعودية بالإضافة الى الكشف عن معوقات تطبيقها من وجهة نظرهن والفروق في درجه تطبيق استراتيجية التلعيب لدى معلمات الحاسب الآلي في مدارس منطقه الرياض بالمملكة العربية السعودية، وفق متغيرات المؤهل التعليمي، سنوات الخبرة، والمرحلة الدراسية.
ولتحقيق أهداف البحث استخدمت الباحثة المنهج الوصفي التحليلي، وتم إعداد استبانة كاداه لجمع البيانات تكونت من ثلاث محاور رئيسية تم التحقق من دلالات صدقها وثباتها، ثم تم توزيعها الكترونيًا على مجتمع البحث المتمثل في معلمات الحاسب الألى بمنطقة الرياض بالمملكة العربية السعودية للمرحلتين المتوسطة والثانوية في الفصل الدراسي الثاني لعام 1437-1438هـ البالغ عددهن 780 معلمة وكانت نسبة المسترد والصالح منها 70 استبانة، وتوصلت نتائج الدراسة إلى أن درجة تطبيق استراتيجية التلعيب لدى معلمات الحاسب الآلي بمنطقة الرياض بالمملكة العربية السعودية جاءت بدرجة كبيرة حيث تأتي درجة تطبيقها لدى المعلمات فيما يخص المنهج وطرق التدريس بالمرتبة الأولى، يليه درجة تطبيق استراتيجية التلعيب لدى المعلمات فيما يخص الطالبة كما تبين أن هناك موافقة بدرجة كبيرة بين أفراد البحث على وجود معوقات لتطبيق استراتيجية التلعيب لدى معلمات الحاسب الآلي بمنطقه الرياض بالمملكة العربية السعودية، حيث تأتي المعوقات المرتبطة بالإدارة المدرسية والامكانات المادية بالمرتبة الأولى، يليها المعوقات المرتبطة بالمناهج الدراسية، وبالمرتبة الثالثة تأتي المعوقات المرتبطة بالمعلمة، وفي الأخير تأتي المعوقات المرتبطة بالطالبات كأقل معوقات لتطبيق استراتيجية التلعيب لدى معلمات الحاسب الآلي بمنطقه الرياض بالمملكة العربية السعودية.
The Research objective is discover the level of implementing gamification strategy by the female teachers of computer science in Riyadh, ksa in addition to discovering the drawbacks from implementing gamification strategy by the female teachers of computer science in Riyadh, ksa from their perspective, and the differences in the level of implementing it by the female teachers of computer science in Riyadh according to the variables of education qualification, years of experience, and school grade they teach.
To achieve the research objectives the researcher used descriptive analysis method. and a questionnaire was prepared as data collective tool it consisted of three main cores which have been verified of their guidance of validity and certainty, then it was distributed online to the community of the study represented by the female teachers of computer science in Riyadh for the grades of intermediate and secondary in the second term of the year 1438-1437 H reaching the number 780 female teachers, and the percentage of the reclaimed and valid was 70 questionnaires. The research findings have reached that the level of implementing gamification by the female teachers of computer science in Riyadh, ksa were at a high level. implementing gamification comes first place to female teachers relating to curriculum and methods of teaching. Afterwards comes the level of implementing gamification strategy by the female teachers relating to the female student, it became clear that there is a high level of approval amongst the research individuals on existing the drawbacks of implementing gamification by the female teachers of computer science in Riyadh, ksa whereas the drawbacks relating to school management and financial recourses came first place, afterwards comes the drawbacks relating to curriculums. third place comes the drawbacks relating to female teacher. and lastly comes the drawbacks relating to the female students as the least drawback of implementing gamification by strategy the female teachers of computer science in Riyadh at ksa
  Download Paper

[9004514.] رقم البحث : 9004514 -
معيقات تدريس مادة التربية الفنية من وجهة نظر معلميها بوزارة التربية في دولة الكويت / معيقات تدريس مادة التربية الفنية من وجهة نظر معلميها بوزارة التربية في دولة الكويت
  قطاع الدراسات التربوية / General
تخصص البحث : General
  مجلة كلية التربية جامعة أسيوط : / المجلد 37 االعدد الرابع - 20/4/2021
  تاريخ تقديم البحث 18/05/2021
  تاريخ قبول البحث 18/05/2021
  عدد صفحات البحث 25
  عادل سيد طاهر احمد
  محمد عبدالرحمن سيد أحمد العقيل - مؤلف رئيسي
  معيقات، التربية الفنية، معلمي التربية الفنية.
Obstacles, Art Education, Art Education Teachers.
  هدفت الدراسة الحالية التعرف إلى معيقات تدريس مادة التربية الفنية من وجهة نظر معلميها بوزارة التربية في دولة الكويت، استخدمت الدراسة المنهج الوصفي المسحي، ولجمع البيانات تم تطوير استبانة معيقات تدريس مادة التربية الفنية من وجهة نظر معلميها بوزارة التربية في دولة الكويت، في صورة مقياس وتكونت من (18) فقرة، وتم التأكد من صدقها وثباتها، تم تطبيقها على عينة تكونت من (170) معلمًا ومعلمة من معلمي التربية الفنية في وزارة الكويت، وأظهرت نتائج الدراسة أنَّ استجابات عينة الدراسة كانت موافقة بدرجة مرتفعة معيقات تدريس مادة التربية الفنية من وجهة نظر معلميها بوزارة التربية في دولة الكويت، وتوصلت الدراسة إلى عدة توصيات أهمها تطوير منهج الرسم والتصوير بمادة التربية الفنية من خلال الاستفادة من برنامج التفكير بالفنون في تنمية عادات عقل الفنان لاثراء التعبير الابتكارى لدي الطلبة في اطار الاتجاهات الفنية، واقامة ورش عمل لتدريب المعلمين بشكل عام ومعلمي التربية الفنية بشكل خاص على استخدام مداخل وانماط واستراتيجيات برنامج التفكير بالفنون داخل الفصل الدراسي لتنمية مستويات التفكير العليا عن طريق التهيئة بالتفكير المرئي.The current study aimed to identify the obstacles to teaching art education from the point of view of its teachers in the Ministry of Education in the State of Kuwait. The study used the descriptive survey approach, and to collect data, a questionnaire of art education obstacles was developed from the point of view of its teachers in the Ministry of Education in the State of Kuwait, in the form of a scale. from (18) paragraphs, and their validity and consistency was ascertained, they were applied to a sample consisting of (170) teachers from art education teachers in the Ministry of Kuwait, and the results of the study showed that the responses of the study sample were in agreement with a high degree, impediments to teaching art education from the viewpoint of Its teachers are at the Ministry of Education in the State of Kuwait, The study reached several recommendations, the most important of which is the development of the drawing and painting curriculum in Art Education by taking advantage of the Art Thinking Program in developing the habits of the artist’s mind to enrich the creative expression of students within the framework of artistic trends, and holding workshops to train teachers in general and art education teachers in particular on the use of approaches The patterns and strategies of the Art Thinking Program in the classroom to develop higher levels of thinking by preparing visual thinking.
  Download Paper

[9004516.] رقم البحث : 9004516 -
دور استراتيجية المزيج التسويقي لتفعيل الفنون التشكيلية السعودية في سوق العمل من خلال رؤية 2030م (تصور مقترح) / دور استراتيجية المزيج التسويقي لتفعيل الفنون التشكيلية السعودية في سوق العمل من خلال رؤية 2030م (تصور مقترح)
  قطاع الدراسات التربوية / General
تخصص البحث : General
  مجلة كلية التربية جامعة أسيوط : / المجلد 37 االعدد الرابع - 20/4/2021
  تاريخ تقديم البحث 19/05/2021
  تاريخ قبول البحث 19/05/2021
  عدد صفحات البحث 20
  عادل سيد طاهر احمد
  لطيفه عبدالرحمن الفيصل - مؤلف رئيسي
  استراتيجية المزيج التسويقي- الفنون التشكيلية- سوق العمل
Marketing mix strategy - plastic arts - labor market
  هدفت الدراسة الي التعرف على اهداف رؤية المملكة العربية السعودية 2030 نحو الفنون التشكيلية التعرف على استراتيجية المزيج التسويقي لتفعيل الفنون التشكيلية السعودية في سوق العمل من خلال رؤية2030 والاستفادة من استراتيجية المزيج التسويقي في تفعيل الفنون التشكيلية السعودية في سوق العمل من خلال رؤية2030 ، من خلال هذا البحث سوف نأخذ دور الفنون في سوق العمل من الناحية الاستثمارية. بحيث يمكن الاستفادة من استراتيجية المزيج التسويقي لتفعيل دور الفنون التشكيلية السعودية في سوق العمل من خلال رؤية 2030م.The study aimed to identify the objectives of the Kingdom of Saudi Arabia 2030 vision towards plastic arts. Identify the marketing mix strategy to activate the Saudi plastic arts in the labor market through Vision 2030 and to benefit from the marketing mix strategy in activating the Saudi plastic arts in the labor market through Vision 2030, through this research We will take the role of arts in the labor market from an investment point of view. So that the marketing mix strategy can be used to activate the role of Saudi plastic arts in the labor market through Vision 2030
  Download Paper

[9004517.] رقم البحث : 9004517 -
جودة الحياة الأسرية كمتغير وسيط في العلاقة بين الأمن الفكري وأحادية الرؤية لدى عينة من طلاب الجامعة السعوديين / معوقات المشاركة في العمل التطوعي لدى طلبة كلية التربية الأساسية بدولة الكويت
  قطاع الدراسات التربوية / General
تخصص البحث : General
  مجلة كلية التربية جامعة أسيوط : / المجلد 37 االعدد الرابع - 20/4/2021
  تاريخ تقديم البحث 19/05/2021
  تاريخ قبول البحث 19/05/2021
  عدد صفحات البحث 50
  عادل سيد طاهر احمد
  عبير محمد الصّبّان - مؤلف رئيسي
  مجده السيد الكشكي
  جودة الحياة – الأسرة – الأمن الفكري – أحادية الرؤية – طلاب الجامعة- السعودية.Quality of Family Life, Intellectual Security, One-Track Mindedness, University Students, Saudi Arabia.
  هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف علي دور جودة الحياة الأسرية كمتغير وسيط في العلاقة بين الأمن الفكري وأحادية الرؤية، بالإضافة إلى التعرف على العلاقة بين الأمن الفكري وجودة الحياة الأسرية وأحادية الروية، والفروق في كل من الأمن الفكري وجودة الحياة الأسرية وأحادية الروية وفقا للنوع والتخصص، وتكونت عينة الدراسة من (860) من طلاب الجامعة السعوديين طُبق عليهم مقاييس جودة الحياة الاسرية (عبد الوهاب وشند،2010)، والأمن الفكري للشباب (الكشكي والعتيبي ،2017)، وأحادية الرؤية (عثمان ،2007)، وتوصلت الدراسة إلى أن أكثر أبعاد جودة الحياة الأسرية انتشاراً هو البعد الخاص بالمقدرة المادية والسلامة الصحية، واتصفت عينة الدراسة بمستوي منخفض من أحادية الرؤية ووجود علاقة ارتباطيه موجبة دالة إحصائياً بين جودة الحياة الأسرية وبين الأمن الفكري، ووجود علاقة عكسية بين أحادية الرؤية وجودة الحياة الأسرية، ووجود علاقة عكسية بين الأمن الفكري وأحادية الرؤية، وأن هناك تأثير ايجابي لجودة الحياة الأسرية كمتغير وسيط للعلاقة بين الأمن الفكري وأحادية/ تعددية الرؤية، ووجود فروق دالة إحصائيا وفقاً للنوع لصالح الاناث في جودة الحياة الأسرية، وعدم وجود فروق دالة إحصائيا في الأمن الفكري وأحادية الرؤية وفقا للنوع، وعدم وجود فروق دالة إحصائياً في كل من جودة الحياة الأسرية الأمن الفكري وأحادية/ تعددية الرؤية وفقاً للتخصص، وفي ضوء النتائج أوصت الدراسة مراكز الارشاد النفسي بالجامعات بوضع برامج وخطط تمكنهم من خلق فكر متعدد ومتعايش مع الاخر لدى طلاب الجامعة.The present study aimed at exploring the role of the quality of family life as a mediating variable in the relationship between intellectual security and One-Track Mindedness, identifying the relationship between intellectual security and family quality of life and One-Track Mindedness, and identifying the differences in intellectual security, the quality of family life and One-Track Mindedness according to gender and specialization. The measures of the quality of family life (Abdul-Wahab and Shend, 2010), intellectual security of youth (El Keshky & Al-Otaibi, 2017), and One-Track Mindedness (Othman, 2007) were applied to the study’s sample of 860 Saudi university students. The results showed that the most prevalent dimension of the quality of family life was applied to the dimensions of physical ability and health safety; the study sample was characterized by a low level of One-Track Mindedness. Statistically positive significant correlation between the quality of family life and intellectual security, and negative correlations between One-Track Mindedness and both the quality of family and intellectual security were found. There was a positive effect on the quality of family life as a mediating variable of the relationship between intellectual security and One-Track Mindedness. The study found a statistically significant differences in the quality of family life due to gender in favor of females. The results showed no statistically significant differences in intellectual security and One-Track Mindedness according to gender; or in quality of family life, intellectual security, and One-Track Mindedness according to specialization. As a result, the study recommended psychological counseling centers in universities to develop programs and plans that enable students to develop Multi-Track Mindedness and to coexist with the other university students
  Download Paper

 


Powered by Future Library Software.All rights reserved © CITC - Mansoura University. Sponsored by Mansoura University Privacy Policy