Search In this Thesis
   Search In this Thesis  
العنوان
تحليل العلاقات السَّببية بين إدارة الوقت وتقبل التكنولوجيا
والاندماج في التعلم الإلكتروني لدى طلاب الجامعة /
المؤلف
عبدالسميع، عبدالله علي سعد.
هيئة الاعداد
مشرف / عبدالله علي سعد عبدالسميع
مشرف / مديحة محمد العزبي
مشرف / عائشة علي رف الله
مشرف / عائشة علي رف الله
الموضوع
qrmak
تاريخ النشر
2024
عدد الصفحات
205 ص. :
اللغة
العربية
الدرجة
ماجستير
التخصص
علم النفس التربوى
تاريخ الإجازة
11/2/2024
مكان الإجازة
جامعة الفيوم - كلية التربية - علم النفس التربوي
الفهرس
يوجد فقط 14 صفحة متاحة للعرض العام

from 205

from 205

المستخلص

هدفت الدِّراسة إلى التوصل لأفضل نموذج بنائي يصف العلاقات السَّببية المُباشرة وغير المُباشرة بين إدارة الوقت وتَقبُّل التكنولوجيا بمُكوناته الأربعة:(سُهولة الاستخدام المُدركة -الاستفادة المُدركة -الاتجاه نحوالاستخدام -النَّوايا السُّلوكية)، والاندماج في التَّعَلُّم الإلكتروني، والكشف عن الدَّور الوسيط بين هذه المُتغيِّرات لدى طلاَّب كُلية التربية جامعة الفيوم. بلغ عدد المُشاركين في مجموعة الدِّراسة الأساسية (595) طالبًا وطالبة تعليم عام وأساسي من الفرق الأربعة جميع التخصصات، بواقع (501) طالبة، (94) طالبًا بمتوسط عمري قدره (20.78)، وانحراف معياري قدره(1.067)، وتطبيق كل من (مقياس إدارة الوقت، ومقياس تَقبُّل التكنولوجيا) إعداد/ الباحث، ومقياس الاندماج في التَّعَلُّم الإلكتروني ( إعداد/ عائشة على رف الله، وسالي نبيل،2021).توصَّلت الدِّراسة إلى نتائج مؤداها: حقق النَّموذج البنائي (الثَّالث) من بين أربعة نماذجٍ مُفترضة جودة مُطابقة أفضل وفقًا لأدلة الملاءمة، وجود تأثير مُباشر مُوجب دال إحصائيًا لكلٍ من: )مكونات تقبل التكنولوجيا، وإدارة الوقت) في الاندماج في التَّعَلُّم الإلكتروني، وتأثير مُباشر مُوجب دال إحصائيًا لمكونات تقبل التكنولوجيا في إدارة الوقت، وتأثير مُباشر مُوجب دال إحصائيًا لكلٍ من:(إدارة الوقت والاتجاه نحو الاستخدام) في النَّوايا السُّلوكية، وتأثير غير مُباشر مُوجب دال إحصائيًا لكلٍ من: (الاتجاه نحو الاستخدام وإدارة الوقت ) في الاندماج في التَّعَلُّم الإلكتروني عبر النَّوايا السُّلوكية، كما وُجد تأثير غير مُباشر مُوجب دالٍ إحصائيًا لمكونات تقبل التكنولوجيا في كل من النَّوايا السُّلوكية، والاندماج في التَّعَلُّم الإلكتروني عبر إدارة الوقت.
الكلمات المفتاحية:
إدارة الوقت – تَقبُّل التكنولوجيا - الاندماج في التَّعَلُّم الإلكتروني.
Abstract
Title of Study:
” Analyzing the Causal Relationships between Time Management ,Technology Acceptance and E-learning Engagement
among University Students”
Name of Researcher: Abdullah Ali Saad Abdelsamie
Supervisors: Prof. Madiha Mohamed ElAzaby
Dr. Aisha Ali Rafallah
Degree: M.A.Degree
Specialization: Educational Psychology
University: Fayoum - Faculty of Education
Date of discussion:
This study aimed to reach the best structural model that describes the direct and indirect causal relationships between time management and technology acceptance with its four components (perceived ease of use, perceived usefulness, attitude toward use, and behavioral intention) and E-learning Engagement .It also aimed to testing the mediating role between these variables among students at the Faculty of Education, Fayoum University .The main group of the study included (N=595) participants male and female students, (N=94) males and (N=501) females, ranging from first to fourth year across all specializations. with an average age of (20.78) and a standard deviation of (1.067). The researcher prepared two scales: the Time Management Scale and the Technology Acceptance Scale. Additionally, the E-Learning Engagement Scale (prepared by Aisha Ali Rafallah and Sally Nabil, 2021) was used. The study found the following results: The third structural model out of four hypothetical models demonstrated the best fit according to the goodness-of-fit indices. The results indicated a statistically significant positive direct effect of time management, perceived ease of use, perceived usefulness, attitude toward use, and behavioral intentions on e-learning Engagement. There was also a statistically significant positive direct effect of perceived ease of use, perceived usefulness, and attitude toward use on time management. Furthermore, there was a statistically significant positive direct effect of time management and attitude on behavioral intentions. Additionally, there was a statistically significant positive indirect effect of attitude toward use and time management on e-learning Engagement through behavioral intentions. Lastly, there was a statistically significant positive indirect effect of perceived ease of use, perceived usefulness, and attitude toward use on both behavioral intentions and e-learning Engagement through time management.
Keywords:
Time management, technology acceptance, e-learning Engagement.