Search In this Thesis
   Search In this Thesis  
العنوان
الفكر التربوي في كتابات الأنبا بيمن(1930-1986م) دراسة تحليلية نقدية /
المؤلف
بشاي، مادونا عماد ناشد.
هيئة الاعداد
باحث / مادونا عماد ناشد بشاي
مشرف / يوسف سيد محمود
مشرف / نبيل سعد خليل
مناقش / نبيل سعد خليل
الموضوع
Qrmak
تاريخ النشر
2023
عدد الصفحات
344 ص. :
اللغة
العربية
الدرجة
الدكتوراه
التخصص
أصول التربية
تاريخ الإجازة
11/1/2023
مكان الإجازة
جامعة الفيوم - كلية التربية - اصول التربية
الفهرس
يوجد فقط 14 صفحة متاحة للعرض العام

from 343

from 343

المستخلص

مستخلص الرسالة باللغة العربية:
هدف الدراسة: استهدفت الدراسة التعرف إلى السياقات السياسية والاقتصادية والاجتماعية والثقافية والتعليمية وأثرها في تكوين فكر الأنبا بيمن، والكشف عن الأبعاد التربوية التي تقوم عليها فلسفته، واستقراء أهم القضايا التربوية التي شغلت فكره والكشف عن معالجته التربوية لها، كما استهدفت الدراسة وضع موجهات للسياسة التربوية على ضوء فكر الأنبا بيمن.
منهج الدراسة: اعتمدت الباحثة على المنهج الوصفي منهجا رئيسا تقوم عليه الدراسة، فالباحثة لا تقف عند مجرد وصف وجمع معلومات عن الأنبا بيمن؛ بل تتعدى إلى استقراء أفكاره وآرائه وتنظيمها وتحليلها ونقدها وبيان أهميتها التربوية.
نتائج الدراسة:
توصلت الدراسة إلى عدة نتائج أهمها:
- إن ارتباط الأنبا بيمن بالواقع لم يكن مجرد عرض وتصوير له بل تعامل معه برؤية نقدية وكانت معايير نقده بغية إحياء التراث القومي بكل جوانبه الفلسفية والعلمية والدينية والفنية، والحفاظ على هوية المجتمع، وتصحيح المفاهيم وتعديل السلوكيات الخاطئة والعادات الرديئة المترسخة، وإصلاح النسق القيمي.
- آمن الأنبا بيمن بأهمية الترابط بين الدين والعلم، فهو مفكر يجمع بين فكر الإنجيل ووصاياه وبين العلم ممثلًا في الفلسفة والتربية وعلم النفس وعلم الاجتماع، كما تحمل كتاباته فكرًا مستنيرًا يتسم بالأصالة مع رؤية تقدمية وسعي للتطوير يظهر في تناوله لجميع جوانب الحياة الإنسانية، فقد كان مثالًا طيبًا في احترامه للإنسان ككل متناولًا أبعاده الثقافية والعلمية والتربوية، وتميز بالنظرة المستقبلية والتخطيط الشامل الدقيق، والتنبؤ بمختلف المشكلات التي يمكن أن تواجهه، وعمل على وضع خطط لمواجهتها بطرق مختلفة للنهوض بالعملية التربوية سواء داخل الأسرة أو الكنيسة أو المجتمع.

Abstract
Study objectives: The study aims to recognize the political, economic, social, cultural and educational context and its influence on St. Beman’s thought, to find out the educational dimensions of his philosophy, to extrapolate the most important educational issues that dominated his thought and how they were handled by him, and to set directives for educational policy in the light of St. Beman’s thought.
Study Methodology: The researcher uses the descriptive approach as the main approach on which the study is based. The researcher did not just describe or collect information about St. Beman, but also she extrapolated his ideas and opinions. Then, the researcher has organized, analyzed, and criticized them, explaining their educational significance.
Results:The study concluded several results as follows:
- St. Beman’s connection to reality was not just a presentation and portrayal of it, but rather he dealt with it with a critical vision. The criteria for his criticism were in order to revive the national heritage in all its philosophical, scientific, religious and artistic aspects, preserve the identity of society, correct concepts, correct wrong behaviors and bad habits, and reform the value system.
- St. Beman acknowledged the significance of the interconnectedness between religion and science. He is a thinker who combined the Bible commandments with science, represented in philosophy, education, psychology and sociology. His writings also reflect an enlightened thought characterized by originality with a progressive vision and a quest for development. This appears through his handling of all aspects of human life. He was a good example in his respect for the human as a whole, addressing man’s cultural, scientific and educational dimensions. He was distinguished by foresight and accurate comprehensive planning. He predicted the various problems that might face him, and worked on developing plans to confront them in different ways to advance the educational process, whether within the family members, the church or community.