Search In this Thesis
   Search In this Thesis  
العنوان
فاعلية العلاج بالتقبل والالتزام في تخفيف الأعراض
المصاحبة لاضطراب التأتأة لدى المراهقين /
المؤلف
عبدربه، هيام مجدي موسى إبراهيم.
هيئة الاعداد
باحث / هيام مجدي موسى إبراهيم عبدربه
مشرف / أشرف أحمد عبد القادر
مشرف / محمد كمال أبو الفتوح
مشرف / حازم شوقي الطنطاوي
مناقش / جيهان عثمان محمود
مشرف / إيمان جمعة فهمى
الموضوع
النطق عيوب. التلعثم.
تاريخ النشر
2022.
عدد الصفحات
213 ص. ؛
اللغة
العربية
الدرجة
ماجستير
التخصص
الصحة النفسية
تاريخ الإجازة
26/11/2022
مكان الإجازة
جامعة بنها - كلية التربية عام - الصحة النفسية والتربية الخاصة
الفهرس
يوجد فقط 14 صفحة متاحة للعرض العام

from 222

from 222

المستخلص

هدفت الدراسة الحالية إلى التحقق من فاعلية العلاج بالتقبل والالتزام في تخفيف الأعراض المصاحبة لاضطراب التأتأة لدى المراهقين.
وتكونت عينة الدراسة من (10) مراهقين، ممن يعانون من الأعراض المصاحبة لاضطراب التأتأة، وتراوحت أعمارهم من (16-17) عامًا، وتم تقسيمهم إلى مجموعتين: مجموعة تجريبية قوامها (5) مراهقين (3 إناث، 2 ذكور)، ومجموعة ضابطة قوامها (5) مراهقين (3 إناث، 2 ذكور)، بمتوسط عمري (16,42)، وانحراف معياري (0,35).
واستخدمت الباحثة خمس أدوات تمثلت في أدوات الضبط وأدوات القياس:
 أدوات الضبط، وتتضمن الآتي:
1- مقياس وكسلر– بلڨيو لذكاء الراشدين والمراهقين (تعريب وتطبيق محمد إسماعيل، ولويس مليكة، 1996).
2- مقياس تقدير شدة اضطراب التأتأة (إعداد: Rilay 1994 ، ترجمة سيد البهاص، 2005).
3- مقياس المستوى الاجتماعي والاقتصادي والثقافي (إعداد: أيمن حسن،2018)
4- استمارة جمع المعلومات والبيانات. (إعداد: الباحثة).
 أدوات القياس، وتتضمن الآتي:
6- مقياس الأعراض المصاحبة لاضطراب التأتأة لدى المراهقين. (إعداد: الباحثة).
واستمر تطبيق البرنامج العلاجي مدة ثلاثة أشهر، حيث تم تطبيق البرنامج العلاجي على عينة الدراسة في الفترة من (فبراير 2022) حتى (نهاية إبريل2022)، ثم فترة متابعة مدتها شهرين، وكان عدد جلسات البرنامج العلاجي سبعًا وثلاثين جِلسة علاجية ( 35 جلسة علاجية، و2 جلسة ختام ومتابعة)، وقُدِّمَ بعض هذه الجلسات بصورة فردية (4 جلسات)، وقُدِّمَ بعضها الآخر بصورة جماعية (33 جلسة)، بواقع (3) جلسات أسبوعيًا.
واستخدمت الباحثة المنهج التجريبيّ ذي تصميم المجموعتين( المجموعة التجريبية -المجموعة الضابطة). كما استخدمت الأساليب الإحصائية المناسبة للوصول إلى نتائج الدراسة؛ حيث استخدمت اختبار Mann- Whitney Test للدلالة الإحصائية للعينتين المستقلتين، واختبار Wilcoxon Test للدلالة الإحصائية للعينتين المرتبطتين.
وأسفرت نتائج الدراسة عن وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات رتب درجات المجموعة التجريبية، ومتوسطات رتب درجات المجموعة الضابطة على مقياس الأعراض المصاحبة لاضطراب التأتأة بأبعاده بعد تطبيق البرنامج العلاجيّ مباشرةً، وذلك في اتجاه المجموعة التجريبية، ووجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات رتب درجات القياسين: القبلي، والبعدي للمجموعة التجريبية على مقياس الأعراض المصاحبة لاضطراب التأتأة بأبعاده، وذلك في اتجاه القياس البعدي، وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات رتب درجات القياسين: البعدي وما بعد المتابعة ”بعد مضي شهرين كمتابعة” للمجموعة التجريبية على مقياس الأعراض المصاحبة لاضطراب التأتأة بأبعاده.
The current study aims to verify the effectiveness of acceptance and Commitment therapy in reducing the Symptoms Associated with Stuttering Disorder in Adolescents.
The current study sample consists of ten (10) Adolescents, who suffer from Symptoms Associated with Stuttering Disorder, aged (16-17) years, and divided into two groups: an experimental group of (5) Adolescents (3 female, 2 male), and a control group of (5) Adolescents (3 female, 2 male), Average Age of (16,42), and a Standard Deviation of (0.35).
The researcher used five tools consisted of control tools and measuring tools :
• Control tools, including the following:
1- Wechsler-Bellevue scale - Intelligence scale for Adults and Adolescents (translated and conducted by Mohamad Ismail and Louis Malika, 1996).
2- Stuttering disorder Severity scale (prepared by: Rilay 1994, translated by Sayed Al-Bahas, 2005).
3- Social, economic and cultural level scale (prepared by: Ayman Hassan, 2018).
4- Data and information gathering inventory (prepared by: the researcher).
• Measurement tools, including the following:
5- Symptoms associated with stuttering disorder scale (prepared by: the researcher).
the program lasted for five months, as the program was implemented in the period from (February 2022) to (End of April 2022), then a follow-up period of two months, the number of treatment program sessions was thirty-seven treatment sessions (35 treatment sessions, 2 Closing and follow-up session), some of these sessions were presented individually (4 sessions), and others were presented collectively (33 sessions), at a rate of (3) sessions per week.
The researcher used the experimental design approach between groups
(experimental group and control group) and within groups (pre and post for experimental group).
The researcher used the following Statistical Methods:
1- Mann-Whitney Test for the statistical significance of the two independent samples.
2- Wilcoxon Test for the statistical significance of the two associated samples.
The results of the study included the following:
1- There are a significant statistical differences between the mean scores of the experimental group and the control group on symptoms associated with stuttering disorder scale after conducting the treatment program immediately, favoring the experimental group.
2- There are a significant statistical differences between the mean scores of pre and post assessment on symptoms associated with stuttering disorder scale, favoring the post assessment.
3- There are no significant statistical differences between the mean scores of the experimental group in post and follow-up assessment (after three months), on symptoms associated with stuttering Disorder scale.