Search In this Thesis
   Search In this Thesis  
العنوان
فعالية برنامج تدريبي لخفض صعوبات التنظيم الانفعالي وأثره على تحسين التعاطف الذاتي لدى طالبات الجامعة/
المؤلف
محمد؛هاجر اسامة عبد الرازق.
هيئة الاعداد
باحث / هاجر أسامة عبد الرازق محمد
مشرف / سناء سليمان
مشرف / اسماء عبد المنعم
مناقش / هبه اسماعيل
مناقش / مختار احمد
تاريخ النشر
2023
عدد الصفحات
257ص.
اللغة
العربية
الدرجة
ماجستير
التخصص
علم النفس العيادي
الناشر
تاريخ الإجازة
9/1/2023
مكان الإجازة
جامعة عين شمس - كلية البنات - قسم علم النفس
الفهرس
يوجد فقط 14 صفحة متاحة للعرض العام

from 288

from 288

المستخلص

ملخص الدراسة باللغة العربية
فعالية برنامج تدريبي لخفض صعوبات التنظيم الانفعالي وأثره على تحسين التعاطف الذاتي لدى طالبات الجامعة
مقدمة:
هدفت الدراسة الحالية إلى التحقق من فعالية برنامج تدريبي لخفض صعوبات التنظيم الانفعالي والتعرف على أثر البرنامج في تحسين درجة التعاطف الذاتي لدى عينة من طالبات الجامعة، ويعد التنظيم الانفعالي من العوامل المؤثرة على قدرة الفرد على التواصل الاجتماعي الفعال مع الآخرين والتوافق الاجتماعي والانفعالي في مختلف المراحل العمرية ولا سيما المرحلة الجامعية، حيث أن الأفراد الذين لا يستطيعون إدارة انفعالاتهم بصورة فعالة حينما يتعرضون لأحداث الحياة السلبية اليومية يكونون أكثر عرضة للقلق والاكتئاب، مما يزيد لدى الأفراد لوم الذات والنقد الذاتي نتيجة عدم تفاعلهم بشكل إيجابي مع المحيطين.
أسئلة الدراسة
أولًا: أسئلة الدراسة الوصفية:
1- هل توجد علاقة ارتباطية بين صعوبات التنظيم الانفعالي وأبعاده الفرعية (عدم قبول الاستجابات الانفعالية- صعوبات الانخراط في السلوك الموجه نحو الهدف- صعوبات ضبط الاندفاع- محدودية الوصول إلى الاستراتيجيات الفعالة لتنظيم الانفعالات- نقص الوضوح الانفعالي) والتعاطف الذاتي وأبعاده الفرعية (اللطف بالذات- الإنسانية المشتركة- اليقظة العقلية) لدى طالبات الجامعة؟
2- هل تختلف درجة صعوبات التنظيم الانفعالي وأبعادها الفرعية باختلاف المستوى الاجتماعي الثقافي لأسر طالبات الجامعة؟
3- هل تختلف درجة التعاطف الذاتي وأبعاده الفرعية باختلاف المستوى الاجتماعي الثقافي لأسر طالبات الجامعة؟
ثانيًا: أسئلة الدراسة التجريبية:
سؤال الدراسة الرئيسي: هل تنخفض درجة صعوبات التنظيم الانفعالي وتتحسن درجة التعاطف الذاتي لدى أفراد المجموعة التجريبية بعد تطبيق البرنامج التدريبي عليها؟
وتندرج تحت السؤال الرئيسي مجموعة من الأسئلة الفرعية وهي:
1- هل يختلف أداء أفراد المجموعة التجريبية عن أداء أفراد المجموعة الضابطة على مقياس صعوبات التنظيم الانفعالي وأبعاده الفرعية بعد تطبيق البرنامج التدريبي على المجموعة التجريبية؟
2- هلتنخفض درجة صعوبات التنظيم الانفعالي وأبعاده الفرعية لدى أفراد المجموعة التجريبية في القياس البعدي عن القياس القبلي؟
3- هل توجد فروق ذات دالة إحصائية بين درجات أفراد المجموعة التجريبية على مقياس صعوبات التنظيم الانفعالي وأبعاده الفرعية في القياسين البعدي والتتبعي؟
4- هل يختلف أداء أفراد المجموعة التجريبية عن أداء أفراد المجموعة الضابطة على مقياس التعاطف الذاتي وأبعاده الفرعية بعد تطبيق البرنامج التدريبي على المجموعة التجريبية؟
5- هل تتحسن درجة التعاطف الذاتي وأبعاده الفرعية لدى أفراد المجموعة التجريبية في القياس البعدي عن القياس القبلي؟
6- هل توجد فروق ذات دالة إحصائية بين درجات أفراد المجموعة التجريبية على مقياس التعاطف الذاتي وأبعاده الفرعية في القياسين البعدي والتتبعي؟
أهداف الدراسة:
هدفت الدراسة الحالية إلى التحقق من فعالية برنامج تدريبي لخفض صعوبات التنظيم الانفعالي ومعرفة أثره على تحسين التعاطف الذاتي لدى طالبات الجامعة من خلال الأهداف الآتية:
1- التعرف على الفروق بين درجات أفراد المجموعة التجريبية ودرجات أفراد المجموعة الضابطة على مقياس صعوبات التنظيم الانفعالي بعد تطبيق البرنامج التدريبي على المجموعة التجريبية.
2- التعرف على الفروق بين درجات أفراد المجموعة التجريبية على مقياس صعوبات التنظيم الانفعالي قبل وبعد تطبيق البرنامج التدريبي عليهم.
3- التعرف على مدى استمرار فاعلية البرنامج التدريبي في خفض درجة صعوبات التنظيم الانفعالي لدى أفراد المجموعة التجريبية.
4- التعرف على الفروق بين درجات أفراد المجموعة التجريبية ودرجات أفراد المجموعة الضابطة على مقياس التعاطف الذاتي بعد تطبيق البرنامج التدريبي على المجموعة التجريبية.
5- التعرف على الفروق بين درجات أفراد المجموعة التجريبية على مقياس التعاطف الذاتي قبل وبعد تطبيق البرنامج التدريبي عليهم.
6- التعرف على مدى استمرار فاعلية البرنامج التدريبي في تحسين درجة التعاطف الذاتي لدى أفراد المجموعة التجريبية.
أهمية الدراسة:
تتمثل أهمية الدراسة الحالية فيما يلي:
• الأهمية النظرية:
1. إلقاء الضوء على متغيرات ذات أهمية في مجال علم النفس الإيجابي والصحة النفسية، مما يؤدى إلى إثراء المكتبة العربية بأطر نظرية ودراسات سابقة ذات أهمية وصلة بمتغير صعوبات التنظيم الانفعالي، والتعاطف الذاتي.
2. يهتم البحث الحالي بشريحة مهمة من أفراد المجتمع وهن طالبات الجامعة وتكتسب العينة أهمية خاصة فالمرحلة الجامعية تشكل مرحلة مهمة في حياة الأفراد يواجهون فيها تحديات وضغوط مختلفة، مما يتطلب أن تتمتع طالبات الجامعة بمستوى مناسب من المرونة والصحة النفسية لمواجهة هذه التحديات والظروف.
3. تستمد الدراسة الحالية أهميتها من ندرة الدراسات – في حدود إطلاع الباحثة- التي اهتمت ببناء برنامج تدريبي يجمع بين صعوبات التنظيم الانفعالي والتعاطف الذاتي. مما يعد إضافة في مجال الصحة النفسية وعلم النفس الإيجابي.
• الأهمية التطبيقية:
1. إعداد مقياس لتشخيص صعوبات التنظيم الانفعالي، ومقياس لتشخيص التعاطف الذاتي مما قد يعد إضافة لمجال القياس النفسي قد يفيد بعض الباحثين المهتمين بهذه المتغيرات.
2. تزود هذه الدراسة المكتبة العربية ببرنامج تدريبي قائم على خفض صعوبات التنظيم الانفعالي لدى طالبات الجامعة، يمكن الاستفادة منه وتطبيقه على عينات أخرى مما يعمل على تحسن التوافق الانفعالي والاجتماعي والارتقاء بمستوي الصحة النفسية لدى طالبات الجامعة.
3. تعد صعوبات التنظيم الانفعالي عَرض مهم من أعراض اضطراب الشخصية الحدية والتصدي لها قد يحمي طالبات الجامعة من الإصابة بهذا الاضطراب مستقبلا.
4. قد تفيد نتائج الدراسة الحالية وما تقدمه من توصيات ومعلومات للباحثين والمرشدين النفسين تمكنهم من إعداد برامج أخرى تعمل على خفض صعوبات التنظيم الانفعالي وأثره على تحسين التعاطف الذاتي لدى عينات أخرى غير طالبات الجامعة.
فروض الدراسة:
أولًا: فروض الدراسة الوصفية:
1- توجد علاقة سالبة دالة إحصائيا بين صعوبات التنظيم الانفعالي (عدم قبول الاستجابات الانفعالية- صعوبات الانخراط في السلوك الموجه نحو الهدف- صعوبات ضبط الاندفاع- محدودية الوصول إلى الاستراتيجيات الفعالة لتنظيم الانفعالات- نقص الوضوح الانفعالي) والتعاطف الذاتي (اللطف بالذات- الإنسانية المشتركة- اليقظة العقلية) لدى طالبات الجامعة.”
2- تختلف درجة صعوبات التنظيم الانفعالي وأبعادها الفرعية اختلاف دال إحصائيا باختلاف المستوى الاجتماعي الثقافي لأسر طالبات الجامعة.
3- تختلف درجة التعاطف الذاتي وأبعاده الفرعية اختلاف دال إحصائيا باختلاف المستوى الاجتماعي الثقافي لأسر طالبات الجامعة.
ثانيًا: فروض الدراسة التجريبية:
الفرض الرئيسي: ”تنخفض درجة صعوبات التنظيم الانفعالي وتتحسن درجة التعاطف الذاتي لدى أفراد المجموعة التجريبية بعد تطبيق البرنامج التدريبي عليهن.”
وللتحقق من صحة الفرض الرئيسي تنبثق مجموعة من الفروض الفرعية وهي كالتالي:
1- يختلف أداء أفراد المجموعة التجريبية عن أداء أفراد المجموعة الضابطة اختلاف دال إحصائيا على مقياس صعوبات التنظيم الانفعالي وأبعاده الفرعية بعد تطبيق البرنامج التدريبي على المجموعة التجريبية.
2- تنخفض درجة صعوبات التنظيم الانفعالي وأبعادها الفرعية انخفاض دال إحصائيا لدى أفراد المجموعة التجريبية في القياس البعدي عن القياس القبلي.
3- لا توجد فروق ذات دالة احصائية بين درجات أفراد المجموعة التجريبية على مقياس صعوبات التنظيم الانفعالي وأبعاده الفرعية في القياسين البعدي والتتبعي.”
4- يختلف أداء أفراد المجموعة التجريبية عن أداء أفراد المجموعة الضابطة اختلاف دال إحصائيا على مقياس التعاطف الذاتي وأبعاده الفرعية بعد تطبيق البرنامج التدريبي على المجموعة التجريبية.
5- تتحسن درجة التعاطف الذاتي وأبعاده الفرعية تحسنا دال إحصائيا لدى أفراد المجموعة التجريبية في القياس البعدي عن القياس القبلي.
6- لا توجد فروق ذات دالة احصائية بين درجات أفراد المجموعة التجريبية على مقياس التعاطف الذاتي وأبعاده الفرعية في القياسين البعدي والتتبعي.
منهج الدراسة:
اعتمدت الدراسة الحالية على منهجين؛ المنهج الوصفي والمنهج التجريبي.
عينة الدراسة:
تمثلت في عينة من طالبات الجامعة بكلية البنات جامعة عين شمس من طالبات الفرقة الثالثة قسم علم النفس، للتحقق من فروض الدراسة وتكونت من ثلاث مجموعات من طالبات وهي (مجموعة الخصائص السيكومترية، مجموعةالدراسة الوصفية، مجموعتي الدراسة التجريبية)، وفيما يلي وصفا تفصيليا لعينة الدراسة:
1) مجموعة التحقق من الخصائص السيكومترية:
تكونت من (260) طالبة من طالبات الفرقة الثالثة قسم علم النفس بكلية البنات، جامعة عين شمس بهدف التحقق من الكفاءة السيكومترية لأدوات الدراسة.
2) مجموعة الدراسة الوصفية:
وتتكون من (413) طالبة من طالبات الفرقة الثالثة قسم علم النفس بكلية البنات، تراوحت أعمارهن من بين (21-22) سنة المقيدات بالعام الجامعي (2021: 2022) بهدف التحقق من صحة فروض الدراسة الوصفية والوقوف على طبيعة العلاقة بين صعوبات التنظيم الانفعالي والتعاطف الذاتي لدى طالبات الجامعة.
3) مجموعتي الدراسة التجريبية:
سوف يتم اختيارها من أفراد المجموعة (الوصفية) ممن يحصلن على أعلى درجات على مقياس صعوبات التنظيم الانفعالي، وكذلك أقل درجات على مقياس التعاطف الذاتي، والتي يبلغ قوامها (50) طالبة تم تقسيمهن بالتساوي إلى مجموعتين إحداهما تجريبية، وأخرى ضابطة، وذلك بعد التأكد من:
- تكافؤ درجات المجموعتين الضابطة والتجريبية على مقياسي صعوبات التنظيم الانفعالي والتعاطف الذاتي.
- تكافؤ المجموعتين الضابطة والتجريبية في المستوي الاجتماعي الثقافي لأسر طالبات الجامعة.
أدوات الدراسة:
لتحقيق أهداف الدراسة ومحاولة الإجابة عن أسئلتها، والتحقق من صحة الفروض استعانت الباحثةبالأدوات التالية:
1- مقياس صعوبات التنظيم الانفعالي لدى طالبات الجامعة (إعداد الباحثة).
2- مقياس التعاطف الذاتي لدى طالبات الجامعة (إعداد الباحثة).
3- استمارة المستوى الاجتماعي الثقافي لأسر طالبات الجامعة (إعداد الباحثة).
4- برنامج تدريبي لخفض صعوبات التنظيم الانفعالي (إعداد الباحثة).
رابعا: الأساليب الإحصائية
استخدمت الباحثة عددا من الأساليب الإحصائية التي تتناسب مع طبيعة بيانات العينة وفروض الدراسة وكذلك للتحقق من الخصائص السيكومترية لأدوات الدراسة، وذلك باستخدام حزمة البرامج الإحصائية للعلوم الاجتماعية (SPSS) ويمكن أن نشير إلى تلك الأساليب على نحو أكثر تفصيليا كما يلي:
- استخدام (المتوسط الحسابي، الانحراف المعياري، الوسيط، أعلى درجة، أقل درجة، معامل الالتواء، معامل التفلطح) لإجراء الإحصاء الوصفي لمتغيرات الدراسة.
- معامل ارتباط بيرسون لحساب الاتساق الداخلي لأبعاد أدوات الدراسة، وكذلك حساب الارتباط بين درجات أفراد مجموعة الدراسة الوصفية على مقياس صعوبات التنظيم الانفعالي وأبعاده الفرعية ودراجتهم على مقياس التعاطف الذاتي وأبعاده الفرعية.
- استخدام تحليل التباين الأحادي (One-Way ANOVA) للتعرف على الفروق في صعوبات التنظيم الانفعالي والتعاطف الذاتي لدى طالبات الجامعة وفقا للمستوى الاجتماعي والثقافي لأسرهن.
- اختبار ”ت” للعينتين المستقلتين Independent Samples T Testللتحقق من تكافؤ مجموعتي الدراسة من خلال حساب دلالة الفروق بين متوسطات أفراد المجموعة التجريبية والضابطة قبل وبعد تطبيق البرنامج التدريبي على المجموعة التجريبية.
- اختبار ”ت” للعينات المرتبطة Paired sample T testللتعرف على دلالة الفروق بين متوسطي درجات العينة التجريبية على مقياس صعوبات التنظيم الانفعالي ومقياس التعاطف الذاتي، في التطبيق القبلي والبعدي وكذلك التطبيق البعدي والتتبعي.
نتائج الدراسة:
1. توجد علاقة ارتباطية سالبة دالة إحصائيا عند مستوى دلالة (0,01) بين الدرجة الكلية على مقياس صعوبات التنظيم الانفعالي والدرجة الكلية على مقياس التعاطف الذاتي لدى طالبات الجامعة بمعامل ارتباط قدره (-0.738).
2. توجد علاقة ارتباطية سالبة دالة إحصائيا عند مستوى دلالة (0,01) بين الدرجة الكلية على مقياس صعوبات التنظيم الانفعالي ودرجة كافة الأبعاد الفرعية لمقياس التعاطف الذاتي لدى طالبات الجامعة.
3. توجد علاقة ارتباطية سالبة دالة إحصائيا عند مستوى دلالة (0,01) بين جميع أبعاد مقياس صعوبات التنظيم الانفعالي وكافة الأبعاد الفرعية لمقياس التعاطف الذاتي لدى طالبات الجامعة.
4. تختلف درجة صعوبات التنظيم الانفعالي باختلاف المستوى الاجتماعي الثقافي لأسر طالبات الجامعة. حيث:
• أنه كلما ارتفع المستوى الاجتماعي والثقافي كلما انخفضت متوسطات درجات الطالبات على مقياس صعوبات التنظيم الانفعالي وأبعاده الفرعية.
• توجد فروق ذات دلالة إحصائية لدى طالبات الجامعة في الدرجة الكلية لمقياس صعوبات التنظيم الانفعالي ترجع إلى متغير المستوى الاجتماعي الثقافي للأسرة (منخفض- متوسط- مرتفع)، حيث إن قيمة النسبة الفائية (F) دالة إحصائيا عند مستوى دلالة أقل من (0,01).
• توجد فروق ذات دلالة إحصائية لدى طالبات الجامعة في كل من الأبعاد الفرعية (صعوبات ضبط الاندفاع، محدودية الوصول إلى الاستراتيجيات الفعالة لتنظيم الانفعالات) ترجع إلى متغير المستوى الاجتماعي الثقافي للأسرة (منخفض- متوسط- مرتفع) حيث إن قيمة النسبة الفائية (F) دالة إحصائيا عند مستوى دلالة (0,01).
• بينما لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية لدى طالبات الجامعة في الأبعاد (عدم قبول الاستجابات الانفعالية، صعوبات الانخراط في السلوك الموجه نحو الهدف، نقص الوضوح الانفعالي) ترجع إلى متغير المستوى الاجتماعي الثقافي للأسرة (منخفض- متوسط- مرتفع)، حيث إن قيمة النسبة الفائية (F) غير دالة إحصائيا.
5. تختلف درجة التعاطف الذاتي وأبعاده الفرعية (اللطف بالذات- الإنسانية المشتركة- اليقظة العقلية) باختلاف المستوى الاجتماعي الثقافي لأسر طالبات الجامعة.
• كلما ارتفع المستوى الاجتماعي والثقافي كلما ارتفعت متوسطات درجات الطالبات على مقياس التعاطف الذاتي وأبعاده الفرعية.
6. فعالية البرنامج التدريبي المستخدم في الدراسة في خفض صعوبات التنظيم الانفعالي مما كان له أثر على تحسن درجة التعاطف الذاتي لدى أفراد المجموعة التجريبية كما يتضح في القياس البعدي والتتبعي. كما ظهر من خلال النتائج التالية:
‌أ. اختلاف أداء أفراد المجموعة التجريبية عن أداء أفراد المجموعة الضابطة اختلاف دال إحصائيا على مقياس صعوبات التنظيم الانفعالي وأبعاده الفرعية بعد تطبيق البرنامج التدريبي على المجموعة التجريبية.
‌ب. انخفاض درجة صعوبات التنظيم الانفعالي وأبعاده الفرعية لدى أفراد المجموعة التجريبية في القياس البعدي عن القياس القبلي.
‌ج. عدم وجود فروق ذات دالة احصائية بين درجات أفراد المجموعة التجريبية على مقياس صعوبات التنظيم الانفعالي وأبعاده الفرعية في القياسين البعدي والتتبعي.”
‌د. اختلاف أداء أفراد المجموعة التجريبية عن أداء أفراد المجموعة الضابطة على مقياس التعاطف الذاتي وأبعاده الفرعية بعد تطبيق البرنامج التدريبي على المجموعة التجريبية.
‌ه. تحسن درجة التعاطف الذاتي وأبعاده الفرعية لدى أفراد المجموعة التجريبية في القياس البعدي عن القياس القبلي.
‌و. عدم وجود فروق ذات دالة احصائية بين درجات أفراد المجموعة التجريبية على مقياس التعاطف الذاتي وأبعاده الفرعية في القياسين البعدي والتتبعي.
Study summary
The Effectiveness of a training program to reduce Emotion Regulation Difficulties and its impact on improving Self-Compassion among Female University Students.
Introduction:
The current study aimed to verify the effectiveness of a training program to reduce emotion regulation difficultiesand to identify the impact of the program in improving the degree of self-compassion among a sample of female university students. Especially the university level, as individuals who cannot manage their emotions effectively when exposed to negative daily life events are more prone to anxiety and depression, which increases individuals’ self-blame and self-criticism because of not interacting positively with those around them, so students must enjoy a good level from mental health and emotional regulation to achieving harmony and success. As the students’ enjoyment of an appropriate level of emotional regulation achieves them a state of calm and stability when facing different life circumstances, as it helps to face life situations effectively.
Study Questions
First: The descriptive study questions:
1- Is there a correlation between emotion regulation difficulties (Nonacceptance of Emotional Responses - Difficulties Engaging in Goal-Directed Behavior- Impulse Control Difficulties - limited access to effective strategies for regulating emotions - lack of emotional clarity) and self-compassion (Self-Kindness - Common Humanity- Mindfulness) Have female university students?
2- Does the degree of emotional regulation difficulties and their sub-dimensions (not accepting emotional responses - difficulties engaging in goal-oriented behavior - difficulties controlling impulse - Limited Access to effective Emotion Regulation Strategies - lack of emotional clarity) differ according to the sociocultural level of the families of female university students?
3- Does the degree of self-compassion and its sub-dimensions (self-kindness - common humanity - Mindfulness) differ according to the socio-cultural level of the families of female university students?
Second: The questions of the Experimental study:
The main study question: Does the degree of emotional regulation difficulties decrease and the degree of self-compassion of the experimental group members improve after applying the training program to them?
Under the main question, a number of sub-questions fall:
1- Is the performance of the members of the experimental group different from the performance of the members of the control group on the scale of emotional regulation difficulties (not accepting emotional responses, difficulties engaging in goal-directed behavior, difficulties controlling impulsivity, Limited Access to effective Emotion Regulation Strategies, lack of emotional clarity) after applying the training program on the experimental group?
2- Is the degree of emotional regulation difficulties (not accepting emotional responses, difficulties engaging in goal-directed behavior, difficulties controlling impulse, Limited Access to effective Emotion Regulation Strategies, lack of emotional clarity) among the experimental group members in the dimensional measurement?
3- Are there statistically significant differences between the scores of the experimental group members on the scale of emotional regulation difficulties (not accepting emotional responses, difficulties engaging in goal-directed behavior, difficulties controlling impulsivity, Limited Access to effective Emotion Regulation Strategies, lack of emotional clarity) in the two measurements Remote and traceable?
4- Is the performance of the experimental group different from the performance of the control group on the self-compassion scale (Self-Kindness, common humanity, Mindfulness) after applying the training program to the experimental group?
5- Does the degree of self-compassion (Self-Kindness, Common Humanity, Mindfulness) improve in the experimental group in the post-measurement?
6- Are there statistically significant differences between the scores of the experimental group members on the self-compassion scale (Self-Kindness, Common Humanity, Mindfulness) in the post and follow-up measurements?
Objectives of the study:
The current study aimed to verify the effectiveness of a training program to reduce emotion regulation difficultiesand its impact on improving self-compassion among female university students through the following objectives:
First: Objectives of the descriptive study:
- Revealing the relationship between emotion regulation difficultiesand self-compassion among female female university students.
- Revealing the extent to which each of emotion regulation difficultiesand self-compassion differs according to the socio-cultural level of the families of female university students.
Second, the objectives of the Experimental study:
1- Recognizing the differences between the scores of the experimental group members and the scores of the control group members on the scale of emotional regulation difficulties after applying the training program to the experimental group.
2- Identifying the differences between the scores of the experimental group members on the scale of emotional regulation difficulties before and after applying the training program to them.
3- Recognizing the extent to which the training program continues to be effective in reducing the degree of emotional regulation difficulties among the experimental group members.
4- Identifying the differences between the scores of the experimental group members and the scores of the control group members on the self-compassion scale after applying the training program to the experimental group.
5- Identifying the differences between the scores of the experimental group members on the self-compassion scale before and after applying the training program to them.
6- Recognizing the extent to which the training program continues to be effective in improving the degree of self-compassion among the members of the experimental group.
the importance of studying:
The importance of the current study is as follows:
Theoretical importance:
1. Shed light on important variables in the field of positive psychology and mental health, which leads to enriching the Arab library with theoretical frameworks and previous studies of importance and link with the variable of emotional regulation difficulties, and self-compassion.
2. The current research is concerned with an important segment of society members who are female university students, and the sample acquires special importance, as the university stage constitutes an important stage in the lives of individuals in which they face various challenges and pressures, which requires that female university students have an appropriate level of flexibility and mental health to face these challenges and circumstances.
3. The current study derives its importance from the scarcity of studies - within the limits of the researcher’s knowledge - that were concerned with building a training program that combines emotion regulation difficultiesand self-compassion. Which is an addition in the field of mental health and positive psychology.
Practical importance:
1. Preparing a scale for diagnosing emotional regulation difficulties, and a scale for diagnosing self-compassion, which may be considered an addition to the field of psychometrics and may benefit some researchers interested in these variables.
2. This study provides the Arabic library with a training program based on reducing emotion regulation difficultiesamong female university students, which can be benefited from and applied to other samples, which improves emotional and social adjustment and raises the level of mental health among female university students.
3. Emotional regulation difficulties are an important symptom of borderline personality disorder and addressing it may protect female university students from developing this disorder in the future.
4. The results of the current study and the recommendations and information it presents for researchers and psychological counselors may be useful to enable them to prepare other programs that reduce emotion regulation difficultiesand its impact on improving self-compassion among samples other than female university students.
Study assignments:
First: the hypotheses of the descriptive study:
1- There is a negative, statistically significant relationship between emotion regulation difficulties (Nonacceptance of Emotional Responses - difficulties engaging in goal-oriented behavior - difficulties controlling impulse - Limited Access to effective Emotion Regulation Strategies - lack of emotional clarity) and self-compassion (self-kindness - Common Humanity- Mindfulness) among female university students.
2- The degree of emotional regulation difficulties and their sub-dimensions varies according to the sociocultural level of the families of female university students.
3- The degree of self-compassion and its sub-dimensions differ according to the socio-cultural level of the families of female university students.
Second: The hypotheses of the Experimental study:
The main hypothesis: ”The degree of emotional regulation difficulties decreases and the degree of self-compassion improves among the experimental group members after applying the training program to them.”
In order to verify the validity of the main hypothesis, a set of sub-hypotheses emerges as follows:
1- The performance of the members of the experimental group differs from the performance of the members of the control group on the scale of emotional regulation difficulties after applying the program training on the experimental group.
2- The degree of emotional regulation difficulties among the experimental group members in the dimensional measurement.
3- There are no statistically significant differences between the scores of the experimental group members on the scale of emotional regulation difficulties in the two measurements. remote and traceable.
4- The performance of the experimental group differs from that of the control group on the self-compassion scale after applying the training program to the experimental group.
5- The degree of self-compassion improves among the experimental group in the post-measurement.
6- There are no statistically significant differences between the scores of the experimental group members on the self-compassion scale in the post and follow-up measurements.
Study Approach:
- The descriptive correlative approach and The experimental approach.
Study population and sample:
It was represented in a sample of female university students at the Faculty of Girls, Ain Shams University of the third year students, Department of Psychology, to verify the study hypotheses and it consisted of three groups of students, namely (the psychometric characteristics group, the descriptive study group, the two experimental study groups), and the following is a detailed description of the study sample. :
1) Psychometric verification set:
It consisted of (260) third-year students, Department of Psychology, Faculty of Girls, Ain Shams University, in order to verify the psychometric efficiency of the study tools.
2) Descriptive study group:
It consists of (413) female students of the third year, Department of Psychology, College of Girls, their ages ranged from (21-22) years, enrolled in the academic year (2021: 2022) with the aim of verifying the validity of the descriptive study hypotheses and identifying the nature of the relationship between emotion regulation difficulties and empathy. Self-care of female university students.
3) The two experimental study groups:
It will be selected from the members of the (descriptive) group who get the highest scores on the emotional regulation difficulties scale, as well as the lowest scores on the self-compassion scale, which consist of (50) female students who were divided equally into two groups, one experimental and the other controlling, after making sure that :
- Equal scores of the control and experimental groups on the scales of emotional regulation difficulties and self-compassion.
Equality of the control and experimental groups in the socio-cultural level of the families of female university students.
Study tools:
To achieve the objectives of the study and try to answer its questions, and to verify the validity of the hypotheses, the researcher used the following tools:
1- The scale of emotion regulation difficulties among female university students (prepared by the researcher).
2- A measure of self-compassion among female university students (prepared by the researcher).
3- Socio-cultural level form for the families of female university students (prepared by the researcher).
4- A training program to reduce emotion regulation difficulties (prepared by the researcher).
Statistical methods
The researcher used a number of statistical methods that fit with the nature of the sample and the hypotheses of the study, as well as to verify the psychometric properties of the study tools, using the Statistical Program for Social Sciences (SPSS) package. We can refer to those methods in more detail as follows:
- Using (arithmetic mean, standard deviation, median, highest degree, lowest degree, skew coefficient, flatness coefficient) to conduct descriptive statistics for the study variables.
- Pearson correlation coefficient to calculate the internal consistency of the dimensions of the study tools, as well as calculating the correlation between the scores of the descriptive study group members on the scale of emotional regulation difficulties and its sub-dimensions and their score on the self-compassion scale and its sub-dimensions.
- Using One-Way ANOVA to identify the differences in emotion regulation difficulties and self-compassion among female female university students according to the social and cultural level of their families.
- The Independent Samples T Test to verify the equivalence of the two study groups by calculating the significance of the differences between the averages of the experimental and control group members before and after applying the training program to the experimental group.
- Paired sample T test to identify the significance of the differences between the mean scores of the experimental sample on the scale of emotional regulation difficulties and the scale of self-compassion, in the pre and post application, as well as the post and tracking application.
Results:
1. There is a statistically significant negative correlation at the level of significance (0.01) between the total score on the scale of emotional regulation difficulties and the total score on the scale of self-compassion among female university students with a correlation coefficient of (-0.738).
2. There is a statistically significant negative correlation at the level of significance (0.01) between the total score on the emotional regulation difficulties scale and the degree of all sub-dimensions of the self-compassion scale among female university students.
3. There is a statistically significant negative correlation at the level of significance (0.01) between all dimensions of the emotional regulation difficulties scale and all sub-dimensions of the self-compassion scale among female university students.
4. The degree of emotional regulation difficulties varies according to the socio-cultural level of the families of female university students. Where:
• The higher the social and cultural level, the lower the female students’ average scores on the scale of emotional regulation difficulties and its sub-dimensions.
• There are statistically significant differences among female university students in the total score of the emotional regulation difficulties scale due to the variable of the socio-cultural level of the family (low - medium - high), as the value of the qualitative ratio (F) is statistically significant at a level of significance less than (0,01).
• There are statistically significant differences among female university students in each of the sub-dimensions (difficulties controlling impulsivity, limited access to effective strategies for regulating emotions) due to the variable of the socio-cultural level of the family (low - medium - high) as the value of the F ratio is a function Statistically at the significance level (0,01).
• While there are no statistically significant differences among female university students in the dimensions (not accepting emotional responses, difficulties engaging in goal-oriented behavior, lack of emotional clarity) due to the family’s socio-cultural level variable (low - medium - high), as the ratio value Tag (F) is not statistically significant.
5. The degree of self-compassion and its sub-dimensions (self-kindness - common humanity - Mindfulness) differ according to the socio-cultural level of the families of female university students.
• The higher the social and cultural level, the higher the average scores of the students on the self-compassion scale and its sub-dimensions.
6. The effectiveness of the training program used in the study in reducing the difficulties of emotional regulation, which had an impact on improving the degree of self-compassion among the members of the experimental group, as shown in the post and follow-up measurement. As shown by the following results:
a. The performance of the members of the experimental group differs from the performance of the members of the control group on the scale of emotional regulation difficulties (not accepting emotional responses, difficulties engaging in goal-directed behavior, difficulties controlling impulsivity, limited access to effective strategies for regulating emotions, lack of emotional clarity) after applying the training program on experimental group.
B. The degree of emotional regulation difficulties (not accepting emotional responses, difficulties engaging in goal-directed behavior, difficulties controlling impulsivity, limited access to effective strategies for regulating emotions, lack of emotional clarity) among the experimental group members in the dimensional measurement.
c. There are no statistically significant differences between the scores of the experimental group members on the scale of emotional regulation difficulties (non-acceptance of emotional responses, difficulties engaging in goal-directed behavior, difficulties controlling impulsivity, limited access to effective strategies for regulating emotions, lack of emotional clarity) in the post and follow-up measurements. .”
Dr. The performance of the experimental group differs from that of the control group on the self-compassion scale (self-compassion, Common Humanity, Mindfulness) after applying the training program to the experimental group.
e. The degree of self-compassion (self-compassion, Common Humanity, Mindfulness) improves among the experimental group in the post-measurement.
And the. There are no statistically significant differences between the scores of the experimental group members on the self-compassion scale (self-compassion, Common Humanity, Mindfulness) in the post and follow-up measurements.