Search In this Thesis
   Search In this Thesis  
العنوان
برنامج قائم على اللعب الموجه لتنمية السلوك الاجتماعي لدى المعاقين عقليًّا القابلين للتعلم/
المؤلف
عبد العليم،أمنية سعد محمد.
هيئة الاعداد
باحث / أمنية سعد محمد عبد العليم
مشرف / نادية إميل بنا
مشرف / هيام صابر شاهين
مناقش / نبيلة امين
مناقش / عفاف عبد الفادى
تاريخ النشر
2022
عدد الصفحات
149 ص.
اللغة
العربية
الدرجة
الدكتوراه
التخصص
علم النفس التنموي والتربوي
الناشر
تاريخ الإجازة
4/3/2022
مكان الإجازة
جامعة عين شمس - كلية البنات - قسم علم النفس التعليمى
الفهرس
يوجد فقط 14 صفحة متاحة للعرض العام

from 177

from 177

المستخلص

ملخص:
أولاً: مقدمة الدراسة
تعد الإعاقة في العصر الحالي بوجه عام من القضايا المهمة التي تواجه المجتمعات الإنسانية باعتبارها مشكلة ذات أبعاد مختلفة قد تؤدي إلى عرقلة التنمية والتطور في المجتمع، كما تعدمشكلةالإعاقةالعقليةمنأشدمشكلاتالأطفال، ويعتبر مجال الإعاقة العقلية من مجالات التربية الخاصة الذي مر بمراحل عديدة ما بين تعثر تارة، وعناية تارة أخرى، حيث إنه مر بتطورات ملموسة منذ العصور القديمة التي عانى فيها المعاقون عقليًّا من الإهمال والنبذ والرفض إلى الاهتمام والعناية والتقبل في العصر الحديث.
ثانيًا: مشكلة الدراسة وأسئلتها
تحاول الدراسة الحالية الإجابة عن السؤال التالي:-
ما مدى فعالية برنامج قائم على اللعب الموجه لتنمية السلوك الاجتماعي لدى المعاقين عقليًّا القابلين للتعلم؟
ثالثًا: هدف الدراسة
هدفت الدراسة الحالية إلى تنمية السلوك الاجتماعي لدى المعاقين عقليًّا القابلين للتعلم من خلال برنامج قائم على اللعب الموجه، واختبار استمرارية فعالية البرنامج بعد فترة المتابعة.
رابعًا: أهمية الدراسة
تتمثل أهمية الدراسة في جانبين نظري وتطبيقي وذلك على النحو التالي:-
1. الأهمية النظرية
‌أ. تتناول هذه الدراسة فئة من ذوي الاحتياجات الخاصة وهم المعاقين عقليًّا القابلين للتعلم، وقد توجهه أنظار المهتمين بالمعاقين عقليًّا القابلين للتعلم نحو بذل الجهد تجاه تحقيق تواصل أفضل مع المجتمع.
‌ب. الوقوف على مهارات السلوك الاجتماعي التي يتدرب الأطفال المعاقين عقليًّا القابلين للتعلم عليها، حتى يتسنى مواجهة المشكلات والمعوقات لهذه الفئة والتعامل معها.
‌ج. إعداد البرنامج القائم على اللعب الموجه، حيث أن اللعب قد يكون من أفضل الأساليب في إكساب المعاقين عقليًّا القابلين للتعلم سلوكيات مرغوبة (السلوك الاجتماعي) والقضاء على السلوكيات غير المرغوبة.
‌د. ندرة الدراسات والبحوث في البيئة الأجنبية والعربية - في حدود اطلاع الباحثة - التي اهتمت بتنمية السلوك الاجتماعي لدي المعاقين عقليًّا القابلين للتعلم من خلال برنامج قائم على اللعب الموجه.
2. الأهمية التطبيقية
‌أ. تزويد مكتبة القياسين النفسي بمقياس جديد وهو مقياس السلوك الاجتماعي.
‌ب. تفيد هذه الدراسة كلاً من الأسرة والطفل المعاق عقليًّا والمعلم والمدرسة في التعرف على أهم أسباب قصور السلوك الاجتماعي (التفاعل والتعاون واحترام القواعد وإتباع التعليمات والتواصل اللفظي وغير اللفظي) التي يعانى منها المعاق عقليًّا القابل للتعلم وكيفية التغلب عليها.
‌ج. الاستفادة من نتائج الدراسة في تحديد الصعوبات التي تعوق الأطفال المعاقين عقليًّا القابلين للتعلم في المواقف الاجتماعية والحياتية ويكون تفاعلهم بصورة إيجابية.
‌د. إن النتائج التي تسفر عنها الدراسة الحالية في حال ثيوتها سوف تساعد القائمين على رعاية المعاقين عقليًّا القابلين للتعلم على تطوير المناهج وضع الأنشطة المناسبة التي تنمي السلوك الاجتماعي.
خامسًا: مصطلحات الدراسة
- الأطفال المعاقين عقليًّا القابلين للتعلم.
- برنامج قائم على اللعب الموجه.
- السلوك الاجتماعي.
سادسًا:محددات الدراسة
تتحدد الدراسة بكل من الأدوات والمنهج والعينة والمحددات الزمنية والمكانية:
1. أدوات الدراسة: وتتضمن:
استخدمت الباحثة في الدراسة الحالية الأدوات التالية:
- مقياس ستانفورد بينيه - الصورة الخامسة (إعداد: محمود السيد أبوالنيل، 2011).
- مقياس السلوك الاجتماعي للمعاقين عقليًّا القابلين للتعلم (إعداد: الباحثة).
- البرنامج القائم على اللعب الموجه للمعاقين عقليًّا القابلين للتعلم (إعداد: الباحثة).
2. المنهج المستخدم في الدراسة
اعتمدت الدراسة على المنهج التجريبيذو المجموعة الواحدة، وذلك لدراسة أثر المتغير المستقل ” البرنامج القائم على اللعب الموجه” على المتغير التابع ”السلوك الاجتماعي”، لدى ”المعاقين عقليًّا القابلين للتعلم” عينة الدراسة.
3. عينة الدراسة
أجريت الدراسة على عينة مكونة من (8) أطفال من المعاقين عقليًّا القابلين للتعلم بمتوسط عمري (9.4625)، وانحراف معياري (0.84505)، وبمتوسط ذكاء (60.5000)، وانحراف معياري (2.44949)، وممن تقع درجاتهم في الإرباعي الأدني على السلوك الاجتماعي.
4. المحددات المكانية
تم تطبيق أدوات الدراسة بمدرسة التربية الفكرية بدسوق، التابعة لمديرية التربية والتعليم بكفرالشيخ.
5. المحددات الزمنية
تم تطبيق البرنامج في الفصل الدراسي الأول2020/2021م، في الفترة ما بين 18/10/2020 إلى 2/12/ 2020م حيث استغرق تطبيق البرنامج شهرين تقريبا بواقع (4) جلسات أسبوعيًا، حيث اشتمل البرنامج على (30) جلسة.
سابعًا: نتائج الدراسة
وقد أسفرت نتائج الدراسة عن وجود تحسن كبير في السلوك الاجتماعي وأبعاده الفرعية (التفاعل والتعاون مع الآخرين - احترام القواعد وإتباع التعليمات -التواصل اللفظي وغير اللفظي) لدى المعاقين عقليًّا القابلين للتعلمنتيجة للبرنامج القائم على اللعب الموجه، كما أسفرت الدراسة عن استمرارية فعالية البرنامج بعد فترة المتابعة
Summary of The Study
Title: A Program Based on Directed Play to Develop Social Behaviorfor Educable Mentally Disabled.
First: Introduction to the Study:
Disability in the current era in general is one of the important issues facing human societies as a problem of different dimensions that may impede development and development in society, and the problem of mental disability is one of the most severe problems of children, and the field of mental disability is considered one of the fields of special education that has gone through many stages. Between stumbling at times, and caring at other times, as it has undergone tangible developments since ancient times in which the mentally handicapped have suffered from neglect, ostracism and rejection, to attention, care and acceptance in the modern era.
Second: Problem of the Study
Study Question can be defined as follows: -
Does the training program for Directive Play Program to Develop Social Behavior for Educable Mentally Disabled?
Third: Aim of the Study
The Present Study Aims are as follow
Development of social behavior among Educable Mentally Disabled through a program based on directed play, and testing the continuity of the program’s effectiveness after the follow-up period.
Fourth: Importance of the Study
The importance of the current study is represented in two aspects, theoretical and practical, as follow:
1- Theoretical importance:
a- This study deals with a group of people with special needs, namely Educable Mentally Disabled. The attention of those interested in the Educable Mentally Disabled may direct him towards exerting efforts towards achieving better communication with society.
b- The application of the social behavior scale; Where, through this scale, the social behavior skills that mentally handicapped children who are able to learn are trained on, so that the problems and obstacles of this group can be confronted and dealt with.
c- The scarcity of studies and research in the foreign and Arab environment - within the limits of the researcher - who is concerned with developing social behavior among the Educable Mentally Disabled through a program based on guided play.
2- Applied importance:
a- Providing the library of psychiatrists with two new scales.
b- This study benefits both the family, the mentally handicapped child, the teacher, and the school in identifying the most important causes of deficiency in social behavior (interaction, cooperation, respect for rules, following instructions, verbal and non-verbal communication) that the mentally disabled person suffers from and how to overcome them.
c- Benefiting from the results of the study in identifying the difficulties that hinder the mentally handicapped children who are able to learn in social and life situations and their interaction in a positive way.
d- The results of the current study will help those in charge of caring for the Educable Mentally Disabled to develop curricula and put in place appropriate activities that develop social behavior.
Fifth: Terms of the Study
1- Educable Mentally Disabled
2- Directive Play
3- Social Behavior
Sixth: Limits of the Study:
The study is determined by the tools, the curriculum, the sample, and the temporal and spatial determinants: -
1. Study tools:
They include: In the current study, the researcher used the following tools: -
a.Stanford Intermediate Scale - Fifth Image (Prepared by Mahmoud Al-Sayed Abu Al-Nil, 2011).
B.Social Behavior Scale for the Learned Mentally Handicapped (Preparation, Researcher).
C.A play-based program directed at the mentally handicapped who are able to learn (preparation, researcher).
2. The method used in the study:
The study relied on the experimental one-group experimental method, in order to study the effect of the independent variable ”program based on directed play” on the dependent variable ”social behavior”, of the ”mentally handicapped who are able to learn”, the study sample.
3. Study sample:
The study was conducted on a sample consisting of (8) children of the mentally handicapped who were able to learn, with mean (9.4625), a standard deviation (0.84505), mean intelligence (60.5000), and a standard deviation (2.44949), and whose scores were in the lowest quadrant of social behavior.
4. Space limits:
The study tools were applied in the School of Intellectual Education in Dessouq, affiliated to the Directorate of Education in Kafr El-Sheikh.
5. Time limits
The program was implemented in the first semester of 2020/2021 AD, in the period between 10/18/2020 to 2/12/2020 AD, where the application of the program took approximately two months, with (4) sessions per week, as the program included (30) sessions.
Seventh: The results of the study
The results of the study resulted in a significant improvement in social behavior (interaction and cooperation with others - respecting the rules and following instructions - verbal and nonverbal communication) among the Educable Mentally Disabled as a result of the program based on directed play, and the study also resulted in the continuity of the program’s effectiveness after the follow-up period.