Search In this Thesis
   Search In this Thesis  
العنوان
القيم الاجتماعية كما تعكسها صفحات قادة الرأي المصريين على شبكات التواصل الاجتماعي :
المؤلف
حميدة،سارة عبد الستار كراميد.
هيئة الاعداد
باحث / سارة عبد السنار
مشرف / اعتماد علام
مشرف / وائل اسماعيل
مناقش / سلوى سليمان
مناقش / دينا مفيد
تاريخ النشر
2021
عدد الصفحات
194ص.
اللغة
العربية
الدرجة
ماجستير
التخصص
علم الاجتماع والعلوم السياسية
الناشر
تاريخ الإجازة
15/12/2021
مكان الإجازة
جامعة عين شمس - كلية البنات - قسم الاجتماع شعبة اعلام
الفهرس
يوجد فقط 14 صفحة متاحة للعرض العام

from 242

from 242

المستخلص

ملخص
أولًا- مشكلة الدراسة:
تتبلور إشكالية الدراسة في محاولة التعرف على أنماط القيم الاجتماعية التي يسعى قادة الرأي إلى نشرها من خلال المضمون المقدم عبرصفحاتهم على موقع الفيس بوك، فضلًا عن التعرف على مدى دعم هذه القيم لدى الجمهور.
ثانيًا- أهداف الدراسة وتساؤلاتها:
يتمثل الهدف الرئيس للدراسة في التعرف على القيم الاجتماعية المتضمنة في المواد التي يقوم قادة الرأي بنشرها للجمهور عبر المضمون المقدم على صفحاتهم على موقع الفيس بوك، وينبثق عن هذا الهدف عدد من الأهداف الفرعية على النحو التالي:
أهداف الدراسة التحليلية وتساؤلاتها كل على حدة:
1- الكشف عن أنماط القيم الاجتماعية المتضمنة في المواد التي يقوم قادة الرأي -حالات الدراسة- بنشرها على صفحاتهم على موقع الفيس بوك.
التساؤلات:
6) ما أهم القيم الاجتماعية المتضمنة في المواد المنشورة على صفحات قادة الرأي عبر موقع الفيس بوك؟
7) إلى أي مدًى تتباين أنماط القيم الاجتماعية المتضمنة في المواد المنشورة على صفحات قادة الرأي -مجال الدراسة- وفقًا لاختلاف أيديولوجياتهم؟
جـ) ما الأساليب التي يستخدمها قادة الرأي في التعبير عن القيم الاجتماعية (صريحة- ضمنية)؟
د) ما الاستمالات الإقناعية التي اعتمد عليها قادة الرأي في التأثير على الجمهور المتابع؟
ه) ما مدى نجاح قادة الرأي في توظيف إمكانات الإعلام الجديد في تكوين مجال عام افتراضي يوازي المجتمع الواقعي؟
- التعرف على الجوانب المختلفة لصفحات الفيس بوك -مجال الدراسة- كالموضوعات المطروحة، والهدف منها، وعدد التفاعلات معها من قبل المتابعين.
التساؤلات:
5) ما أهم الموضوعات التي تتناولها صفحات التحليل؟
6) ما الهدف من المادة المنشورة؟
جـ) من هو الجمهور المستهدف من المادة المنشورة على الفيس بوك؟
د) ما الخصائص الشكلية للمحتوى المنشور على صفحات الفيس بوك -مجال الدراسة-، من حيث: ”شكل المادة المنشورة، ولغتها”؟
هـ) ما أشكال تفاعل الجمهور مع المواد المنشورة على الفيس بوك ؟
أهداف الدراسة الميدانية وتساؤلات كل هدف على حدة:
1- التعرف على مدى دعم الصفحات -مجال الدراسة- للقيم الاجتماعية لدى الجمهور المتابع، فضلًا عن دوافع متابعة الجمهور لتلك الشخصيات.
التساؤلات:
أ) ما أسباب متابعة الجمهور لتلك الشخصيات؟
ب) ما مدى موافقة المبحوثين على دعم الصفحات -مجال الدراسة- للقيم الاجتماعية لديهم؟
جـ) ما القيم التي يجب أن يهتم قادة الرأي بتضمينها للمواد المنشورة بصفحاتهم من وجهة نظر الجمهور؟
2- التعرف على مدى اهتمام قادة الرأي بدعم القيم الاجتماعية من خلال صفحاتهم على موقع الفيس بوك.
التساؤلات:
أ) ما مدى اهتمام قادة الرأي بدعم القيم من خلال المواد المنشورة على صفحاتهم بموقع الفيس بوك؟
ب) ما أهم القيم التي يهتم قادة الرأي بنشرها وتدعيمها لدى الجمهور؟
جـ ) ما مدى اهتمام قادة الرأي باختيار الأوقات التي يتم فيها نشر تلك القيم؟
ثالثًا- الإطار النظري للدراسة:
انطلقت الدراسة الراهنة من نظرية المجال العام ومدخل ثراء الوسيلة.
رابعًا- منهجية الدراسة:
تنتمي الدراسة الراهنة إلى الدراسات الوصفية التحليلية التي تستخدم لأغراض الوصف المجرد والمقارن للأفراد والجماعات، ووصف الاتجاهات، والدوافع والحاجات، واستخدامات وسائل الإعلام، والتفضيل والاهتمام، وكذلك وصف النظم الإعلامية والوقائع والأحداث، ثم وصف العلاقات المتبادلة بين هذه العناصر وبعضها بعضًا وتفسيرها في إطار علاقات افتراضية يمكن اختبارها. واقتضت طبيعة الدراسة من حيث موضوعها وأهدافها المزاوجة بين الأسلوبين الكيفي والكمي في جمع المادة الميدانية مُعتمدة في ذلك على صحيفة الاستقصاء وصحيفة تحليل المضمون إضافةً إلى دليل المقابلة الذي طبق على عدد من قادة الرأي كأدوات لجمع البيانات.
خامسًا- نتائج الدراسة:
6- فيما يخص الكشف عن أنماط القيم الاجتماعية المتضمنة في المواد التي يقوم قادة الرأي -حالات الدراسة- بنشرها على صفحاتهم على موقع الفيس بوك:
أ- كشفت نتائج الدراسة عن وجود تشابه نسبي بين عدد من القيم المتضمنة على أغلب الصفحات -مجال الدراسة- في المجالات الأربعة (الديني، السياسي، الفني، الرياضي)؛ فرغم اختلاف الخلفيات الأيديولوجية لقادة الرأي -حالات الدراسة- إلا أنهم اتفقوا في تناولهم لعدد من القيم المركزية التي حثت عليها الأديان السماوية، فتناولت الصفحات القيم الأصيلة في المجتمع التي أشار إليها تالكوت بارسونز (1951) ومنها قيم النجاح والاحترام.
ب- أظهرت النتائج تناول قادة الرأي في المجال الديني لأنماط متعددة من القيم الاجتماعية، وتم تناولها في إطار ديني مستخدمين في ذلك الأساليب الاتصالية المتعددة؛ فمن حيث التأثير عبر المضمون تم الاعتماد على الاستمالات العاطفية لتحقيق تأثير أكبر، وتم تدعيم ذلك باستخدام أساليب شكلية لجذب الجمهور مستفيدين في ذلك من الإمكانات التي يوفرها الفيس بوك كوسيلة اتصال ثرية؛ وكان من أهم القيم المتضمنة على صفحاتهم قيم: المحبة، والأخلاق، وصلة الرحم، وغيرها؛ وتنوعت القيم المتضمنة ما بين قيم صريحة وأخرى جاءت في سياق ضمني.
جـ- فيما يخص المجال السياسي تنوعت القيم المتضمنة على كلا الصفحتين فاعتمد الدكتور عمرو موسى على الأساليب المنطقية في تناوله للقيم، وظهرت القيم الاجتماعية مغلفة بالطابع السياسي لأن موسى شخصية دبلوماسية وقائد رسمي ينتمي للسلطة السياسية، في حين اهتم رجل الأعمال نجيب ساويرس بالتركيز على القيم الاجتماعية من خلال مشاركته للأحداث والمناسبات المجتمعية، واتضح إغفاله للقيم الاقتصادية رغم تصنيف البعض له على أنه شخصية اقتصادية في المقام الأول.
د- سعى القادة في المجال الفني لدعم القيم الاجتماعية عبر صفحاتهم من خلال تناولهم لأنماط القيم التي تحث على المشاركة المجتمعية إضافةً إلى نشر المضامين التي تدعم قيم: الصبر، والأخلاق، والاحترام، وحب الوطن، والتعاون، والرحمة، وغيرها.
هـ- في حين اهتم القادة في المجال الرياضي بدعم القيم الاجتماعية عن طريق تضمينهم لعدة أنماط من القيم للمواد المنشورة على صفحاتهم ممثلة في قيم: الإيمان، والنجاح، والترابط الأسري، وغيرها.
و- اتضح من خلال النتائج التحليلية للصفحات -مجال الدراسة- أن تناول القادة للقيم عبر صفحاتهم ارتبط بشكل كبير بظروف المرحلة التاريخية وبالخلفية الأيديولوجية لكل منهم، فرغم انتمائهم للمجتمع نفسه إلا أن تناولهم للقيم ظهر بنسب متفاوتة من صفحة لأخرى، وهو ما يدل على نسبية القيم التي تتغير من شخص لآخر وليس فقط من مجتمع لآخر، فهي تتأثر بالتغيرات التي تطرأ على المجتمع فتارة تصعد قيم وتهبط أخرى وفي بعض الأحيان يُلاحظ ثبات نسبيّ لبعض القيم. وهو ما يتفق مع ما ذكره التراث النظري متمثلًا فيما كتبه أحمد زايد (1995) موضحًا بأن القيم ليست كيانًا ثابتًا بل إنها قابلة للتغير والتشكل في ضوء الظروف الخاصة بكل مجتمع على حدة. واقترب في ذلك مع ما ذكرته إعتماد علام (2013) بأن التغيرات التي تطرأ على المجتمعات تؤثر بدورها على القيم إلا أن القيم الجوهرية تظل ثابتة نسبيًّا بينما باقي القيم تكون عرضة للتغير.
7- أما فيما يخص التعرف على الجوانب المختلفة لصفحات الفيس بوك -مجال الدراسة- كالقضايا والموضوعات المطروحة والهدف منها وعدد التفاعلات معها من قِبل المتابعين:
أ- أوضحت نتائج الدراسة التحليلية نجاح الفيس بوك كوسيلة ثرية في مساعدة قادة الرأي -حالات الدراسة- على نشر القضايا والمواد المتضمنة للقيم باستخدام الإمكانات التي وفرها عن طريق تدوين البوستات ونشر الفيديوهات والصور المختلفة، وهو ما يساعد على جذب الجهور للمواد المنشورة.
ب- تنوعت القضايا والموضوعات المطروحة على الصفحات -مجال الدراسة- في المجالات الأربعة وكان للموضوعات الاجتماعية نصيب كبير من التناول على كل الصفحات.
جـ- غلب على أكثر الصفحات اهتمامها في المقام الأول بدعم القيم، وظهر هذا واضحًا على صفحات كل من الدكتور علي جمعة والداعية مصطفى حسني والفنان محمد صبحي، بينما هدفت صفحات أخرى إلى عرض وجهات النظر في المقام الأول مثل صفحة رجل الأعمال نجيب ساويرس.
د- أما فيما يخص التفاعلات على المواد المنشورة؛ فقد حازت كل المواد المنشورة على كافة الصفحات -مجال الدراسة- على نسب إعجاب وتعليق ومشاركة.
8- وفيما يتعلق بالكشف عن أنماط القيم الاجتماعية التي دُعمت لدى الجمهور من خلال متابعتهم لصفحات قادة الرأيأ- كشفت نتائج الدراسة الميدانية للجمهور عن نجاح قادة الرأي في دعم القيم الاجتماعية لدى الجمهور المتابع لهم. ففي المرتبة الأولى جاءت قيمة التعاون من بين القيم التيدُعمت لدى المبحوثين من خلال متابعتهم للصفحات -مجال الدراسة-. في حين أن قيمة الترابط الأسري جاءت في الترتيب الأخير، وهو ما يدعو إلى ضرورة اهتمام القادة بدعم هذه القيمة خاصة في ظل انتشار الشبكات الاجتماعية التي تسببت في التفكك لبعض الأسر داخل المجتمعات، أما باقي القيم التي دُعمت لدى الجمهور فظهرت بنسب متفاوتة .
ب- من خلال النتائج التحليلية والميدانية اتضح وجود تشابه نسبي بين بعض أنماط القيم التي تناولتها الصفحات -مجال الدراسة- وعملت على دعمها لدى الجمهور مع القيم التي ذكرها التراث النظري متمثلًا فيما ذكره بارسونز (1951) عن أنماط القيم التي ترتبط بالاستعدادات الداخلية للأفراد، المتمثلة في قيم: الرضا والقبول، والحب والاحترام، وأنماط القيم التي ترتبط بأداء الأدوار التي تتمثل في القيم المرتبطة بالنجاح والزمالة. كما ظهر تشابه نسبي بين المفهوم الإجرائي للقيم الاجتماعية الذي انطلقت منه الدراسة، المتمثل في النظر لها على أنها مجموعة من المبادئ التي يكتسبها الفرد، وتكون محركًا له في الحياة الاجتماعية، مثل قيم: التعاون والنجاح، وحب العمل، والمشاركة المجتمعية، والصبر والإيمان؛ وبين رؤية السيد يسن (1999) للقيم الاجتماعية على أنها مجموعة الصفات التي يفضلها الأفراد في ثقافة معينة، مثل: المساعدة والتعاون، والوفاء، والاحترام، والكرامة، والألفة؛ فإذا نظرنا إلى القيم التي دُعمت لدى الجمهور مع القيم المتضمنة على الصفحات -مجال الدراسة-
مقارنة بالقيم الأصيلة في المجتمع المصري التي تم ذكرها في التراث النظري يُلاحظ أن قيمة التعاون تُعد من أهم القيم التي اهتم بها التراث النظري واهتم القادة بتناولها عبر صفحاتهم، وهي من القيم التي ذكر لاري (2011) أنها يجب أن تكون مصاحبة للتغير الذي يحدث للمجتمعات لتتسق مع متطلبات ما بعد الحداثة.
9- وجاء ما يرتبط بالتعرف على مدى اهتمام قادة الرأي بدعم القيم الاجتماعية من خلال صفحاتهم على موقع الفيس بوك، متمثلًا فيما يلي:
ذكر الدكتور علي جمعة في المقابلة التي أُجريت معه اهتمامه بدعم النسق القيمي بصفة عامة من خلال كل ما يقدمه من أعمال سواء على مستوى الخطابة، أو من خلال مؤلفاته، أو عن طريق وسائل الإعلام المختلفة. وأشار إلى أن القائمين على إدارة صفحته على موقع الفيس بوك لديهم خطة واضحة لنشر المواد التي تدعم القيم داخل المجتمع وتعالج السلوكيات السلبية، وتسعى لنشر الوعي المجتمعي. وقد اتفق كلٌّ من علي جمعة وعمرو موسى على أن القيم هي حجر الأساس لأي بناء، فإذا كان الأساس قويًّا ومتماسكًا؛ فإن البناء يكتمل ولا يتأثر، وإن حدث أي خلل في الأساس يؤدي ذلك إلى فساد البناء بأكمله. وأوضحا اهتمامهما بدعم القيم عن طريق شبكات التواصل الاجتماعي لما حققته من انتشار على المستوى العالمي، واتفق معهما الفنان محمد صبحي الذي أوضح برنامجه لدعم النسق القيمي والمتمثل في بث حلقات من أعماله تدعم القيم وتساعد على معالجة الممارسات غير الأخلاقية.
الكلمات المفتاحية: القيم الاجتماعية، قادة الرأي، شبكات التواصل الاجتماعي.
Summery
The study problem is crystallized in the attempt to identify the patterns of social values that opinion-leaders seek to disseminate through the content presented on their Facebook pages, as well as to identify the extent to which these values are supported by the public.
Second-The Study Objectives &Questions:
The main objective of the study is to identify the social values contained in the material that opinion-leaders publish to the public through the content presented on their Facebook pages.
from this major objective, the following sub-objectives emerge:
The objectives of the analytical study and its questions separately:
1- Exploring the patterns of social values contained in the material that opinion-leaders – the case studies - publish on their Facebook pages.
Questions:
A. What are the most important social values contained in the material published on opinion leaders’ pages on Facebook?
B. To what extent do patterns of social values contained in the materials published on the pages of opinion leaders-the study field- vary according to their different ideologies?
C. What the methods do opinion-leaders use in expressing the social values (explicit - implicit)?
D. What persuasive invocations do opinion leaders rely on to influence the following audience?
E. To what extent have the opinion leaders succeeded in utilizing the potentials of the new media in creating a virtual public sphere that parallels the real society?
2. Identify the different aspects of Facebook pages - the field of study - such as the topics raised, the purpose of them, and the number of interactions with them by the followers.
Questions:
a) What are the most important topics covered in the analysis pages?
b) What is the purpose of the published material?
c) Who is the targeted audience of the materials published on Facebook?
d) What are the formal characteristics of the content published on Facebook pages - the field of study - in terms of ”the form and language of the published material”?
e) What are the forms of public interaction with the materials published on Facebook?
The objectives of the field study and the questions of each objective separately:
1- Identifying the extent to which the pages under study support the social values of the following audience, as well as the motives of the audience following these characters.
Questions:
A. What are the reasons for the audience’s follow-up to these characters?
B. To what extent do the respondents agree to support the pages under study for their social values?
C. What values should opinion leaders care to include in the material on their pages from the public’s point of view?
2. Identifying the extent to which opinion-leaders are interested in supporting social values through their Facebook pages.
Questions:
a) How interested are opinion leaders in supporting values through the published materials on their Facebook pages?
b) What are the most important values opinion leaders are interested in diffusing and strengthening among the public?
c) How far the opinion-leaders are concerned in selecting the times when these values are disseminated?
Third- The Study Theoretical Framework:
The present study has started from the theory of the public domain and the means richness approach.
Fourth-The Study Methodology:
The current study belongs to the analytical-descriptive type of studies, used for the purposes of abstract and comparative description of individuals and groups, describing attitudes, motives, needs, uses of media, preference and interest, as well as describing media systems, facts and events, then describing the interrelationships between these elements and each other and interpret them within the framework of hypothetical relationships that can be tested. The nature of the study in terms of its subject and objectives has necessitated a marriage between the qualitative and quantitative methods in collecting the field material, relying on the survey newspaper and the content analysis form; in addition to the interview guide, which has been applied to a number of opinion leaders as tools for data collection.
Fifth: The Study Results:
1- With regard to revealing the patterns of social values included in the material that opinion leaders and case studies publish on their Facebook pages:
A. The results of the study show that there is a relative similarity between a number of values included on most of the pages in the field of study in the four fields – the religious, political, artistic and sports - despite the different ideological backgrounds of the opinion leaders and the cases of the study, they agree to their handling of a number of central values urged by the heavenly religions; so, the pages have tackled with the authentic values in society, which Talcott Parsons has referred to (1951).
B. The results show that the opinion-leaders in the religious field have dealt with various types of social values, being addressed within a religious framework, using various communicative methods. In terms of impact through content, emotional solicitation is relied upon to achieve a greater impact; and this is reinforced through using formal styles to attract the audience, beneficiaries of the capabilities provided by the Facebook as a rich means of communication. Among the most important values included on their pages are the values of love, morals, kinship and others. The values contained vary between explicit values and others that come in an implicit context.
C. With regard to the political field, the values included on the two pages have varied; for instance, Dr. Amr Moussa relied on the logical methods in his handling of values and the social values have appeared wrapped in a political aspect, considering Moussa as a diplomatic personality and an official leader belonging to the political authority. On the other hand, the businessman Naguib Sawiris has focused on the social values through his participation in community events and occasions. It is evident that he neglects economic values, although some classified him as an economic figure in the first place.
D. The leaders in the artistic field seek to support social values through their pages by addressing the patterns of values that encourage community participation, in addition to spreading out the contents that support the values of patience, morals, respect, patriotism, cooperation, mercy and others.
E. While leaders in the sports field are interested in supporting social values by including several types of values for the published materials on their pages represented in the values of faith, success, family bonding and others.
F. It is indicated through the analytical results of the pages under study that the leaders’ handling of values through their pages has been closely related to the circumstances of the historical stage and the ideological background of each of them. Despite their belonging to the same society, their handling of values appear divergent from page to page, which indicates the relativity of values that change from one person to another, and not only from one society to another. In fact, values are affected by the changes that occur in the society. Sometimes they rise and others fall, and sometimes we find relative stability of some values. This is consistent with what the theoretical heritage mentions represented by what Ahmed Zayed (1995) wrote, explaining that values are not a fixed entity, but rather, they are subject to change and formation in light of the specific circumstances of each individual society. He came close with what Etimad Allam (2013) mentioned that changes that occur in societies affect values in turn, however, the core values remain relatively constant, while the rest of the values are subjected to change.
2- As for identifying the different aspects of the Facebook pages in the field of study, such as the issues and topics raised, their goal and the number of interactions with them by followers, it is indicated that:
A. The results of the analytical study show the success of Facebook as a rich means in helping opinion leaders and the case studies to publish issues and materials that contain values using the potentials it provides by writing posts and publishing various videos and images, which helps to attract the public for the published materials.
B. The issues and topics displayed on the pages are varied in the field of study in the four fields, and the social issues have gained a large share of discussion on all pages.
C. Most of the pages have been primarily concerned with supporting values, and this is evident in pages of Dr. Ali Gomaa, preacher Mustafa Hosni, and the artist Mohamed Sobhi, while other pages aim primarily at presenting views, such as the page of businessman Naguib Sawiris.
D. As for the interactions on the published materials, all the material published on all the pages under study have received likes, comments and participation.
3. With regard to the exploration of the patterns of social values that are supported by the public through their follow-up to the pages of opinion-leaders in the field of study, it comes as follows:
a) The results of the field study have exposed to the public the success of opinion-leaders in supporting the social values of the audience they follow. In the first place, the value of cooperation has been among the values that are supported by the respondents through their follow-up of the pages under study; while the value of family interdependence comes in the last order, which calls for the need for leaders to consider supporting this value, especially, in light of the spread out of the social networks, which has
a) The results of the field study have exposed to the public the success of opinion-leaders in supporting the social values of the audience they follow. In the first place, the value of cooperation has been among the values that are supported by the respondents through their follow-up of the pages under study; while the value of family interdependence comes in the last order, which calls for the need for leaders to consider supporting this value, especially, in light of the spread out of the social networks, which has produced and caused the disintegration of some families within societies, while the rest of the values that have been supported by the public have appeared in uneven variant proportions.
b) Through the analytical and field results, it has become clear that there is a relative similarity between some types of values that are covered by the pages of the study field and worked to support them among the public with the values mentioned by the theoretical heritage represented by what Parsons (1951) mentioned about the types of values that are related to the internal preparations of individuals represented in the values of satisfaction, acceptance, love, and respect and the patterns of values that are related to the performance of roles, which are the values associated with success and fellowship. There is also a relative similarity between the procedural concept of social values from which the study has launched, which is to consider them as a set of principles that an individual acquires, and which are considered a driver for him in social life. These values are such as the values of cooperation and success, love of work, community participation, patience and faith and the vision of Al-Sayed Yassan (1999), who sees social values as a set of attributes preferred by individuals in a particular culture, such as assistance, cooperation, loyalty, respect, dignity and familiarity. We find that the value of cooperation is one of the most important values that the theoretical heritage is concerned with. Leaders have been also interested in addressing this value through their pages. It is also one of the values that Larry (2011) mentioned that it should be accompanying the change that occurs to societies to be consistent with requirements of postmodernity.
4. This that is related to identifying the opinion leaders’ interest level in supporting social values through their pages on Facebook, comes as follows:
In the interview, Dr. Ali Gomaa has mentioned his interest in supporting the value system in general through all his works, whether at the level of rhetoric, through his books, or through various media. He pointed out that those managing his Facebook page have a clear plan to publish materials that support values within the community, address negative behaviors, and seek to spread community awareness. Both Ali Gomaa and Amr Moussa agreed that values are the cornerstone of any construction. If the foundation is strong and coherent, then the building is complete and unaffected, and if any defect occurs in the foundation, this leads to the corruption of the entire building. They explain their concern in supporting values through the social media networks, for its global prevalence. Nevertheless, the artist, Mohamed Sobhi, agrees with them when he has explained his program to support the value system, which is to broadcast episodes of his works address and support values and convict the immoral practices.
Key words: Opinion leaders- social values- social networks