Search In this Thesis
   Search In this Thesis  
العنوان
صورة القرية المصرية في مسرح سعد الدين وهبة ومحمود دياب
دراسة في سوسيولوجيا النص المسرحي /
المؤلف
خليف،آية الله أحمد محمد
هيئة الاعداد
مشرف / آية الله أحمد محمد خليف
مشرف / فرج عمر على فرج
مناقش / منى عبد المقصود شنب
مناقش / محمد عبد الله حسين
الموضوع
سعد الدين وهبه محمود دياب النص المسرحى
عدد الصفحات
181ص.:
اللغة
العربية
الدرجة
ماجستير
التخصص
اعلام تربوى
تاريخ الإجازة
25/9/2022
مكان الإجازة
جامعة المنوفية - كلية التربية النوعية - الاعلام التربوي
الفهرس
يوجد فقط 14 صفحة متاحة للعرض العام

from 194

from 194

المستخلص

المسرح هو مرآة الحياة ويعكس الأحداث التي تدور في المجتمع للجمهور ولا يقتصر على نقل الواقع فقط؛ إنما يمد الجمهور بالتطورات التي تطرأ من حوله لإدراكها, لذلك عرض الكاتبين سعد الدين وهبة ومحمود دياب, أحداث فترة الستينيات واختصا بتصوير حال القرية المصرية, كما يُحسب لهما مشاركتهما مع أبناء جيلهما من المبدعين في مجال الكتابة المسرحية وفي مقدمتهم كلٌ من ”ألفريد فرج، نعمان عاشور، نجيب سرور، وميخائيل رومان، شوقي عبدالحكيم، وعلى سالم ”في تحقيق نهضة الستينيات المسرحية، والتعبير عن الواقع المصري ومتغيراته آنذاك, لتوجيه الجمهور ومحاولة وتحريضه لاتخاذ موقف فاعل تجاه ما يدور حوله من أحداث سواء بصورة مباشرة أو باستخدام الرمز الذي يعطي للنص أبعادًا غير الظاهرة فيه لإظهار الفساد والهروب من الرقابة والسلطة.
مشكلة الدراسة وتساؤلاتها:
لاحظت الباحثة تناول صورة القرية المصرية في عدة نصوصدرامية للكاتب سعد الدين وهبة متمثلة في ”السبنسة”، و”كوبري الناموس”، و”كفر البطيخ”،كما صورها دياب في أكتر من عمل ومنهم ”الزوبعة”، و”ليالي الحصاد”، و”الهلافيت”، وبناءًا عليه فإن دراسة تلك النصوص تعد خطوة أساسية لفهم طبيعة حياة القرية وأسباب استلهام موضوعاتها؛ فكان لا بد من تسليط الضوء عليها من خلال المسرح, لذا تتحدد مشكلة الدراسة الحالية في التساؤل الرئيس التالي:
كيف صور كلٌ من سعدالدين وهبة ومحمود دياب القرية المصرية في نصوصهما الدرامية؟
وتتفرع من السؤال مجموعة من التساؤلات, وهى:
1- ما الأسباب التي أدت إلى تناول كلٍ من وهبة ودياب القرية المصرية في فترة الستينيات؟
2- ما القضايا التي تناولها كلٌ من الكاتبين في النصوص المسرحية عينة الدراسة؟
3- إلى أي مدي استطاع الكاتبان التعبير عن الواقع الاجتماعي للقرية المصرية؟
4- ما العادات والتقاليد الراسخة في القرية المصرية عند الكاتبين؟
5- ما التقنيات التي استخدمها كلٌ من الكاتبين لخلق صورة القرية المصرية؟
أهمية الدراسة
أولًا:مجتمع القرية المصرية يمثل حوالى 58% من المجتمع المصري ككل لذا يجب دراسته وإلقاء الضوء على مشاكله وقضاياه.
ثانيًا: تفيد الدراسة كلًا من العاملين بالحقل الأدبي بشكل عام والمسرحي بشكل خاص.
ثالثًا: إلقاء الضوء على أهم السمات التي تتميز بها القرية المصرية في فترة الستينيات.
رابعًا: قلة الدراسات التي تهتم بإظهار صورة القرية المصرية في النصوص الدرامية, على حد علم الباحثة.
أهداف الدراسة
1- التعرف على كيفية تصوير كلٍ من سعد الدين وهبة ومحمود دياب للقرية المصرية في نصوصهما الدرامية
2- التعرف على الأسباب التي أدت إلى تناول كلٍ من الكاتبين القرية المصرية في فترة الستينيات.
3- التعرف على القضايا التي تناولها الكاتبان في النصوص المسرحية عينة الدراسة.
4- التعرف إلى أي مدي استطاع الكاتبان التعبير عن الواقع الاجتماعي للقرية المصرية.
5- الكشف عن التقنيات التي استخدمها كلٌ من الكاتبين في تصوير القرية المصرية.
نوع الدراسة ومنهجها
تعد الدراسة من الدراسات السوسيولوجية ذات الطابع الوصفي التحليلي والتي استندتإليها الباحثة لتتمكن من رصد ظاهرة تكرار عرض ”صورة القرية المصرية في مسرح وهبة ودياب” من خلال القيام بتحليل النصوص المسرحية عينة الدراسة وتوضيح ملامح القرية في كلٍ منها والإحاطة بكل جوانب هذا الموضوع لتوضيح إبداعات رواد المسرح في الستينيات وهما ”سعدالدين وهبة، ومحمود دياب”.
عينة الدراسة
تتحدد العينة في مجموعة من النصوص المسرحية التي تناولت صورة القرية المصرية، وهي:
مسرحيات الكاتب ”سعدالدين وهبه”:
1. النص المسرحي كوبري الناموس (1964)
2. النص المسرحي السبنسة (1966)
3. النص المسرحي كفر البطيخ (1966)
مسرحيات الكاتب ”محمود دياب”:
1. النص المسرحي الزوبعة (1966)
2. النص المسرحي ليالي الحصاد (1967)
3. النص المسرحي الهلافيت (1970)
نتائج الدراسة:
الصورة السائدة والمشتركة للقرية المصرية عند كلٍ من سعد الدين وهبة ومحمود دياب:
1- من خلال دراسة صورة القرية المصرية في مسرح سعد الدين وهبة ومحمود دياب تبين مدى نجاح الكاتبين في التعبير عن الأحداث التي مرت بها القرية المصرية في فترة ما قبل الثورة وما بعدها بموضوعية شديدة.
2- القرية المصرية في معظم النصوص ثائرة ترفض الاستغلال من السلطة في نصوص وهبة؛ والجماعة في نصوص دياب؛ ليؤكد الكاتبان أن القرية المقصود منها تصوير حال مصر قبل وبعد الثورة.
3- التقى الكاتبان في توضيح موقف أهل القرية من السلطة الحاكمة وهو الكره مقابل الاستغلال, والتجبر, والتفاوت المبالغ فيه في الطبقات الاجتماعية بينهم, والبعد المكاني حيث تقطن السلطة المدينة التي يحلم الفلاح بالعيش فيها.
4- أجاد الكاتباناستخدام اللهجة العامية المناسبة للمستوى البيئي والثقافي للشخصيات في نصوصهما, لإيصال صورة القرية بشكل صادق وقريب ومحبب للمتلقي, مما ساعد في الكشف عن الفكرة الرئيسة للنصوص عينة الدراسة.
5- اتضح من خلال الحوار براعة رسم الكاتبين للشخصيات بمستويات مختلفة, ففي مقابل التوازن الدقيق الذى يمتاز به وهبة في رسم شخصياته وتوزيعها وفقا لأغراض خطابه؛ تظهر مهارة أخرى لدى دياب وهى التعمق داخل النفس البشرية وجودة التعبير عما تعانيه من صراع داخلي.
6- رسم الكاتبان صورة واقعية للقرية المصرية من خلال الوصول للعلاقات الاجتماعية المترابطة بين أهل القرية في الحقيقة.
7- سادت قضيتا الجهل والخوف في القرية المصرية عند كلٍ من وهبة ودياب مما كان له أثره على شخصية الفلاح, وقناعاته.
8- أظهر الكاتبان عادات راسخة في القرية المصرية مثل, جلسات السمر ليلًا, وعدم استشارة الطبيب في الحالات المرضية واللجوء إلى الأعشاب للاستشفاء ويصفها لهم المزين ”مثل شخصية محروس في كفر البطيخ”, وكثرة تبادل الأمثلة الشعبية, واللجوء إلى السحر لحل المشكلات, وكثرة النميمة والتدخل في حياة الغير, برغم توقيرهم لشيخ القرية إلا أنهم لا يلقون بالًا لما يقدمه لهم من نصائح.
9- صور الكاتبان الطبقة الوسطى المتملقة للسلطة وكبار الملاك وأنها تنتسب أساسًا لطبقة الفلاحين ولكنها تحصل على بعض الامتيازات التي تجعلهم يستغلون ضعف الفلاح , ويرجع ذلك لخدمتهم للسلطة ومحاولتهم الكثيرة للتقرب عن طريق النفاق, مثل ”شخصية درويش في السبنسة, ومحمود أبو عامر في الهلافيت”.
السمات المتفردة/المختلفة للقرية المصرية عند كلٍ من سعد الدين وهبة ومحمود دياب:
1- تبين أن الثورة داخل القرية المصرية أخذت شكلًا فرديًا عند وهبة حيث بدأت بتأنيب الضمير ومحاولة بث روح العصيان في الجماعة المستسلمة للأمر الواقع, في حين أن الثورة عند دياب أخذت صورة جماعية من البداية عن طريق العصيان الجماعي والاتفاق على رأى موحد.
2- قدم وهبة الظروف المحيطة بالفلاح وصور الجو العام للقرية المصرية باحثًا عن حلول لقضاياها, لكن دياب غاص داخل نفس الفلاح ليصور القضايا التي تؤرقه وتؤثر على علاقاته ونشاطه اليومي؛ ليواجه الفلاح بعيوبه في محاوله للتخلص منها.
Theater is the mirror of life and reflects events in the community to the public, not just conveying reality; It only provides the public with the developments that are taking place around them in order to make them aware. Therefore, the authors Saad El-Din Wahba and Mahmoud Diab presented the events of the 1960s and focused on portraying the Egyptian village.
They are also to be considered for their participation with their generation of creators in the field of theatrical writing, led by Alfred Faraj, NomanAshour, NajibSorour, Michael Roman, Shawki Abdel Hakim, and Ali Salem, in achieving the Renaissance of the 1960s theater, expressing the Egyptian reality and its changes at the time, to guide the audience and try and provoke it to take an active stance towards what is happening around it either directly or using a symbol that gives the text unseen in it to show corruption and escape from censorship and power.
The study problem and the questions:
The researcher noted the image of the Egyptian village in several dramatic texts by writer Saad al-Din Wahba represented by ”Essebna”, ”The Namous Bridge” and ”Kafr al-Batmelon”, as depicted by Diab in more than one of the works including ”Al-Zouba”, ”Nights of the harvest”, and ”Halafit”, and accordingly the study of these texts is an essential step to understand the nature of village life and the reasons for inspiration for its subjects; It had to be highlighted through the theatre, so the current problem of study is determined by the following main question:
How did SaadEddinWahba and Mahmoud Diab portray the Egyptian village in their dramatic texts? A set of questions derive from the question, which are:
1- What reasons did Wahba and Diab eat the Egyptian village in the 1960s?
2- What are the issues addressed by each of the writers in the theatrical texts of the study sample?
3- To what extent were the two writers able to express the social reality of the Egyptian village?
4- What are the established customs and traditions in the Egyptian village according to the two writers?
5- What techniques did each of the writers use to create the image of the Egyptian village?
Importance of the study:
First, the Egyptian village community represents about 58% of the Egyptian community, so it should be studied and highlighted.
Second: The study benefits both those working in the literary field in general and theatrical work in particular.
Third: Shedding light on the most important features that characterize the Egyptian village in Sixties
Fourth, there is little study to show the image of the Egyptian village in dramatic texts ،As far as the researcher knows.
Objectives of study:
1- See how SaadEddineWahba and Mahmoud Diab depict the Egyptian village in their dramatic texts.
2- Identifying the reasons that led each of the two writers to address the Egyptian village in the sixties.
3- Identify the issues addressed by the two writers in the previous texts.
4- To identify the extent to which the two writers were able to express the social reality of the Egyptian village.
5- Revealing the techniques used by each of the writers in photographing the Egyptian village.
Type and curriculum of study:
The study is one of the sociological studies of a descriptive analytical nature that the researcher based on to be able to observe the phenomenon of the repetition of the ”Egyptian village image in the Wahba and Diab theater” by doing an analysis of the theater texts the study sample, explaining the features of the village in each of them, and surrounding all aspects of this topic to illustrate the creations of theater pioneers in the 1960s, namely ”SaaddineWahba and Mahmoud Diab ”.

Study sample:
The sample is identified in a series of theatrical texts that depict the Egyptian village:
Writer’s plays ”SaadaldineWehbe ”:
1. The theatrical text The Namous Bridge (1964)
2. The theatrical text Al-Sibnasah (1966)
3. The theatrical text Kafr al-Bateikh (1966)
Plays by Mahmoud Diab:
1. Theatrical text Al Zawba’a(1966)
2. Theatrical text Harvest Nights (1967)
3. Theatrical text The Halafit (1970)
Results of the study:
SaadEddineWehbe and Mahmoud Diab common dominant image of the Egyptian village:
1- Studying the image of the Egyptian village in the theater of Saad El-Din Wahba and Mahmoud Diab shows how successful the authors are in expressing the events that the Egyptian village went through in the period before and after the revolution with great objectivity.
2- In most texts, the Egyptian village is agitated, refusing to take advantage of the authority in the Wahba texts; In the Diab texts; The authors argue that the village is meant to portray the state of Egypt before and after the revolution.
3- The two authors met in clarifying the position of the villagers on the ruling power, which is hate versus exploitation, coercion, the exaggerated inequality in social classes between them, and the spatial dimension where the city power resides that the farmer dreams of living in.
4- The two authors mastered the use of the vernacular dialect appropriate to the environmental and cultural level of the characters in their texts, to convey the image of the village in an honest, close and loving manner to the recipient, which helped reveal the main idea of the sample texts.
5- It became clear through the dialogue that the writers drew characters at different levels, in contrast to the delicate balance that characterize it and a gift in drawing his characters and distributing them according to the purposes of his speech; Another skill shown by Diab is the depth of the human soul and the quality of expression of what it suffers from internal conflict.
6- The two writers drew a realistic picture of the Egyptian village by reaching the social relations between the villagers in fact.
7- The issues of ignorance and fear prevailed in the Egyptian village at Wahba and Diab, which had an impact on the personality of Al-Falah and his convictions.
8- The authors showed well-established customs in the Egyptian village, such as nighter sessions, not consulting a doctor in sick cases, resorting to herbs for healing and described by decorators as ”a guard figure in Kafr el-Batmelon ”, frequent exchanges of popular examples, the use of magic to solve problems, and frequent gossip and interference in the lives of others, despite their reverend of the village sheikh they did not pay attention to the advice he gave them.
9- The authors portray the middle class as a flatterer of power and the big landlords and that they are mainly affiliated with the peasant-but receive some privileges that make them take advantage of the peasants’ weaknesses, due to their service to power and their many attempts at proximity by hypocrisy, such as ”the character of Darwish in the Sabbah, and Mahmoud Abu Amer in the Halafitt ”.
SaadEddineWehbe and Mahmoud Diab’s unique features of the Egyptian village:
1- It turns out that the revolution within the Egyptian village took an individual form at Wahba, where it started with remorse and an attempt to instil a spirit of disobedience in the group submitting to the de facto situation, while the revolution at Diab took a collective picture from the beginning through collective disobedience and agreement on a unified opinion.
2- Wahba presented the conditions surrounding the farmer and pictures of the general atmosphere of the Egyptian village in search of solutions to its issues, but Diab dived inside the same farmer to portray the issues that disturb him and affect his relations and daily activity; And the peasant has to face a disadvantage in trying to get rid of it.

Abstract:
The study aimed at finding out how Saad EL-din Wahba and Mahmoud Diab are portrayed To the Egyptian village in its theatrical texts ,It is a sociological study of an analytical, descriptive nature ,The sample was identified in six theatrical texts depicting the Egyptian village,They are : (the mosquito, the spinnsa, and the blasphemy of the watermelon ) by Saad EL-din Wahba, and )The Whirlwind and the Nights of the Harvest and the Halafite( by Mahmoud Diab,The period from1962:1970 ,The results came to :
1- The two writers drew a realistic picture of the Egyptian village by reaching the interconnected social relations between the villagers in fact.
2- The authors mastered the use of the slang dialect appropriate for the environmental and cultural level of the characters in their text ,Deliver an honest, close, and appealing picture of the village to the recipient, which helps uncover the main idea of the sample texts,Discover the characters, clarify their pros and cons to achieve positive change, and motivate them to develop.
3- The authors agreed that resolving crises only comes with confronting the self to develop them and taking the appropriate decision that ends the conflict between reality and each character’s dream, like a character alielktf on harvest nights for diab where he confronts himself in front of everyone and admits his mistakes, and saber on the spinnsa for wahba decides to admit the truth, even if that prison costs him.
4- -The Egyptian village in most texts is revolting and refuses to exploit the power and the oppressive group, so the two authors confirm that the village is intended to depict the state of Egypt before and after the revolution.
5- Wahba presented the circumstances surrounding the farmer and pictures of the general atmosphere of the Egyptian village, looking for solutions to his cases, but Diab found himself inside the same farmer to portray the issues that he liked and affected meRelationships and daily activities; The peasant has a flaw in trying to get rid of it.
Key words: Egyptian village, Saad EL-din Wahba, Mahmoud Diab, the sociology of theatrical text.