Search In this Thesis
   Search In this Thesis  
العنوان
تصور مقترح لإنشاء مرصد تربوي في مصر
علي ضوء خبرات بعض الدول/
المؤلف
محمد،إيمان جمعه.
هيئة الاعداد
باحث / إيمان جمعة محمد
مشرف / حافظ فرج احمد
مشرف / وسامة مصطفى مطاوع
مناقش / حسن مختار
مناقش / فاطمة زكريا
تاريخ النشر
2020
عدد الصفحات
200ص.
اللغة
العربية
الدرجة
ماجستير
التخصص
أصول التربية
الناشر
تاريخ الإجازة
2/3/2021
مكان الإجازة
جامعة عين شمس - كلية البنات - قسم اصول التربية
الفهرس
يوجد فقط 14 صفحة متاحة للعرض العام

from 232

from 232

المستخلص

ملخص الدراسة
مقدمة:
إن المجتمع ينظر الي المراكز والمراصد والجامعات علي انها المصدر الاساسي للمعرفة وإنتاجها وانها هي المناره للعلم التي تبعث بأنوار العلم الي ظلام الجهل وعدم المعرفة وإنارة الطريق لمستقبل يؤسس علي المعرفة والعلم والمعلومة التي تصحح المفاهيم وتكون ذات مصداقية لإكساب الباحثين المعرفة وبنائها وإثرائها وتطويرها ونشرها وتوظيفها بما يخدم إنتاج المعرفة التربوية لتحقيق التطور الاقتصادي والاجتماعي وامتلاك وسائل المعرفة بشكل موجه وصحيح واستثمارها بإبعادها العلمية الدقيقة من خلال الاستخدام الامثل للمهارات وادوات المعرفة الفنية والابتكارية والتقنية المتطوره لابد وان يشكل إضافة حقيقية لمعطيات الثروة المعرفية الحقيقية إلا ان الواقع يظهر عكس ذلك فالفجوة في الادوات والتقنيات في تلك المراكز المعرفية بمصر التي جعلت تمكين المراكز من المعرفة ضعيف وبالتالي ضعف دور هذه المراكز
وعلي ضوء ما سبق يمكن صياغة اسئلة الدراسة كما يلي:
1) كيف يمكن انشاء مرصد تربوي في مصر علي ضوء خبرات بعض الدول؟
2) ما الاطار الفكري والنظري للمراصد التربوية
3) ما خبرات بعض الدول المتقدمة في مجال انشاء مراصد تربوية؟
4) ما هو واقع انشاء المراصد التربوية والمراكز البحثية في مصر؟
5) استطلاع رأئ الخبراء التربويين حول التصور المقترح لانشاء مرصد تربوي في مصر؟
6) ما التصور مقترح لإنشاء مرصد تربوي بمصر علي ضوء خبرات هذه الدول؟
أهداف الدراسة:
تهدف الدراسة الحاليه الي:
6) التعرف علي الاطار الفكري والنظري للمراصد التربوية.
7) التعرف علي خبرات بعض الدول المتقدمة في مجال انشاء مراصد تربوية.
8) التعرف علي واقع انشاء المراصد التربوية والمراكز البحثية في مصر
9) التعرف علي آراء الخبراء التربويين حول تصور مقترح لانشاء مرصد تربوي في مصر.
10) وضع تصور مقترح لإنشاء المرصد التربوي بمصر علي ضوء خبرات هذه الدول.
أهمية الدراسة:
يتضح اهمية البحث الحالي فيما يلي:
4) توضيح دور المرصد التربوي في تحقيق الدور التربوي والعلمي بمصر
5) اوجه الاستفاده من تجربة المراصد التربوية في الدول الاجنبية في انشاء مرصد تربوي بمصر.
6) نتائج البحث التي سوف يتوصل اليها يمكن ان تمثل مؤشرات ذات دلالة لاصحاب القرار لاتخاذ قرارات من شأنها رفع كفاءة المرصد التربوي وتعزيز فاعليتها للقيام بأدوارها في التطوير وإحداث عملية تميز حقيقية علي مستوي المؤسسات التربويه بمصر.
حدود البحث:
الحدود الموضوعية:
تحاول الباحثة وضع تصور لمرصد تربوي مصري في ضوء خبرات بعض الدول ومن خلال اقتراح إنشاء مرصد لتقوم بدورها مثل تلك المراصد الموجوده في الدول حيز المناقشة (المانيا / الولايات المتحده الامريكية / وفرنسا و السعودية ولبنان وتونس و الإمارات العربية المتحدة).
الحدود المكانية:
سوف يقتصر البحث علي مجموعة من المراصد التربوية التي توجد في، المانيا والولايات المتحده الامريكية وفرنسا ولبنان والسعودية والإمارات العربية المتحدة وتونس.
منهج الدراسة:
سوف تستخدم الدراسة المنهج الوصفي الذي يقوم علي جمع المعلومات والبيانات والمعارف وتبويبها بشكل يساعد علي تحليلها وتفسيرها بصورة تخدم اهداف الدراسة وتساعد علي الاجابة علي التساؤلات بقصد الوصول الي نتائج تساعد علي تقديم توصيات ومقترحات ذات أثر فعال في معرفة دور المراصد التربوية كما انه يتميز بكونه يهتم بإستقصاء الاسباب التي تساعد علي فهم مشكلة الدراسة الحالية فهو لا يقتصر علي جمع البيانات بل يتضمن تفسير وتحديد العلاقات البينية واستخراج الاستنتاجات ذات الدلالة بالنسبة لمشكلة الدراسة حسب سياق الخطة
وسوف تسير إجراءات الدراسة وفق للخطوات التالية:
الخطوة الاولي: تحديد الإطار العام للدراسة ويشمل: المقدمة، مشكلة الدراسة، الحدود، أهمية البحث وأهدافه، الحدود والمنهج، المصطلحات، الدراسات السابقة، واخيرا ً خطوات الدراسة.
الخطوة الثانية: تحديد الإطار المفاهيمي ويدور حول الاُسس النظريةللمراصد التربوية وكيفية آداءأدوارها من منظور أدبيات الفكر الإداري المعاصر.
الخطوة الثالثة:عرض لخبرات بعض الدول المتقدمة في مجال المراصد التربوية مثل(لبنان –السعودية- تونس- الإمارات -ألمانيا – امريكا – فرنسا)
الخطوة الرابعة: رصد واقع المراصد التربوية وكيفية أداء أدوارها بمصر.
من خلال الوثائق والتقارير الرسمية.
الخطوة الخامسة: إستطلاع رأئ الخبراء التربويين حول التصور المقترح لإنشاء مرصد تربوي بمصر.
الخطوة السادسة: وضع تصور مقترح لإنشاء مرصد تربوي بمصر من خلال الإفادة من خبرات بعض الدول.




Abstract of the study in English
Introduction:
Society views the centers, observatories and universities as the primary source of knowledge and its production, and it is the beacon of science that sends the lights of knowledge to the darkness of ignorance, lack of knowledge and illumination of the way for a future based on knowledge, science and information that correct concepts and are credible to gaining researchers and building, enriching, developing and enriching them Producing educational knowledge to achieve economic and social development and owning means of knowledge in a targeted and correct way and investing them in their accurate scientific dimensions through the optimal use of skills and knowledge tools. Technical, innovative and advanced technology must constitute a real addition to the data of the true knowledge wealth, but the reality shows the opposite. The gap in the tools and technologies in those knowledge centers in Egypt that made the centers empowerment of knowledge weak and thus the weak role of these centers
In light of the above, study questions can be formulated as follows:
- How can an educational observatory be established in Egypt in light of the experiences of some countries?
- What is the conceptual and theoretical framework for educational observatories?
- What are the experiences of some developed countries in establishing educational observatories?
- What is the reality of establishing educational observatories and research centers in Egypt?
- An opinion poll of educational experts on the proposed vision for establishing an educational observatory in Egypt?
- What is for the perception proposed establishment of an educational observatory in Egypt in light of the experiences of these countries?
Objectives of the study:
The current study aims to:
 Learn about the conceptual and theoretical framework of educational observatories.
 Learn about the experiences of some developed countries in the field of establishing educational observatories.
 Learn about the reality of establishing educational observatories and research centers in Egypt.
The study tool consists in preparing an opinion survey form for educational experts on the proposed scenario for establishing an educational observatory in Egypt in light of the experiences of some countries.
 Learn about the opinions of educational experts on a proposed vision for the establishment of an educational observatory in Egypt.
 Setting a proposed scenario for establishing the educational observatory in Egypt in light of the experiences of these countries.
the importance of studying:
The importance of the current research is illustrated by the following:
 Clarify the role of the educational observatory in achieving the educational and scientific role in Egypt
 Benefits from the experience of educational observatories in foreign countries in establishing an educational observatory in Egypt.
 The results of the research that he will reach can represent significant indicators for decision-makers to take decisions that raise the efficiency of the educational observatory and enhance its effectiveness to carry out its development roles and create a real process of distinction at the level of educational institutions in Egypt.
search limits:
Objectivity border:
The researcher tries to develop a vision for an Egyptian educational observatory in the light of the experiences of some countries and by proposing the establishment of an observatory to play its role such observatories in the countries under discussion (Germany / USA / France, Saudi Arabia, Lebanon, Tunisia and the United Arab Emirates).
Spatial limits:
The research will be limited to a group of educational observatories that are located in Germany, the United States of America, France, Lebanon, Saudi Arabia, the United Arab Emirates and Tunisia.
Study methodology and tools:
The study will use the descriptive approach that is based on collecting information and data and knowledge and classifying it in a way that helps in analyzing and interpreting it in a way that serves the goals of the study and helps to answer questions with the intention of reaching results that help to provide recommendations and proposals that have an effective impact in knowing the role of educational observatories as it is characterized by being interested in investigating The reasons that help to understand the problem of the current study, it is not limited to collecting data, but it includes the interpretation and identification of interrelationships and the extraction of significant conclusions regarding the problem of the study according to the context of the plan.