Search In this Thesis
   Search In this Thesis  
العنوان
شرح المقدمة الجزولية
بين الشلوبين (645هـ) والأبذي (680هـ)
دراسـة نحوية موازنة /
المؤلف
عطية، أمل محمد رمضان.
هيئة الاعداد
باحث / أمل محمد رمضان عطية
مشرف / عصام سيد احمد
مشرف / محمد عبد العظيم محمود
مناقش / محمد عبد العظيم محمود
الموضوع
qrmak
تاريخ النشر
2022
عدد الصفحات
375 ص. :
اللغة
العربية
الدرجة
ماجستير
التخصص
الدراسات الدينية
تاريخ الإجازة
8/1/2022
مكان الإجازة
جامعة الفيوم - كلية دار العلوم - الشريعة الاسلامية
الفهرس
يوجد فقط 14 صفحة متاحة للعرض العام

from 375

from 375

المستخلص

ملخص البحث
تتناول هذه الدراسة شرح المقدمة الجُزُولية بين الشلوبين(ت645ه)، والأُبَّذِي (ت
680ه) دراسة نحوية موازنة؛ لإبراز قيمة الكتابين العلمية حيث يعدان من المصادر النحوية
المهمة في التعرف على فكر الأندلس النحوي في القرن السابع الهجري من خلال مواقف وآراء
عالمين عاشا في البقعة نفسها، والعصر نفسه، كما يعدان إمامي أهل زمانهما في النحو.
وقد جاءت هذه الدراسة في تمهيدٍ، وثلاثةٍ فصول، وخاتمةٍ بها أهم النتائج التى توصلت
إليها الدراسة، وفهرسٍ فنيٍ، وآخر للمصادر والمراجع، وآخر للموضوعات
أما التمهيد فتناول تعريفًا مختصرًا بالجزولي والجزولية ، والشارحين.
وجاء الفصل الأول بعنوان: ((منهج الشارحين ومصادرهما النحوية)) وتناولت فيه
منهج الشارحين من حيث الالتزام بترتيب الجزولي لأبواب المقدمة الجزولية، ومن حيث
الاستطراد أو الاختصار، ومن حيث استخدام المنطق أوعدمه إلى غير ذلك من الأمور،
وتناولت أيضًا مصادر الشارحين وقسمتها إلى: مصادر مباشرة تحدثت فيها عن شيوخهما من
النحاة الذين ورد لهم ذكر بالشرحين، ومصادر غير مباشرة وتحدثت فيها عن غيرهم من النحاة
الذين ورد لهم ذكر بالشرحين، وذيلت الفصل بعقد موازنة بين الشارحين؛ لتبيين نقاط التشابه
والاختلاف.
وجاء الفصل الثاني بعنوان: ((أصول النحو بين الشارحين))، وتناولت فيه موقف
الشارحين من السماع، والقياس، والإجماع، واستصحاب الحال، وذيلت الفصل بعقد موازنة
بينهما.
وجاء الفصل الثالث بعنوان: ((موقفهما النحوي))، وتناولت فيه موقف الشارحين من
البصريين والكوفيين، ومن قضايا الخلاف النحوي، ومن المُصَنِف، وذيلت الفصل بعقد موازنة
بينهما.
وأخيرًا الخاتمة وتتضمن النتائج التي توصلت إليها الدراسة.
Name of Candidate: Amal Mohamed Ramadan Atia
Degree: M.A
Title of the thesis : The Explanation of Al-gazoli Introuction in Al-
Shalobin's (Hj.645) and Al-obazi's (Hj.680) A Comparative
Syntactic Study
A Thesis proposal for an MA Degree
Supervisors Prof. Dr. Essam Sayed Ahmed Amreya
Dr. Mohamed Abd Al-azeem Mahmoud
Abstract
This study tackles the explanation of Al-Muqaddima Al-Jazuliyya in Grammar by both asy-
Syalubain (645 AH) and Al-abdhi (680 AD): a balanced Grammatical study. The objective is
to highlight the value of both books as they are regarded among the key references in
Grammar. They also provide an understanding of the Andalusian Grammatical thought in the
seventh Hijri century through presenting their standpoints and perspectives as they were
witnessed to the age and the area where they live. They are also regarded as the pioneers in
Grammar in that time.
The study falls into an introduction, three chapters and a conclusion where the key findings
are highlighted. The study also features an index, a section for references and bibliography
and a third for topics. The introduction provides a summarized overview of both Imam Jazuli
and Al-Jazuliyya as scholars.
The first chapter is entitled "Scholars' Approach and their Grammatical Resources".
Throughout this chapter, the scholars' approach has been addressed in terms of abiding by the
order developed by Imam Jazuli in Muqaddima Al-Jazuliyya with respect to elaboration or
summarization, whether logic is adopted or not. The sources used by the scholars have been
tackled and were divided into two sections: direct sources which cited their Imams and
grammarians who are mentioned in the books, and indirect sources where other Imams and
grammarians who are mentioned in the books are highlighted. The chapter concludes with a
comparison between both scholars to clarify their similarities and differences.
The second chapter is entitled "Fundamentals of Grammar for Both Scholars" where the
scholars' standpoints with regard to induction, analogy, Igma or consensus and continuity.
The chapter concludes with a comparison between both scholars.
The third chapter is entitled "Their Grammatical Standpoints" where the scholars' standpoints
towards the Kofi and Basra's grammarians, issues of grammatical disagreement and Al-
Mosanafa. This is followed by a comparison between both scholars.
Finally, a conclusion is provided at the end of the study where the key findings are presented.