Search In this Thesis
   Search In this Thesis  
العنوان
دور منظمات التعلم في تحسين الأداء المؤسسي
بالجامعـات المصـرية/
المؤلف
رفيع،ديمة عبد الله يوسف.
هيئة الاعداد
باحث / ديمة عبد الله يوسف
مشرف / سوزان محمد المهدى
مشرف / هناء حسين
مناقش / حشمت عبد الحكم
مناقش / هالة امين
تاريخ النشر
2020
عدد الصفحات
187ص.
اللغة
العربية
الدرجة
ماجستير
التخصص
أصول التربية
الناشر
تاريخ الإجازة
10/12/2020
مكان الإجازة
جامعة عين شمس - كلية البنات - قسم اصول التربية
الفهرس
يوجد فقط 14 صفحة متاحة للعرض العام

from 214

from 214

المستخلص

مستخلص
اسم الباحثة/ ديمة عبدالله يوسف رفيع
عنوان الرسالة / دور منظمات التعلم في تحسين الأداء المؤسسي بالجامعات المصرية
هدفت الدراسة إلى وضع تصور مقترح لدور منظمات التعلم في تحسين الأداء المؤسسي بالجامعات المصرية، واعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي، واستخدمت استبانة من إعداد الباحثة لرصد الواقع الحالي لتطبيق منظمات التعلم على الأداء المؤسسي من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس، وطبقت على (234) من أعضاء هيئة التدريس بكليات التربية بثلاث جامعات مصرية وهي (عين شمس – حلوان – بنها ).
وكشفت نتائج الدراسة مايلي:
1. إن تبني الجامعات لمفهوم منظمات التعلم يوجد قيمًا مضافة تمكنها من تحسين أدائها، وتنمية قدرتها وتطوير رأس مالها الفكري.
2. إن تحسين الأداء المؤسسي يتطلب التعامل مع الجامعة كنظام شامل متكامل يرتكز في أساسياته على تبني مفهوم منظمات التعلم كمنهج يعتمد على تجويد المدخلات، والكفاءة والفاعلية في العمليات والتكيف الفاعل مع المتغيرات العالمية، بما يؤدي إلى مخرجات متميزة، تضمن للجامعة البقاء في ساحة المنافسة، وقيادة المجتمع نحو التقدم والرقي.
3. أنالدور الواقعي العام جاء بمتوسط عام (61.605%) وهذه الدرجة المتوسطة : لتداعيات منظمات التعلم على الأداء المؤسسي بالجامعات المصرية لم تصل إلى الدرجة المطلوبة، مما يؤكد ضرورة أن تبني الجامعات استراتيجياتها على التعلم المستمر، وأن تتأكد بأن العاملين بها يتعلمون ويشاركون بأقصى طاقاتهم، ولكي تستطيع التحول إلى التميز في أدائها المؤسسي عليها أن تتبنى مفاهيم منظمات التعلم.
4. توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين الذكور والإناث في المجموع الكلي للاستبانة وهي دالة احصائيًا لصالح الذكور، ولمتغير الجامعة لصالح جامعة بنها، ولمتغير الدرجة العلمية لعضو هيئة التدريس لصالح درجة ( أستاذ ).
الكلمات الدالة: الأداء المؤسسي – منظمات التعلم – الجامعات المصرية.
Abstract
The study aimed to develop a proposed perception of the role of learning organizations in improving the institutional performance in Egyptian universities, and the study relied on the descriptive approach. A questionnaire prepared by the researcher was used to monitor the current reality of applying learning organizations to institutional performance from the viewpoint of faculty members, and it was applied to (234) faculty members in the Faculties of Education in three Egyptian universities, namely (Ain Shams - Helwan - Benha).
The results of the field study revealed the following:
1. The universities’ adoption of the concept of learning organizations creates added values that enable them to improve their performance, develop their capacity and develop their intellectual capital.
2. Improving institutional performance requires dealing with the university as a comprehensive, integrated system based in its fundamentals on adopting the concept of learning organizations as a method based on optimizing inputs, efficiency and effectiveness in operations and effective adaptation to global variables, leading to distinct outputs that ensure the university remains in the arena of competition, And leading the community towards progress and advancement.
3. That the general realistic role came with a general average (61.605%) and this average score: The implications of learning organizations on the institutional performance in Egyptian universities did not reach the required degree, which confirms the need for universities to base their strategies on continuous learning, and to make sure that their employees learn and participate in the maximum Their energies, and in order to be able to shift to excellence in their institutional performance, they must adopt the concepts of learning organizations.
4. There are statistically significant differences between males and females in the total number of the questionnaire, which is statistically significant in favor of males, for the university variable in favor of Benha University, and for the academic degree variable for a faculty member in favor of the degree of (professor).
Key words: Institutional Performance - Learning Organizations.