Search In this Thesis
   Search In this Thesis  
العنوان
بلاغة الخطاب في مسرح علي أحمد باكثير/
المؤلف
محمد،احمد ابراهيم على.
هيئة الاعداد
باحث / احمد ابراهيم على
مشرف / منير سلطان
مشرف / عزة محمد
مناقش / اشرف محمود
مناقش / محمد محمود
تاريخ النشر
2020
عدد الصفحات
322ص.
اللغة
العربية
الدرجة
الدكتوراه
التخصص
الأدب والنظرية الأدبية
الناشر
تاريخ الإجازة
13/9/2020
مكان الإجازة
جامعة عين شمس - كلية البنات - قسم اللغة العربية وادابها
الفهرس
يوجد فقط 14 صفحة متاحة للعرض العام

from 322

from 322

المستخلص

الملخص:
انطلق الباحث فى دراسة ”بلاغة الخطاب في مسرح علي أحمد باكثير” من كون خطاب علي أحمد باكثير (1910 – 1969) كان مشغولًا بما يحدث حوله في مجتمعه وفي العالم أيضا - ولو شئنا الدقة انعكاس ما يحدث في العالم على مجتمعه الإسلامي والعربي - محاولا الإجابة عن أسئلة جوهرية تتعلق بالهوية والوضع الراهن لجمهوره وقرائه، وقد كشف عن رأيه من خلال أقنعة مسرحية ومن خلال الهدف الذي سعت إليه الأعمال المسرحية.
وجاء خطاب علي أحمد باكثير المسرحي متنوعًا غنيًا؛ فقد استمد مصادره من ثقافة عالمية وثقافة عربية؛ وظهر لديه التوظيف التاريخي والديني والاجتماعي والسياسي، وقرأنا فى مسرحه نصوصًا تراجيدية وأخرى كوميدية وبينهما الملهاة تسخر من الذات والآخر، وفهمنا معه الإسقاط السياسي والخطابات المضمرة والمعلنة وغير ذلك من التقنيات التي جعلت خطابه متسعًا يتحدث عن الله والكون والإنسان، خاصة الإنسان العربي.
واستعان الباحثلتحليل الخطاب المسرحي عند علي أحمد باكثير بما تبثه السيمولوجية من أيقونات وإشارات ورموز، في محاولة للتعرف على الرسائل التي يود النص أن يرسلها، على أن يضعها في سياقها التاريخى والاجتماعى، والتعرف على مرجعية الخطاب ومصادره، واستفاد مما تقول به (التداولية) ولم يستبعد آليات الدرس الحجاجى أو النقد الثقافي.
وكشف خطاب علي أحمد باكثير أن جيله على كل المستويات - حتى على مستوى السرد متمثلا في نجيب محفوظ - كان يعاني أزمة في أصل الهوية، فالاحتلال الذي كان يفرض كلمته على الجميع دفع المصريين ليتساءلوا هل نحن عرب أم فراعنة؟ ولأن باكثير عربي يمني عاش في مصر ومات فيها فقد انتمى إلى كوننا عربًا وحاول في خطابه المسرحي أن يثبت ذلك.
سعت الدراسة التي جاءت في مقدمة وتمهيد تناول مسرح علي أحمد باكثير وعرج على المسرح العربي قبله وبعده، ثم ثلاثة أبواب هي (سياقات خطاب علي أحمد باكثير المسرحي وأقنعته، وبلاغة الحطاب القيمي في مسرح علي أحمد باكثير، وبلاغة الخطاب الإقناعي في مسرح على أحمد باكثير) إلى تحقيق عدد من الأهداف الفنية منها: الكشف عن طرق التفكير السائدة في الفترة التي عاش فيها علي أحمد باكثير وكتب نصوصه المسرحية، والكشف عن خطاب علي أحمد باكثير وتشكيل رؤية عامة لأبرز عناصره، وطرقه فى إقناع جمهوره والتأثير فيه، وفي سبيل تحقيق هذه الأهداف تعامل الباحث مع مسرحيات علي أحمد باكثير من زاويتين؛ الأولى باعتبارها خطابًا جماليًا، والثانية باعتبارها وثيقة.
وبعد الدراسة توصل الباحث إلى عدد من النتائج، منها: تحفل الأعمال المسرحية للكاتب المسرحي علي أحمد باكثير - بصفتها نصًا أدبيًا - بتقنيات جمالية وإقناعية لا ينقص منها عدم تقديم بعضها على خشبة المسرح - الذي كان سيضيف إليها بالتأكيد - لكن (باكثير) كان حريصًا على اكتمال النص كتابيًا - من وجهة نظره- وعدم المراهنة على العروض، وتبين بالدراسة أن خطاب علي أحمد باكثير كان مدركًا أن المسرح هو فن المواجهة، وأنه في حالة عرضه على الخشبة يصبح تأثيره في الجمهور كبيرًا، لذا أنتج نحو أربعين عملا مسرحيًا، وسعى من خلالها لتقديم أفكاره ثم عمل علي إقناع الجمهور بما جاء في هذه المسرحيات من أفكار مستخدمًا في ذلك بلاغة متنوعة، وغلب على خطاب علي أحمد باكثير توظيف التراث وإعادة إنتاجه مرة ثانية - متجاوزًا فكرة السرد أو الحكي - بوصفه استعارة كبرى لها دور جديد في الظروف الراهنة، ومانحًا لنا فرصة جديدة لمساءلة هذه الشخصيات أو للتعلم منها، كما تحرك خطاب علي أحمد باكثير في مسرحه من فكرة أن غرضه الأساسي هو التواصل، لذا فهم قيمة الحوار فى المسرحيات، الذي جاء فى أوقات كثيرة مؤديًا لهدفه ومقدمًا للشخصيات وصانعًا للصراع، كما حرص باكثير فى مواضع كثيرة أن يكون حواره جماليًا فيحمل قيمة فنية لا تقلل من كونه حاملًا رسائل ما.
metaphors, Rhetoric of persuasive speech in Bakther’s plays). The study also sought to define: reveal prevailing ways of thinking during the period in which Ali Ahmed Bakthir lived and influenced the writing of his plays, revealing the discourse of Ali Ahmed Bakther and forming an overview of his most prominent elements And his ways of convincing and influencing his audience. The researcher tackled Bakther’s plays with two different ways, the first the plays as Aesthetic speech, the second the plays as a document.
The conclusion of the study was: Theatrical works of Ali Ahmed Bakthir are filled with aesthetic and persuasive techniques even if for the plays were not got on stage. Bakthir realized that theater was the art of confrontation and if the plays were shown on stage, his impact on the audience becomes significant, so he produced about forty plays. Bakthir pursued in those plays to present his ideas then he worked to convince the audience of these ideas, using a variety of rhetoric. Bakthir discourse is employing heritage and reproducing it - beyond the idea of narration - as a major metaphor that has a new role in the current circumstances, to provide opportunity to question these characters or to learn from them.
Bakthir discourse in his plays was for communication as first object. He understood the value of dialogue in plays, -to achieve his goal and presented to the characters and maker of the play plot- and His dialogue is aesthetic and have an artistic value.
Summary:
Ali Ahmed Bakthir was concerned about his surroundings in his society and the whole world, especially the effects of the world event on his Arabic and Islamic society. Bakthir was trying to answer essential questions related to Identity and the status of his readers and audience. He presented his opinion in his plays and the objectives from his theatrical work.
Ali Ahmed Bakthirdiscourse was various and rich. His discourse derived from western and Arabic culture. He used the history, religion, social and political contexts in his writing. He wrote tragic and comic texts, and between them, comedy mocking oneself and the other.Political projection, implicit and publicized speeches, and other technologies that made his discourse expand to able to spoke about god, universe, human,particularly Arab human, it very was understandable.
The researcher used the descriptive and analytical method, which means and analyzes the phenomenon, and the stylistic approach which focuses on aesthetics of artistic work, the strength and its weakness of the text, and the emissivity of symbols, signs, and symbols. This study is an attempt to understand of the text messages, putting the text in its historical and social context and identify the reference and source of the discourse. The researcher also,benefits from deliberativeism and didn’t exclude the mechanisms of argumentation or cultural criticism.
Ali Ahmed Bakthir discourse revealed that his generation at all levels - even at the narration level represented by Naguib Mahfouz - was suffering from a crisis in the origin of identity. Ali Ahmed Bakthir was a Yemeni Arab who lived and died in Egypt and his theatricaldiscourse was focusing on Arab nationalism.
This study divided into :( 1) Introduction and introduction to the theater of Ali Ahmed Bakther and the Arab theater before and after him. (2) Three chapters, which are (Ali Ahmed Bakther theatrical discourse contexts and