Search In this Thesis
   Search In this Thesis  
العنوان
فاعلية برنامج قائم على نموذج التعلم البنائي في تنمية التفكير التبادلي وخفض العبء المعرفي لدى الطفل/
المؤلف
محمود،اسماء عبد النور محمد.
هيئة الاعداد
باحث / اسماء عبد النور
مشرف / سعد محمد
مشرف / حسنية غنيمى
مناقش / زينب محمد
مناقش / هند اسماعيل
تاريخ النشر
2020
عدد الصفحات
226ص..
اللغة
العربية
الدرجة
الدكتوراه
التخصص
العلوم الاجتماعية (متفرقات)
الناشر
تاريخ الإجازة
3/3/2020
مكان الإجازة
جامعة عين شمس - كلية البنات - قسم تربية الطفل
الفهرس
يوجد فقط 14 صفحة متاحة للعرض العام

from 264

from 264

المستخلص

ملخص الدراسة
تتكون الدراسة من أربعة فصول؛ يعرض الفصل الاول مدخل إلى الدراسة ، الفصل الثانى الإطار النظرى والدراسات السابقة للدراسة، الفصل الثالث يقوم بعرض منهج الدراسة وإجراءاتها ، الفصل الرابع وفيه نتائج الدراسة وتفسيرها، وصولاً إلى المراجع والملاحق.
مشكلة الدراسة :
إنالإهتمامبالطفولةورعايتهامن أهم المتطلبات على مر العصور.ورعاية الطفل فكرياً ومعرفياً من أهم هذه المتطلبات، لما يترتب عليها من آثار تحدد معالم شخصية الطفل فى المستقبل، فإن من أولويات التربية فى العصر الحديث الإهتمام بكل ما يحقق النمو السليم له فى هذه المرحلة، ومن أهم تلك الأولويات التفكير التبادلى والعبء المعرفى. فالعصر الحديث ملئ بالمشكلات المعقدة التى يعجز الفرض بذاته عن إيجاد حلول لها، وهى تتطلب مشاركة الآخرين، وهنا تتجلى أهمية التفكير التبادلى الذى يٌعنى بالقدرة على التفكير بالاتساق مع الآخرين والتواصل بشكل فعال معهم، والإصغاء والسعى وراء الرأى الجماعى، والتخلى عن فكرةٍ ما من أجل العمل على فكرة شخص. لذا تعد دراسته لدى طفل ما قبل المدرسة ضرورة ملحة، وخاصة أن مجتمعاتنا تفتقر إلى هذا النوع من العمل الجماعى وتبادل الأفكار، على العكس فى العديد من الدول المتقدمة التى تبنته منذ سنوات عديدة، ويتجلى ذلك واضحاً أمام الباحثة فى سلوك أطفال ما قبل المدرسة نتيجة ملاحظة دقيقة لهم نظرا لطبيعة عملها فى الاشراف على طالبات التربية العملية. فالتفكير التبادلى يعلم الطفل ضرورة الانضباط العقل، وخاصة ونحن نعيش فى عصر تتزاحم فيه المعرفة والمعلومات. الأمر الذى أصاب الجميع بالعبء المعرفى نتيجة كثرة وسرعة وصول المعلومات والأحداث، ولا سيما الطفل الذى يزيد لديه العبء المعرفى مع استخدام الطرق التقليدية في التعليم والتي تعتمد على الحفظ و التلقين،و يؤدي الى التشتيت وزيادة العبء المعرفي الغير مرغوب والغير منتج، ويتسبب في التحميل الزائد على الذاكرة العاملة وهو بدوره ما سوف يعوق حدوث عملية التعلم الفعال.
وبناءً على ما سبقفإن مشكلة الدراسة الحالية هى محاولة لدراسة مدى فاعلية البرنامج المعتمد على التعلم البنائى والعمل في مجموعات على تنمية التفكير التبادلى، وخفض العبء المعرفي الذي يزيد مع الطرق التقليدية في التعليم والتي تعتمد على الحفظ و التلقين. وهذه الطرق التقليدية تعتمد ‏على الحفظ والتلقين الذي يؤدي الى تشتيت وزيادة العبء المعرفي الغير مرغوب والغير منتج، ويتسبب في التحميل الزائد على الذاكرة العاملة وهو بدوره ما سوف يعوق حدوث عملية التعلم الفعال. لدى طفل ما قبل المدرسة. خاصة وأن المجتمع يفتقر إلى ثقافة العمل الجماعى ويخلق عبئاً معرفياً لدى الفرد عند العمل بمفرده.
وفى ضوء ما سبق فإن مشكلة البحث الحالى تتبلور فى محاولة الإجابة على التساؤلات الأتية:
1) ما أثر برنامج قائم على نموذج التعلم البنائى في تنمية التفكير التبادلى وخفض العبء المعرفي لدى أطفال ما قبل المدرسة من (٥-٧) سنوات؟
2) ‏إلى أى مدى توجد فروق بين الجنسين (الذكور والإناث)في معدل الاستجابة للبرنامج؟
3) هل توجدتوجد علاقة بين التفكير التبادلى و العبء المعرفى؟
4) إلى أى مدى تؤثر الأنشطة الجماعية والفردية على العبء المعرفى لدى الأطفال؟
5) إلى أى مدى توجد علاقة بين المهمة الثانوية ومستوى العبء المعرفى لدى الأطفال؟
هدف الدراسة:
تهدف الدراسة الحالية إلى تنمية التفكير التبادلى وخفض العبء المعرفى لدى طفل ما قبل الدرسة (5-7) سنوات عن طريق البرنامج. والبحث فى العلاقة بين التفكير التبادلى و العبء المعرفى لدى طفل ما قبل المدرسة.
أهمية الدراسة:
الأهمية من الناحية النظرية:
 أهمية المرحلة العمرية التى تجرى عليها الدراسة ، وهى مرحلة رياض الأطفال ، التى أشار العلماء والباحثون - على اختلاف توجهاتهم - إلى أهميتها الفائقة بالنسبة إلى حياة الفرد.
 طبيعة الموضوع الذى تتصدى له الدراسة، حيث يعد التفكير التبادلى والعبء المعرفى من الموضوعات التى لم تنل حقها من البحث والدراسة لدى طفل ما قبل المدرسة، حيث ندرة البحوث والدراسات التى تناولت المتغيرين ـ فى حدود علم الباحثة ـ خاصة فى المرحلة العمرية محل الدراسة، وانطلاقاً من ذلك فإن الموضوع فى حاجة إلى البحث والدراسة لما له من أثر على شخصية الطفل وتكوين معارفه ومفاهيمه فى المستقبل.
الأهمية من الناحية التطبيقية:
 استفادة العاملين في مجال الطفولة من البرنامج في تنمية التفكير التبادلى وخفض العبء المعرفي، ‏مع استخدام نتائج هذه الدراسة وتوظيفها.
 تقدمهذهالدراسةمقاييسجديدةفيمجالعلمالنفسالمعرفيلطفلالروضة.قدتسهمفىإثراءالمكتبةالنفسية،خاصةًوأنهناكفئاتعديدةيمكنهاالاستفادةمننتائجالبحثمثل (أطفالماقبل المدرسة ـ معلمة الروضة ـ القائمون على تخطيط وتطوير برامج الأطفال ـ الباحثون فى مجال الطفولة).
 تقدم الدراسة مجموعة من التوصيات والمقترحات التي تفيد المتخصصين في مجال الطفولة.
 تفتح هذه الدراسة المجال أمام دراسات أخرى لتجريب استراتيجيات جديدة من أجل تنمية التفكير التبادلى، وخفض العبء المعرفي حيث ندرة الدراسات في هذا المجال.
فروض الدراسة:
1- توجدفروقذاتدلالةإحصائيةبينمتوسطاتدرجاتأطفال المجموعتينالتجريبيةوالضابطةعلىاستمارة ملاحظة التفكير التبادلىبعدتطبيقالبرنامجلصالحالمجموعةالتجريبية.
2- توجدفروقذاتدلالةإحصائيةبينمتوسطاتدرجاتأطفال المجموعتينالتجريبيةوالضابطةعلىمقياسالعبءالمعرفىبعدتطبيقالبرنامجلصالحالمجموعةالتجريبية.
3- توجدفروقذاتدلالةإحصائيةبينمتوسطاتدرجاتأطفال المجموعةالتجريبيةعلىاستمارة ملاحظة التفكير التبادلىقبلوبعدتطبيقالبرنامجلصالحالتطبيقالبعدى.
4- توجدفروقذاتدلالةإحصائيةبينمتوسطاتدرجاتأطفال المجموعةالتجريبيةعلىمقياسالعبءالمعرفىقبلوبعدتطبيقالبرنامجلصالحالتطبيقالبعدى.
5- توجدفروقذاتدلالةإحصائيةبينمتوسطات درجات الأطفال عينة البحثعلىاستمارة ملاحظة التفكير التبادلى، مقياسالعبءالمعرفى، باختلاف النوع.
6- توجد علاقة ارتباطيةذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات الأطفال عينة الدراسة على استمارة ملاحظة التفكير التبادلى و متوسطات درجاتهم على مقياس العبء المعرفى.
7- توجدفروقذاتدلالةإحصائيةبينمتوسطات درجات أطفال المجموعتينالتجريبيةوالضابطة فى المهام الجماعية و الفردية علىمقياسالعبءالمعرفىبعدتطبيقالبرنامج.
8- لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات أطفال المجموعة التجريبية على مقياس التفكير التبادلي ومقياس العبء المعرفي على التطبيقين البعدي والتتبعي.
حدود الدراسة:
الحدود الزمنية: طبقت الدراسة فى الفصل الدراسى الأول من العام الدراسى (2019-2020).
الحدود المكانية: تم اختيار العينة وتطبيق البرنامج فى مدرسة ابن سينا الخاصة للغات، التابعة لإدارة الهرم التعليمية بمحافظة الجيزة.
الحدود البشرية: تتكون عينة الدراسة من مجموعة من الأطفال عددها (60) طفلاً وطفلة فى مرحلة الطفولة المبكرة، تتراوح أعمارهم بين (5-7) سنوات، مقسمون إلى مجموعتين (تجريبية وضابطة) تتكون كل منما من (30) طفلاً وطفلة. ويراعى أن يكون الطفل خالياً من أى أمراض مزمنة، أو أى إعاقات جسمية.
إجراءات الدراسة:
أجريت الدراسة في عدة خطوات على النحو التالي:
 دراسة نظرية حول موضوع الدراسة.
 الإطلاع على الدراسات السابقة المتعلقة بموضوع الدراسة.
 اختيار عينة الدراسة من الأطفال في المرحلة العمرية(٥-٧) سنوات. أطفال المستوى الثاني لرياض الأطفال لإحدى المدارس التابعة لوزارة التربية والتعليم.
 إعداد البرنامج والمقاييس الخاصة بالدراسة.
 القياس القبلي للأطفال على استمارة ملاحظة التفكير التبادلى ومقياس العبء المعرفي لطفل ما قبل المدرسة واستمارة المستوى الاقتصادي والاجتماعي و اختبار الذكاء ‏للمجموعة التجريبية والضابطة.
 ‏تطبيق البرنامج على المجموعة التجريبية.
 إجراء القياس البعدي لأطفال المجموعة التجريبية والمجموعة الضابطة على مقياس العبء المعرفي، واستمارة ملاحظة التفكير التبادلى لطفل ما قبل المدرسة.
 تسجيل النتائج ومعالجتها بالأساليب الاحصائية و تفسيرها.
 تقديم التوصيات والمقترحات في ضوء نتائج الدراسة.
أدوات الدراسة:لاتمام إجراءات البحث تم الاستعانة بالأدوات الآتية:
1 - استمارة ملاحظة التفكير التبادلى لطفل ما قبل المدرسة (إعداد : الباحثة) (ملحق رقم”1”).
2- مقياس العبء المعرفى لطفل ما قبل المدرسة(إعداد : الباحثة) (ملحق رقم”2”).
3- استمارة المستوى الاقتصادى والاجتماعى للأسرة (إعداد : الباحثة) (ملحق رقم”3”).
4- اختبار المصفوفات المتتابعة لجون رافن لقياس الذكاء (ملحق رقم”4”).
5- برنامج قائم على نموذج التعلم البنائي لتنمية التفكير التبادلي وخفض العبء المعرفي لدى الطفل (إعداد : الباحثة) (ملحق رقم”5”).
نتائج الدراسة :
أسفرت الدراسة النتائج التالية:
1) توجدفروقذاتدلالةإحصائيةبينمتوسطاتدرجاتأطفال المجموعتينالتجريبيةوالضابطةعلىاستمارة ملاحظة التفكير التبادلىبعدتطبيقالبرنامجلصالحالمجموعةالتجريبية.
2) توجدفروقذاتدلالةإحصائيةبينمتوسطاتدرجاتأطفال المجموعتينالتجريبيةوالضابطةعلىمقياسالعبءالمعرفىبعدتطبيقالبرنامجلصالحالمجموعةالتجريبية.
3) توجدفروقذاتدلالةإحصائيةبينمتوسطاتدرجاتأطفال المجموعةالتجريبيةعلىاستمارة ملاحظة التفكير التبادلىقبلوبعدتطبيقالبرنامجلصالحالتطبيقالبعدى.
4) توجدفروقذاتدلالةإحصائيةبينمتوسطاتدرجات أطفالالمجموعةالتجريبيةعلىمقياسالعبءالمعرفىقبلوبعدتطبيقالبرنامجلصالحالتطبيقالبعدى.
5) عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية على استمارة ملاحظة التفكير التبادلى، و مقياس العبء المعرفى؛ تبعًا لمتغير النوع( ذكر- أنثى ).بعدتطبيقالبرنامج.
6) توجد علاقة ذات دلالة إحصائية بين درجات الأطفال عينة الدراسة على استمارة ملاحظة التفكير التبادلى و درجاتهم على مقياس العبء المعرفى.
7) توجدفروقذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات أطفال المجموعتينالتجريبيةوالضابطة فى المهام الجماعية و الفردية علىمقياسالعبءالمعرفىبعدتطبيقالبرنامج.
8) عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات أطفال المجموعة التجريبية على مقياس التفكير التبادلي ماعدا متغيرالبُعد الرابع: تقبل التغذية الراجعة. ومقياس العبء المعرفي ماعدا(المهام الثانوية) على التطبيقين البعدي والتتبعي
Summary of the study
The current study has been shaped of four chapters where the first chapter presents the entrance to the study. The second chapter shows the theoretical framework and previous studies. The Third chapter demonstrates methodology of the study and procedures, tools and the hypotheses. The fourth chapter results of the study, its interpretation, the recommendations and the proposed research.
Problem of the study:
attention to and care for children has been one of the most important requirements of all ages. One of the most important of these is that of intellectual and cognitive care for children. Today, as a result of the massive flow of information, the spread of technology and the revolution in communications and the Internet, man is confronted with numerous challenges in various spheres of life, which have not only been limited to cognitive progress but have become dependent on intellectual progress; As the product of mind and creativity. Dependence on quantity of knowledge has diminished and reliance on the use of this knowledge has become the most important; In addition, the knowledge and skills acquired during education are no longer sufficient guarantees of a career. Caring for and caring for children has been one of the most important requirements of the ages. One of the most important of these is Interdependent Thinking and cognitive load for children, since it has implications for the future personality of children. The modern age is full of complex problems that no one in itself can solve and that require the participation of others. It is therefore urgent to study in a preschool child, especially since, unlike in many developed countries, which has been adopted for many years, this type of group work and exchange of ideas is lacking in our societies.
This is evident to researchers of the behaviour of preschool children as a result of careful observation of the nature of their work in supervising students in practical education. Interdependent Thinking teaches children the need to discipline their minds, especially as we live in an era of competing knowledge and information. This causes a cognitive load for all as a result of rapid and rapid access to information and events, particularly for children, who increase the cognitive load with the use of traditional methods of teaching that are based on memorization and indoctrination. Accordingly, the current problem in the study is an attempt to examine the effectiveness of the programme based on constructive learning and to work in groups to develop Interdependent Thinkingand reduce the cognitive load, which increases with traditional methods of learning based on rote learning. These traditional methods rely on memorization and imparting that disperse and increase the unwanted and unproductive cognitive load, and cause overload of working memory, which in turn will impede effective learning. I have a preschool. Especially because society lacks a culture of collective action and creates a cognitive load on the individual when working alone.
In the light of the above, Study questions:
- what has a program based on a constructive learning model had an impact on developing Interdependent Thinking and reducing the cognitive load of preschool children?
- to what extent are there gender differences in the response rate for the programme ?
-is there a relationship between Interdependent Thinkingand cognitive load?
- To what extent do collective and individual activities affect children’s cognitive load? To what extent is there a relationship between secondary task and the cognitive load level of children?
- Objective of the study: the present study aims to develop Shared thinking and reduce the cognitive load of a pre-school-aged through the proposed programme. And research into the relationship between Interdependent Thinkingand cognitive load in preschoolers.
Objectives of the study:
The current study aims at developing quality of life and forming some positive social behaviors for the preschool child through the proposed program,With knowledge of the relationship between them,The disclosure of the extent of the influence of some factors on the quality of life,, And the extent to which quality of life contributes to predicting positive social behavior of pre-school children.
Importance of the study:
This study is very important from both theoretical and In practice: In theory:
-The importance of the age group that conducted the study, which is an early childhood.
-Study aspects of constructive learning , Interdependent Thinking and cognitive load for kindergarten children and to identify the extent of the impact of the proposed program on the variables of the study.
-• the study offers a number of recommendations and proposals for the benefit of specialists in the field of children
-• this study opens the way for other studies to experiment with new strategies to develop reciprocal thinking and reduce the knowledge load, since studies in this area are scarce.
Study assumptions:
 there are statistically significant differences between the mean grades of children in the pilot and reciprocal thinking observation forms after application of the programme for the pilot group.
 (2) there are statistically significant differences between the mean scores of children in the pilot and cognitive load measure after the application of the programme in favour of the pilot group.
 (3) statistically significant differences exist among the mean scores of the pilot group’s children on the reciprocal observation of thinking form before and after application of the programme for dimension application.
 There are statistically significant differences between the mean scores of children in the pilot group on the cognitive load measure before and after the application of the programme in favour of distance application.
 (5) statistically significant differences exist between the mean scores of children in the sample research on the form for reciprocal thinking observation, cognitive load measure, by gender.
 6) a statistically significant correlation exists between the mean scores of the children sampled on the swap note form and their mean scores on the cognitive load measure.
 There are statistically significant differences between the average scores of children in the pilot and control groups for both group activities.
 There are no statistically significant differences between the mean scores of children in the pilot group on the mutual-thinking scale and the cognitive load measure for dimensional application and tracking.
Study boundaries:
time limits: the study was applied in the first semester of the school year (2019-2020).
Spatial boundaries:
the sample was selected and the programme was applied at the ibn sina private school of languages, which is part of the pyramid education department in giza governorate.
Human boundaries: the study sample consists of 60 early childhood children aged 5-7 years, divided into two groups (pilot and officer), each consisting of 30 boys and girls. The child shall be free from chronic diseases or physical disabilities.
Study procedures:
the study has been carried out in several steps as follows: theoretical study on the subject matter of the study.
familiarize themselves with previous studies on the subject of the study. • selection of a study sample from preschool children aged years.
Children at the second level of kindergarten in a school run by the ministry of education.
preparation of the proposed programme and survey measures. • tribal measure of children on the Interdependent thinking noteform, the cognitive load measure for a preschool child,
the economic and social level form, and a small intelligence test for a pilot and control group. • apply the proposed programme to the pilot group.
• telemetry of children in the pilot and control groups on cognitive load measurement and the Interdependent thinking noteform for preschool children.
• recording, statistical processing and interpretation of results. • to submit recommendations and proposals in the light of the results of the study.
Study tools: to complete the research procedures, the following tools were used:
 Cognitive load measure for preschool child (preparation: researcher) (appendix 2).
 form of the economical and social level of the family (preparation: researcher) (preparation: researcher) (annex 3
 successive John ravn matrices IQ test.
Study results: the study results:
 there are statistically significant differences between the mean grades of children in the pilot groups controlled by the reciprocal observation form after the application of the programme for the pilot group.
 there are statistically significant differences between the mean scores of children in the pilot and cognitive load measure after the application of the programme in favour of the pilot group.
 statistically significant differences exist among the mean scores of the pilot group’s children on the reciprocal observation of thinking form before and after application of the programme for dimension application.
 There are statistically significant differences between the mean scores of children in the pilot group on the cognitive load measure before and after the application of the programme in favour of distance application
 no statistically significant differences on the Interdependent thinking noteform and cognitive load measure; Depending on the genotype. After application of the program.
 There is a statistically significant correlation between the children’s scores on the Interdependent thinking note form and their scores on the cognitive load measure.
 There are statistically significant differences between the mean scores of children in the pilot and control groups for both group and group activities.