Search In this Thesis
   Search In this Thesis  
العنوان
تنمية مهارات الاتصال لدى المعلمات مدخل لخفض قصور الانتباه لدى تلاميذ الحلقة الأولى بالتعليم الأساسي/
المؤلف
المعمرية،هدى بنت عبد الله بن حميد.
هيئة الاعداد
باحث / هدى بنت عبدالله
مشرف / هبه اسماعيل
مشرف / عبير نصر الدين
مناقش / شادية عبد الخالق
مناقش / نعمة سيد
تاريخ النشر
2020
عدد الصفحات
325ص.
اللغة
العربية
الدرجة
الدكتوراه
التخصص
علم النفس التربوى
الناشر
تاريخ الإجازة
19/10/2020
مكان الإجازة
جامعة عين شمس - كلية البنات - قسم علم النفس التعليمى
الفهرس
يوجد فقط 14 صفحة متاحة للعرض العام

from 399

from 399

المستخلص

المستخلص:
هدفت الدراسة إلى تنمية مهارات الاتصال لدى المعلمات كمدخل لخفض قصور الانتباه لدى تلاميذ الحلقة الأولى بالتعليم الأساسي بمدارس محافظة مسقطبسلطنة عمان، وتألفت العينة من (10) معلمات يدرسن فصول بها تلاميذ يعانون من اضطراب قصور الانتباه، مجموعة واحدة فقط يجرى عليها تطبيق البرنامج، و(12) تلميذا يعانون من اضطراب قصور الانتباه تراوحت أعمارهم ما بين (6-10) سنوات، ونسب ذكاءهم تقع في حدود المتوسط (90-110)، ولا توجد أية إعاقات لدى أفراد العينة، وتم إعداد مقياسين للدراسة (أولهما لتشخيص قصور الانتباه، وثانيهما لقياس مدى تفعيل المعلمات لمهارات الاتصال)، بالإضافة إلى إعداد أداة إنمائية (برنامج لتنمية مهارات الاتصال لخفض قصور الانتباه لدى التلاميذ)، واتبعت الدراسة المنهجين الوصفي والتجريبي، وأسفرت عن مجموعة من النتائج، يمكن إجمالها فيما يلي:
1. عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى تفعيل مهارات الاتصال تعزى لمتغيري سنوات الخبرة،والحالة الاجتماعية للمعلمة، بينما وجدت فروق تعزى لمتغير تخصص المعلمة لصالح تخصص المجال الثالث (لغة إنجليزية).
2. عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في أعراض قصور الانتباه لدى التلميذ تعزى لمتغيري النوع وفئة الذكاء، ولكن وجدت فروق في متغير العمر لصالح من هم أصغر سناً.
3. يختلف أداء العينة التجريبية من المعلمات على قائمة مهارات الاتصال باختلاف القياسين القبلي والبعدي، في اتجاه القياس البعدي؛ مما يدل على فعالية البرنامج المقدم للمعلمات.
4. لا يختلف أداء العينة التجريبية على قائمة مهارات الاتصال باختلاف القياسين البعدي والتتبعي؛ مما يدل على فعالية البرنامج المقدم واستمرارية تأثيره.
5. يختلف أداء العينة التجريبية من التلاميذ على مقياس تشخيص قصور الانتباه باختلاف القياسين القبلي والبعدي، في اتجاه القياس البعدي؛ مما يدل على فاعلية برنامج تنمية مهارات الاتصال لدى المعلمات بهدف خفض قصور الانتباه لدى التلاميذ ذوي الاضطراب.
6. لا يختلف أداء العينة التجريبية من التلاميذ على مقياس تشخيص قصور الانتباه باختلاف القياسين البعدي والتتبعي؛ مما يدل على فاعلية البرنامج المقدم للمعلمات واستمرارية تأثيره.
الكلمات المفتاحية:key words
الانتباه- قصور الانتباه- مهارات الاتصال
Abstract
Name: Huda Abdullah Humaid AL Mammari
Studytitle: Development of Communication Skills of Teachers an entrance to reduce attention deficit among the first basic education
University: Ain Shams- Girls College.
Subject: This study aims to develop Teachers communication Skills to help them to reduce the attention deficit in first cycle in basic education in the sultanate of Oman in Muscat Governorate.The study method distributed among 65 teachers from different schools in the sultanate of Oman and their age between 25 to 45 years old and among 87 children with short attention and their Intelligence quotient is average and aged between 6 to 10 years old. There are many tools used in this study with various purposes such as, note cards to activate Teachers communication skills,list of the diagnosis of attention deficit and communication skills development program for teachers. The study reached a set of results which can be explain in the following:
1-There were statistically significant differences in the level of activation of the communication skills of the teachers due to the specialization of the Teacher, while it was not clear that there were differences due to the variable of the social status of the Teacher and the variable years of experience.
2- There were statistically significant differences in the symptoms of students with short attention due to the age, while differences in gender variable and IQ level were not found.
3- The performance of the experimental sample differs from the parameters on the list of communication skills according to the tribal and remote criteria, which indicates the effectiveness of the program presented to the teachers.
4- The performance of the experimental sample is not different from the list of communication skills according to the different dimensions and follow-up, indicating the effectiveness of the program presented and its continued impact.
5- The performance of the experimental sample of students on the attention deficit hyperactivity disorder scale varies according to the tribal and remote dimensions, in the direction of telemetry. This indicates the effectiveness of the teacher communication development program to reduce attention deficit in students with disorders.
6- The performance of the experimental sample of students on the attention deficit hyperactivity disorder scale is not different according to the distance and follow-up measurements, which indicates the effectiveness of the program provided to the teachers and its continuous effect.
Key words:Attention, Attention deficit, communication skills