Search In this Thesis
   Search In this Thesis  
العنوان
فاعلية برنامج لتنمية مهارات إدارة الذات لتحسين صعوبات تعلم القراءة لدى تلاميذ المدرسة الابتدائية/
المؤلف
الحجازى،خديجة محمد سعيد.
هيئة الاعداد
باحث / خديجة محمد سعيد
مشرف / سناء سليمان
مشرف / ابتسام محمد
مناقش / رجاء عبد الرحمن
مناقش / اسماء عبد المنعم
تاريخ النشر
2020
عدد الصفحات
221ص.
اللغة
العربية
الدرجة
الدكتوراه
التخصص
علم النفس التربوى
الناشر
تاريخ الإجازة
4/10/2020
مكان الإجازة
جامعة عين شمس - كلية البنات - قسم علم النفس
الفهرس
يوجد فقط 14 صفحة متاحة للعرض العام

from 186

from 186

المستخلص

المستخلص:
أهداف الدراسة : هدفت الدراسة إلى معرفة فاعلية برنامج لتنمية مهارات إدارة الذات لتحسين صعوبات تعلم القراءة لدى تلاميذ المدرسة الابتدائية.
منهج الدراسة : استخدمت الباحثة المنهج التجريبي.
عينة الدراسة : تكونت من مجموعة الدراسة الاستطلاعية من (50) تلميذًا، وتكونت عينة الدراسة التجريبية من (30) تلميذًا من تلاميذ الصف الثالث الابتدائي بمدرسة المجد وجبل الثور الابتدائية بمدينة المرج بليبيا تتراوح أعمارهم الزمنية بين(8- 9) سنوات، حيث تم تقسيمهم إلى مجموعتين (15) تلميذًا للمجموعة التجريبية، و(15) تلميذًا للمجموعة الضابطة. الحاصلين على أقل الدرجات في أبعاد مقياس إدارة الذات ومقياس صعوبات تعلم القراءة وتكونت أدوات الدراسة مقياس مهارات إدارة الذات لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية (إعداد الباحثة) ، مقياس تشخيص صعوبات تعلم القراءة لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية (إعداد الباحثة) ، مقياس تقدير سلوك التلميذ لفرز حالات صعوبات التعلم (إعداد مصطفى كامل، 1989) ، إستمارة المستوى الاجتماعي/ الثقافي للأسرة (إعداد الباحثة) ، اختبار جامعة أسيوط للذكاء المصور (إعداد طه المستكاوي، 2000) ، برنامج تدريبي لتنمية مهارات إدارة الذات لتحسين صعوبات تعلم القراءة لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية(إعداد الباحثة) ، توصلت نتائج الدراسة إلى فاعلية البرنامج التدريبي لتنمية مهارات إدارة الذات وتحسين صعوبات تعلم القراءة لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية.
كلمات مفتاحية : صعوبات التعلم– صعوبات تعلم القراءة – إدارة الذات – تلاميذ المرحلة الابتدائية.


Abstract
Name: Khadija Mohamed Saeed al-Hijazi
Study title: The effectiveness of a program to develop self-management skills to improve the difficulties of learning to read among primary school students
Study Objectives: The study aimed to know the effectiveness of a program for developing self-management skills to improve the difficulties of learning to read among primary school students
Study methodology: The researcher used the experimental approach, as the study sample consisted of two experimental and control groups.
Study Sample: The exploratory study group consisted of (50) pupils, and the experimental study sample consisted of (30) pupils from the third primary class students at Al-Majd and Jabal Al-Thawr Elementary School in Marg City, Libya, with an age ranging between (8-9) years, where they were divided To two groups (15) students for the experimental group, and (15) students for the control group. Those with the lowest scores on the dimensions of the self-management scale and the scale of learning to read difficulties.
The study tools consisted of: the socio-cultural level of the family form (prepared by the researcher), self-management scale (prepared by the researcher), the scale of learning to read difficulties (prepared by the researcher)., intelligence test (Taha al-Mestkawi, 200), training program to develop self-management skills to improve learning to read difficulties among primary school students (prepared by the researcher).
The results of the study reached the effectiveness of the program to develop self-management skills and improve the difficulties of learning to read among primary school students
Key words: learning difficulties, learning to read difficulties, self-management, elementary school student