Search In this Thesis
   Search In this Thesis  
العنوان
برنامج تدريبى على فنيات إدارة الذات لتحسين التفاعل الاجتماعى للأطفال الذاتويين بالمرحلة الابتدائية/
المؤلف
قاسم،آيات قاسم عبد اللطيف.
هيئة الاعداد
باحث / آيات قاسم عبد اللطيف
مشرف / عواطف شوكت
مشرف / نشوة عبد المنعم
مناقش / شادية عبد الخالق
مناقش / وفاء محمد فتحى
تاريخ النشر
2020
عدد الصفحات
264ص.
اللغة
العربية
الدرجة
ماجستير
التخصص
علم النفس التربوى
الناشر
تاريخ الإجازة
6/10/2020
مكان الإجازة
جامعة عين شمس - كلية البنات - قسم علم النفس التعليمى
الفهرس
يوجد فقط 14 صفحة متاحة للعرض العام

from 272

from 272

المستخلص

المستخلص:
تهدف هذه الدراسة إلى التعرف على مدى فاعلية برنامج تدريبى على فنيات إدارة الذات لتحسين التفاعل الاجتماعى للأطفال الذاتويين بالمرحلة الابتدائية، اعتمدت الدراسة على المنهج التجريبى، وكانت إدارة الذات (متغير مستقل)، والتفاعل الاجتماعي (متغير تابع). وتكونت عينة الدراسة من (4) أطفال ذاتويين من الذكورمن المرحلة الابتدائية، وتتراوح أعمارهم بين (9 - 12) سنة والذين قسموا إلى مجموعتين إحداهما تجريبية والأخرى ضابطة. أدوات الدراسة من مقياس ذكاء ستانفورد في الدرجة الخامسة - مقياس تشخيص اضطراب الذاتوية (جيليام) - مقياس إدارة الذات - مقياس المستوى الاقتصادي الاجتماعي للأسرة - مقياس مهارات التفاعل الاجتماعي.
وأظهرت نتائج الدراسة فعالية البرنامج تدريبي القائم على إدارة الذات وتحديد مدى فعالية هذا البرنامج في تحسن التفاعل الاجتماعي لدى الأطفال الذاتويين. كما أشارت النتائج إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسط الدرجات لكل من المجموعة التجريبية والمجموعة الضابطة، وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين المجموعة التجريبية في كل من القياس البعدى والتتبعى
الكلمات المفتاحية:
برنامج تدريبي - إجراءات الإدارة الذاتية - تفاعل اجتماعي – طفل ذاتوى.


Abstract of the Study
Title of thesis:
A Training Program in Self-management Procedures to Improve Social Interaction for Autistic Children in Primary Stage.
Abstract:
This study aims to lay a training program for autistic children on self-management and identifying the extent of effectiveness of this program in the improvement of social interaction. The methodology of study that the researcher has experimental method for the dimensions of self-management procedures (independent variable) and the dimension of social interaction (dependent variable). The sample of research consists of group of (4) male autistic children from primary stage and age between (9 - 12) years and who have been divided into two groups one of thim is the experimental group and the other is the control group. The Tools of the Study from the intelligence scale of Stanford in the fifth degree - Scale for diagnosis of Autism disturbance or children (Gilliam) - Scale of self-management - Scale of social economic level of the family-Scale of Skills of social interaction of normal children and children of special needs.
The results of study concluded the effectiveness a training program for autistic children on self-management and identifying the extent of effectiveness of this program in the improvement of social interaction.
The conclusions also indicated that there are statistically significate differences between average grades of both of experimental and control group the telemetric measurement, also there are no statistically significate differences among experimental group in both of the telemetric and sequential measurement.
Keywords:
Training program - self-management procedures - social interaction - autistic children.