Search In this Thesis
   Search In this Thesis  
العنوان
متطلبات تحقيق الميزة التنافسية بالجامعات المصرية في ضوء معايير الهيئة القومية لضمان جودة التعليم والاعتماد/
المؤلف
داود،سمر هشام عبد الله.
هيئة الاعداد
باحث / سمر هشام عبد الله
مشرف / حنان اسماعيل
مشرف / حنان عبد العزيز
مناقش / ابراهيم عباس
مناقش / فاطمة زكريا
تاريخ النشر
2020
عدد الصفحات
254 ص.
اللغة
العربية
الدرجة
ماجستير
التخصص
أصول التربية
الناشر
تاريخ الإجازة
19/7/2020
مكان الإجازة
جامعة عين شمس - كلية البنات - اصول التربية
الفهرس
يوجد فقط 14 صفحة متاحة للعرض العام

from 276

from 276

المستخلص

ملخص الدراسة باللغة العربية
مقدمة:
أصبح توجه الجامعات نحو تحقيق ضمان الجودة في عملياتها ومخرجاتها للوصول للميزة التنافسية أمراً بالغ الأهمية في ظل تحول الأداء التقليدي للجامعات إلى أداء قائم على المنافسة، وتحول مخرجات الجامعة من المحلية إلى العالمية. فعملت الجامعات على تحقيق الميزة التنافسية في وظائفها الأساسية.
وفي ضوء ذلك تعددت الخطط الاستراتيجية لرفع تنافسية قطاع التعليم الجامعي المصري وكان آخرها رؤية مصر2030؛ التي كان من أهم محاورها: جميع مؤسسات التعليم العالي معتمدة مرتين على الأقل قبل حلول عام 2030من الهيئة القومية لضمان جودة التعليم والاعتماد (محلياً وعالمياً)، وجود 10جامعات مصرية على الأقل في مؤشر أفضل الجامعات العربية بحلول2020، والارتقاء بمؤسسات التعليم الجامعي المصري ورفع قدرتها التنافسية، ورفع مستوى مصر دولياً في مجال الابتكار لتكون ضمن أفضل 40دولة عالمياً في مجال الابتكار. فبادرت مصر بإنشاء الهيئة القومية لضمان جودة التعليم والاعتماد بموجب قانون رقم (82) الصادر في عام 2006، وتفعيل دور مراكز ضمان الجودة بالجامعات والوحدات التابعة لها في الكليات، بهدف رفع كفاءة التعليم الجامعي والتأكيد على أهمية فكرة الاعتماد للجامعات وتحقيق تعليماً متميزاً قادر على المنافسة.
وانطلاقاً من كون التعليم الجامعي أحد الأركان الأساسية لتقدم أي مجتمع ودوره في تحقيق أهداف التنمية الشاملة، ونظرا لما يتعرض له من تحديات داخلية وخارجية، أصبحت الجودة وضمانها من أهم المداخل الأساسية لتطويره، وبات الاتجاه العالمي هو تحقيق الجودة والتميز وأصبح تقويم التعليم الجامعي جزءاً لايتجزأ من العملية التعليمية، مما دفع العديد من الهيئات والمنظمات في العديد من الدول لوضع معاييرتضمن تعليماً متميزاً منها: معايير الاعتماد، ومعايير التنافسية العالمية، وتصنيف الجامعات، وتقارير التنمية الشاملة.
مشكلة الدراسة وأسئلتها:
تتبلور مشكلة الدراسة بوجود بعض المعوقات التي تحول دون تحقيق الجامعات المصرية لميزة تنافسية، والتي منها:
• ضعف منظومة البحث العلمي بالجامعات من حيث الإمكانات المادية والبشرية، مما انعكس على مستوى الإنتاج العلمي لأعضاء هيئة التدريس والباحثين في مصر مقارنة بنظيراتها في الجامعات العالمية.
• نقص الخطط المحددة المعايير التي تساعد القيادات الجامعية على الوقوف على المستوى الفعلي لأعضاء هيئة التدريس وتحديد البرامج التدريبية التي تناسب احتياجاتهم.
• نقص عدد الدوريات التي تُصدر باللغة العربية المعترف بها عالمياً، وتواضع الإنفاق على البحث العلمي.
• افتقاد قانون تنظيم الجامعات للبعد الدولي في معالجته للشئون الجامعية الخاصة بتدويل الجامعات، مما صبغ الجامعات بصبغة محلية، واقتصار أعضاء هيئة التدريس على المصريين مما انعكس ذلك على ميزة الوجود الدولي التي تعتبر من أهم معايير تصنيف الجامعات.
• محدودية التمويل الحكومي للتعليم الجامعي، الذي أصبح غير قادر على تحقيق متطلبات ضمان الجودة في التعليم وهو ما يظهر في البنية التحتية للجامعات.
• غياب قانون ملزم بالاعتماد في فترة محددة، حيث لا يشمل الإطار التشريعي الحالي إلزام مؤسسات التعليم العالي عامة بالتقدم للحصول على الاعتماد مما يضعف من أهمية الاعتماد من نظر العديد من المؤسسات.
ومنهناتطرحالدراسةالأسئلةالتالية:
6- ما الإطار المفاهيمي للاعتماد والميزة التنافسية بالتعليم الجامعي؟
7- ما أبرز التحدياتالمعاصرةالتيتواجههاالجامعاتالمصريةوانعكاساتهاعلىتحقيقالميزةالتنافسية؟
8- مامعايير ضمان الجودة والاعتماد بمؤسسات التعليم العالي وجهود تحقيقها؟
9- ما واقع تطبيق معايير ضمان الجودة والاعتماد بالمؤسسات الجامعية لتحقيق الميزة التنافسية؟
10- كيف يمكن تحسين مستوى أداء المؤسسة الجامعية بما يحقق متطلبات الميزة التنافسية؟
أهداف الدراسة:
هدفت الدراسة الحالية إلى ما يلي:
6- تعرف الإطار المفاهيمي للاعتماد والميزة التنافسية بالتعليم الجامعي.
7- تحليل أبرز التحديات التي تواجهها الجامعات المصرية وانعكاساتها على تحقيق الميزة التنافسية.
8- تعرف معايير ضمان الجودة والاعتماد بمؤسسات التعليم العالي وجهود تحقيقها.
9- الكشف عن واقع تطبيق معاييرضمانالجودةوالاعتماد بالمؤسسات الجامعيةلتحقيق الميزة التنافسية.
10- التوصل إلى متطلبات تحقيق الميزة التنافسية وآليات تحقيقها لتحسين مستوى أداء المؤسسة الجامعية.
أهمية الدراسة:
تتضح أهمية الدراسة فيما يلي:
4- اهتمام المؤسسات التعليمية بشكل عام والجامعات بصفة خاصة لتحقيق الجودة في عملياتها ومخرجاتها والرغبة في زيادة تنافسيتها محلياً ودولياً وتحسين مركزها التنافسي، في ظل الاهتمام بترتيب الجامعات عالمياً حسب جودتها طبقاً لمؤشرات محددة.
5- تناولموضوعالميزةالتنافسيةوالذي بات من الموضوعات الحيوية التي تفرضها شدة المنافسة بين الجامعات، والتأكيد على أن تنافسية الجامعة جزء لا يتجزأ من تنافسية الدولة.
6- من الممكن أن تفيد نتائج الدراسة متخذي القرار والمعنيين على أمر التعليم الجامعي ومديري وحدات ضمان الجودة والاعتماد بالكليات في تطوير جهودهم لتحقيق التميز لكلياتهم.
حدود الدراسة:
تتمثلحدود الدراسة الحاليةفي:
1- متطلباتتحقيقالميزةالتنافسيةبالجامعاتالمصريةفيضوءمعاييرالهيئةالقوميةلضمانجودةالتعليموالاعتماد،بالتركيزعلىكلمنمعيار (أعضاءهيئةالتدريسوالهيئةالمعاونة- المعاييرالأكاديميةوالبرامجالتعليمية- التدريسوالتعلم- البحثالعلميوالأنشطةالعلمية). لكونتلكالمعاييرتتشابهإلىحدمامعأهممؤشراتالتصنيفاتالعالميةالتييعطىلهاوزنأكبرمنغيرها.
2- اقتصرتالدراسةعلىوحداتضمانالجودةببعضالكليات( المعتمدة-غيرالمعتمدة) بالجامعاتعينشمسوالمنصورةودمنهوروأسيوط.
3- اقتصرتالدراسةعلىمديريوأعضاءوحداتضمانالجودةوالاعتمادبالكلياتمحلالدراسةباعتبارهمالمعنيينوعلىدرايةكاملةبأمورالجودةبكلياتهم.
منهج الدراسة وأدواتها:
اعتمدت الدراسة الحالية على المنهج الوصفي وهو أكثر المناهج استخداماً في ميادين العلوم الاجتماعية والإنسانية، بهدف التوصل لمتطلبات تحقيق الميزة التنافسية بالجامعات المصرية في ضوء معايير الهيئة القومية لضمان جودة التعليم والاعتماد، في ضوء رصد واقع تطبيق معايير الاعتماد بالكليات وأهم ممارسات التميز.
واستعانت باستبانة تم توزيعها على عدد من مديري وحدات ضمان الجودة بالكليات محل الدراسة(المحددة سابقاً)، وبعض أعضاء هيئة التدريس(أعضاء بالوحدة) لمعرفة واقع تطبيق معايير ضمان الجودة والاعتماد وأهم الممارسات الجيدة للمعايير بالكليات.
نتائج الدراسة:
من أهم نتائج الدراسة ما يلي:
7. استخدام عضو هيئة التدريس للوسائل التكنولوجيا في التدريس ينعكس على جودة التعليمية.
8. حصول بعض أعضاء هيئة التدريس على جوائز محلية.
9. استخدام عضو هيئة التدريس للإيميل الرسمي كوسيلة رسمية للتعامل.
10. تردد أعضاء هيئة التدريس على منصة بنك المعرفة المصري والاستفادة منها في الناحية التعليمية والبحثية.
11. تحديثالمقرراتالدراسيةوفقاًللتطوراتالعلميةبصفةدورية.
12. قصورفيإتاحةبعضالمقرراتالدراسيةإلكترونياً.
13. ندرةاستحداثبرامجتعليميةذاتاهتمامعالمي.
14. قلةتوافرنسبةمنالبرامجالتعليميةللمؤسسةتُدرسعنبُعد.
15. تبنيالمؤسسةإستراتيجيةتدريسوتعلموتقويمتتسقمعالمعاييرالموضوعةمنالهيئة.
16. الالتزامبمعاييرجودةالبيئةالتعليمية.
17. توفيرخدماتالمكتبةالرقميةللطلاب.
18. ضعفملاءمةسياسةالقبولبالمؤسسةمعالمواردالمتاحةبالمؤسسة.
19. قلةالاستفادةمننتائجتقويمالطلابلتطويرالمناهجواستراتيجياتالتدريس.
20. قلةنسبةالطلابالدوليينفيبعضالكليات.
21. ندرةالتعاقدمعأساتذةدوليينلتدريسالبرامجالتعليمية.
22. وجودمجلةعلميةدوليةواحدةعلىالأقلللجامعةفيكلقطاع(الأدبي-العلمي-التربوي)
23. إقامةمؤتمرعلميسنوياًلمناقشةالموضوعاتذاتالاهتمامالعالميالمشترك.
24. ضعفالشراكةبينالمؤسساتالتعليميةومراكزالبحوثالدوليةوالمحلية.
25. قصورفيالاهتمامبالنشرالدوليللبحوثالعلميةواقتصارهاعلىبعضالمجالاتدونالأخرى.
26. قلةتخصيصجوائزتميزللباحثينفيجميعالتخصصات.
27. قصورفيبروتوكولاتالتعاونالبحثيمعبعضجامعاتالنخبةالعالمية،والبعثاتوالمنحالعلميةإلىالجامعاتوالمراكزالبحثيةالمرموقة.
28. قلةتبادلأعضاءهيئةالتدريسمعالجامعاتالمتميزةعالمياً.
Summary
Introduction:
The direction of universities towards achieving quality assurance in their processes and outputs to reach a competitive advantage has become very important in light of the transformation of the traditional performance of universities to competition-based performance, and the transformation of university results from local to global. Universities have worked to achieve a competitive advantage in their primary jobs.
In light of this, there were several strategic plans to raise the competitiveness of the Egyptian university education sector, the last of which was Egypt’s Vision 2030; it is one of the most important themes: all higher education institutions are accredited at least twice before 2030 by the National Quality Assurance and Accreditation Authority (locally and internationally), and there are at least 10 Egyptian universities in the index of the best Arab universities by 2020, developing Egyptian university education institutions and raising their competitiveness, and raising Egypt’s international level in the field of innovation to be among the 40 best countries in the world in the field of innovation. Egypt initiated the establishment of the National Authority for Quality Assurance and Accreditation of Education under Law No. (82) Issued in 2006, and activating the role of quality assurance centers in universities and its affiliated units in colleges, with the aim of raising the efficiency of university education and emphasizing the importance of the idea of accrediting universities and achieving a distinguished and competitive education.
Starting from the fact that university education is one of the basic pillars of the progress of any society and its role in achieving the goals of comprehensive development, and given its internal and external challenges, quality and its guarantee have become one of the most fundamental entry points for its development, and the global trend has become to achieve quality and excellence and the evaluation of university education has become an integral part of The educational process, which prompted many bodies and organizations in many countries to set standards that guarantee an outstanding education, including: accreditation standards, ISO, global competitiveness standards, university rankings, and comprehensive development reports.
The study problem and its questions:
The problem of study arises from the existence of some obstacles that prevent Egyptian universities from achieving a competitive advantage, including:
• The weak system of scientific research in universities in terms of material and human capabilities, which was reflected in the level of scientific production for faculty members and researchers in Egypt compared to its counterparts in international universities.
• Lack of specific plans and standards that help university leaders to stand on the actual level of faculty members and determine training programs that suit their needs.
• The number of periodicals issued in the internationally recognized Arabic language is low, and the spending on scientific research is modest.
• The law regulating universities lacking the international dimension in its handling of university affairs related to the internationalization of universities, which dyeed the universities with a localized character, and the limitation of the faculty members to the Egyptians, which reflected on the advantage of the international presence, which is considered one of the most important criteria for the classification of universities.
• The development of accreditation and quality assurance projects in some colleges of universities is confined to paper only without actual implementation, and therefore has not had a real impact on the programs and decisions in many colleges.
• The limited government funding for university education, which has become unable to meet the requirements for quality assurance in education, as shown in the university infrastructure.
• The absence of a law obligating accreditation in a specific period, as the current legislative framework does not include obliging higher education institutions in general to apply for accreditation, which weakens the importance of accreditation from the view of many institutions.
The questions of The Study:
1- What is the conceptual framework for accreditation and competitive advantage in university education?
2- What are the most prominent contemporary challenges faced by Egyptian universities and their implications for achieving competitive advantage?
3- What are the standards of quality assurance and accreditation in higher education institutions and their efforts to achieve them?
4- What is the reality of achieving quality assurance and accreditation standards in university institutions to achieve competitive advantage?
5- How can the level of performance of the university institution be improved in order to achieve the requirements of competitive advantage?
Objectives of the study:
The study aimed to:
1- The conceptual framework for accreditation and competitive advantage is defined by university education.
2- Analyzing the most prominent challenges faced by Egyptian universities and their implications for achieving competitive advantage.
3- Knowing the standards of quality assurance and accreditation in higher education institutions and their efforts to achieve them.
4- Uncovering the reality of achieving quality assurance and accreditation standards in university institutions to achieve competitive advantage.
5- Reaching mechanisms to improve the level of performance of the university institution in order to achieve the requirements of competitive advantage.
The importance of studying:
The importance of the study is shown in the following:
1- Attention to educational institutions in general and universities in particular to achieve quality in their operations and outputs and the desire to increase their competitiveness locally and internationally and improve their competitive position, in light of the interest in arranging universities globally according to their quality according to specific indicators.
2- Addressing the issue of competitive advantage, which has become a vital issue imposed by the intensity of competition between universities, and ensuring that the university’s competitiveness is an integral part of the state’s competitiveness.
3- The results of the study can benefit decision makers and those interested in university education and managers of quality assurance and accreditation units in colleges in developing their efforts to achieve excellence for their colleges.
The limits of the study:
The limits of the current study are:
1- Requirements for achieving competitive advantage in Egyptian universities in the light of the standards of the National Authority to ensure the quality of education and accreditation, with a focus on each of the standard (faculty and auxiliary staff- academic standards and educational programs - teaching and learning - scientific research and scientific activities), in fact these standards are somewhat similar to the most important indicators of international classifications give more weight than others.
2- The study was limited to quality assurance units in some colleges (accredited - not accredited) in the universities (Ain Shams, Mansoura, Damanhour and Assiut).
3- The study is limited to the directors and members of the quality assurance and accreditation units in the colleges under study as concerned and fully aware of the quality matters in their colleges.
Study methodology and tools:
The current study relied on the descriptive approach, which is the most used curriculum in the fields of social and human sciences, with the aim of reaching the requirements to achieve a competitive advantage in Egyptian universities in the light of the standards of the National Authority for Quality Assurance of Education and Accreditation, in light of monitoring the reality of applying accreditation standards in colleges and the most important practices of excellence.
The most important results:
The study found a number of finding, including:
- The faculty member’s use of technology in teaching reflects on the quality of instruction.
Some faculty members get local awards.-
- The faculty members hesitate to use the Egyptian Knowledge Bank platform and benefit from it in the educational and research aspect.
- Updating the academic courses according to scientific developments periodically.
- The limited availability of educational institutions for the institution taught remotely.
Commitment to the quality standards of the educational environment.-
Providing digital library services to students.-
-Holding an annual scientific conference to discuss issues of common global concern.
-Weak partnership between educational institutions and international and local research centers.
-Lack of research cooperation protocols with some of the world’s elite universities, scholarships and scholarships for prestigious universities and research centers.