Search In this Thesis
   Search In this Thesis  
العنوان
فاعلية استخدام مدخل الحواس المتعددة في تنمية التحصيل
ومهارات الخريطة لدى التلاميذ ذوي صعوبات التعلم
بالمرحلة الابتدائية/
المؤلف
محروس،عبير عبد الرحيم عبد المحسن
هيئة الاعداد
باحث / عبير عبد الرحيم
مشرف / مروة حسين
مشرف / دعاء محمد
مناقش / خالد عبد اللطيف
مناقش / صبرى ابراهيم
تاريخ النشر
2019
عدد الصفحات
390ص
اللغة
العربية
الدرجة
ماجستير
التخصص
المناهج وطرق تدريس علم النفس
الناشر
تاريخ الإجازة
15/1/2020
مكان الإجازة
جامعة عين شمس - كلية البنات - قسم مناهج وطرق تدريس
الفهرس
يوجد فقط 14 صفحة متاحة للعرض العام

from 411

from 411

المستخلص

مستخلص البحث
عنوان البحث: فاعلية استخدام مدخل الحواس المتعددة في تنمية التحصيل ومهارات الخريطة لدى التلاميذ ذوي صعوبات التعلم بالمرحلة الابتدائية.
اسم الطالبة: عبير عبدالرحيم عبدالمحسن محروس
الدرجة العلمية: ماجستير في التربية تخصص مناهج وطرق تدريس ( جغرافيا )
المشرفون: أ.د. مروة حسين إسماعيل طه أستاذ المناهج وطرق تدريس الجغرافيا
كلية البنات – جامعة عين شمس
أ. د. دعاء محمد محمود درويش أستاذ المناهج وطرق تدريس الجغرافيا
كلية البنات – جامعة عين شمس
د . أميرة محمد القناوي مدرس المناهج وطرق تدريس الجغرافيا
كلية البنات – جامعة عين شمس
الجهة المانحة: كلية البنات – جامعة عين شمس .
سنة المنح:1441 هــ – 2019 م
استهدف البحث الحالى التحقق من مدى فاعلية استخدام مدخل الحواس المتعددة في تنمية التحصيل ومهارات الخريطة لدى التلاميذ ذوي صعوبات التعلم بالمرحلة الابتدائية.
ولتحقيق هذا الهدف استخدمت الباحثة الأدوات التالية: اختبار المصفوفات المتتابعة الملونة لقياس نسبة الذكاء ل ”رافن” Raven، اختبار الفرز العصبي السريع، مقياس التقدير التشخيصي لصعوبات القراءة، مقياس التقدير التشخيصي لصعوبات الكتابة، إعداد قائمة بمهارات الخريطة المناسبة للتلاميذ ذوي صعوبات التعلم، دليل المعلم وأوراق عمل التلميذ وفقًا لمدخل الحواس المتعددة، اختبار التحصيل المعرفي، اختبار مهارات الخريطة، وتكونت عينة البحث من (14) تلميذ من تلاميذ الصف الخامس الابتدائى ذوي صعوبات التعلم.
وقد توصل هذا البحث إلى وجود فرق دال إحصائيًّاعند مستوي (0,01) بين متوسطي درجات تلاميذ المجموعة التجريبية في التطبيقين( القبلي والبعدي) لاختبار التحصيل المعرفي للتلاميذ ذوي صعوبات التعلم لصالح التطبيق البعدي، ووجود فرق دال إحصائيًّا عند مستوى (0,01) بين متوسطى درجات تلاميذ المجموعة التجريبية في التطبيقين (القبلى والبعدى) لاختبار مهارات الخريطة للتلاميذ ذوي صعوبات التعلم لصالح التطبيق البعدى، وأن مدخل الحواس المتعددة يتصف بدرجة مناسبة من الفاعلية في تنمية كل من التحصيل ومهارات الخريطة لدى التلاميذ ذوي صعوبات التعلم بالمرحلة الابتدائية.
الكلمات المفتاحية : مدخل الحواس المتعددة – مهارات الخريطة ـــــــــ ذوي صعوبات التعلم.
Abstract
Title : The Effectiveness of Using Multi Sensory Approach in Developing Achievement and Map Skills of Elementary Students with Learning Disabilities
Author : Abeer Abdel Rahim Abdel Mohsen Mahrous
Degree: The M..D. Degree , Curriculum & Instruction (Geography)
Advisors :
Dr. Marwa Hussein Ismail Taha
Prof. of the Curriculum & Instruction of Geography Faculty of Women
Ain Shams University
Dr. Doaa Mohamed Mahmoud Darwish
Prof. of the Curriculum & Instruction of Geography Faculty of Women
Ain Shams University
Dr. Amira Mohamed El-Qenawy
Lecturer of the Curriculum & Instruction of Geography
Conferred by: Faculty of Women - Ain Shams University
Date: 2019-1441.
The current search goal is to verify the extent of the effectiveness of using Multi sensory Approach in the development of cognitive achievement and map skills in pupils with primary learning disabilities.
To achieve this goal, the researcher used the following tools: Test the successive color matrices to measure the intelligence of ”Raven”, Rapid neural screening test for students with learning disabilitie, Diagnostic assessment scale for readers’ difficulties, Diagnostic assessment scale for writing ’ difficulties, a list of map skills appropriate for people with learning disabilities, the teacher guide according to Multi sensory Approach, the pupil handbook according to Multi sensory Approach, cognitive achievement test, Test map skills, The research sample consisted of (14) fifth graders with learning disabilities.
The research came to the following conclusions: There is a statistically significant difference at the level (0.01) between the two averages of the students degrees of the experimental group in the pre and post-applying of the test of the cognitive achievement of students with learning disabilities and its difference for the post-applying, There is a statistically significant difference at the level (0.01) between the two averages of the students degrees of the experimental group in the pre and post-applying of the test of the Map Skills of students with learning disabilities and its difference for the post-applying, Multi sensory Approach is identified by its effectiveness in developing of both cognitive achievement and mapskills of student with learning disabilities (Dyslexia and Dysgraphia) at the primary stage Key Words: Multi sensory Approach - Students with Learning disabilities – Map Skills.