Search In this Thesis
   Search In this Thesis  
العنوان
فعالية برنامج نفسي كلامي لتنمية فاعلية الذات وخفض أعراض التلعثم لدى الأطفال/
المؤلف
عبد العال، فادية طه احمد عبد العال
هيئة الاعداد
باحث / فاديه طه
مشرف / حمدى ياسين
مشرف / هبه اسماعيل
مناقش / حنان محمد
مناقش / وفاء مسعود
تاريخ النشر
20190
عدد الصفحات
252ص0
اللغة
العربية
الدرجة
الدكتوراه
التخصص
علم النفس
الناشر
تاريخ الإجازة
13/6/2019
مكان الإجازة
جامعة عين شمس - كلية البنات - قسم علم النفس
الفهرس
يوجد فقط 14 صفحة متاحة للعرض العام

from 296

from 296

المستخلص

مشكلة الدراسة: تعد فاعلية الذات من أهم العمليات المعرفية والسلوكية التي تلعب دورًا هامًا في نمو الفرد بشكل سليم، حيث أنه يستطيع من خلالها أن يتوافق نفسيًا مع نفسه, واجتماعيًا مع الآخرين. وللبرامج النفسية والكلامية دورًا ملحوظًا في حدوث تحسن واضح لدى الطفل المتلعثم؛ حيث أنها تُساعده على اكتساب المهارات، وتكوين العادات السلوكية الصحيحة بما يُحقق له التكيف مع البيئة المحيطة به؛ لذا تقوم هذه الدراسة بمحاولة التحقق من فعالية برنامج نفسي كلامي للأطفال المتلعثمين؛ ليتمكنوا من تفعيل ذاتهم وخفض حدة أعراض التلعثم لديهم؛ مما يؤدي بهم إلى التوافق النفسي والاجتماعي والتواصل اللفظي السليم مع أفراد المجتمع.
أهداف الدراسة: هدفت الدراسة إلى تنمية فاعلية الذات من خلال برنامج نفسي كلامي كمدخل لخفض أعراض التلعثم لدى الأطفال المتلعثمين، فضلًا عن تحقيق الأهداف الفرعية الآتية:
‌أ- الكشف عن تباين فاعلية الذات لدى عينة الدراسة التجريبية باختلاف القياسين القبلي والبعدي.
‌ب- الكشف عن تباين فاعلية الذات لدى عينة الدراسة التجريبية باختلاف القياسين البعدي والتتبعي.
‌ج- الكشف عن تباين أعراض التلعثم لدى عينة الدراسة التجريبية باختلاف القياسين القبلي والبعدي.
‌د- الكشف عن تباين أعراض التلعثم لدى عينة الدراسة التجريبية باختلاف القياسين البعدي والتتبعي.
أسئلة الدراسة: تسعى الدراسة للإجابة على الأسئلة التالية:
السؤال العام هو: ما مدى فعالية برنامج نفسي كلامي في تنمية فاعلية الذات وخفض أعراض التلعثم لدى الأطفال؟ وينبثق منه عدد من الأسئلة الفرعية الآتية:
1. هل يختلف أداء العينة التجريبية على مقياس فاعلية الذات باختلاف القياسين القبلي والبعدي؟
2. هل يختلف أداء العينة التجريبية على مقياس فاعلية الذات باختلاف القياسين البعدي والتتبعي؟
3. هل يختلف أداء العينة التجريبية على مقياس أعراض التلعثم باختلاف القياسين القبلي والبعدي؟
4. هل يختلف أداء العينة التجريبية على مقياس أعراض التلعثم باختلاف القياسين البعدي والتتبعي؟
عينة الدراسة, هدفت الأطفال المتلعثمين في الفئة العمرية مابين (9 – 12) سنة, وتمثلت في:-
• العينة السيكومترية (ن=30).
• العينة التجريبية (ن=10).
أدوات الدراسة: تعددت الأدوات التي اُستخدمت في هذه الدراسة وتباينت أهدافها، ويمكن حصرها فيما يلي:
1- الأدوات القياسية، والتي تم إستخدامها للدراسة، وتتمثل في:-
• مقياس ستانفورد بينيه للذكاء (تقنين أ.د/ محمود أبو النيل).
• قائمة المستوى الإجتماعي والإقتصادي (إعداد أ.د/ حمدي ياسين, رزان كردي).
• مقياس أعراض التلعثم (إعداد الباحثة).
• مقياس فاعلية الذات (إعداد الباحثة).
2- الأداة العلاجية: وتتمثل في برنامج ”نفسي كلامي” (إعداد الباحثة).
نتائج الدراسة: أسفرت الدراسة عن مجموعة من النتائج، يمكن إجمالها فيما يلي:
1) يختلف أداء العينة التجريبية على مقياس فاعلية الذات باختلاف القياسين القبلي والبعدي للبرنامج؛ مما يدل على فعالية البرنامج.
2) لا يختلف أداء العينة التجريبية على مقياس فاعلية الذات باختلاف القياسين البعدي والتتبعي للبرنامج؛ مما يدل على إستمرارية أثر البرنامج.
3) يختلف أداء العينة التجريبية على مقياس أعراض التلعثم باختلاف القياسين القبلي والبعدي للبرنامج؛ مما يدل على فعالية البرنامج.
4) لا يختلف أداء العينة التجريبية على مقياس أعراض التلعثم باختلاف القياسين البعدي والتتبعي للبرنامج؛ مما يدل على إستمرارية أثر البرنامج.
توصيات الدراسة: توصلت الدراسة إلى عدة توصيات منها:
1. تنمية فاعلية الذات لدى الأطفال المتلعثمين لأن ذلك يُسهم في التطور الإيجابي للجوانب المختلفة لشخصية الطفل.
2. إعداد دورات تدريبية لآباء ومعلمي المتلعثمين لإرشادهم إلي كيفية التعامل مع طفلهم المتلعثم.
3. التدخل العلاجي المبكرللأطفال المتلعثمين.
4. إعداد برامج للمتلعثمين يكون أساسها تفعيل ذاتهم.
Problem of the study: Self-efficacy is one of the most important cognitive and behavioral processes that play an important role proper growth of the individual, since he can be psychologically compatible with himself, and socially with others. Psychological and verbal programs play a significant role in a clear improvement in the stuttering child; it helps them to acquire skills and to create correct behavioral habits to adapt to the environment; Therefore, this study attempts to verify the effectiveness of speech psycho program for children who are stutter; so that they can activate themselves and reduce the symptoms of stuttering, which leads them to psychological and social compatibility and verbal communication with the proper members of the community.
The objective of the study: The study aimed at the development self-efficacy through a speech psycho program as an intervention to reduce the symptoms of stuttering in children who are stutter, as well as achieving the following sub-goals:
1- Variation detection of self-efficacy in the experimental sample according to the two applications pre and post.
2- Variation detection of self-efficacy in the experimental sample according to the two applications post and follow up.
3- Variation detection of symptoms of stuttering in the experimental sample according to the two applications pre and post.
4- Variation detection of symptoms of stuttering in the experimental sample according to the two applications post and follow up.
Questions of the study: The study seeks to answer the following questions:
General question: what is the effectiveness of speech psycho program for the development of self efficacy and reduce the symptoms of stuttering in children? And from general question arise a number of sub-questions as follows:
1- Does the performance of the experimental sample differ on the scale of self-efficacy according to the two applications pre and post?
2- Does the performance of the experimental sample differ on the scale of self-efficacy according to the two applications post and follow up?
3- Does the performance of the experimental sample differ on the scale of symptoms of stuttering according to the two applications pre and post?
4- Does the performance of the experimental sample differ on the scale of symptoms of stuttering according to the two applications post and follow up?
The study sample: Targeted children in the age group (9-12) years, and it was represented in:
• The psychometric sample (N = 30).
• The experimental sample (N = 10).
Study tools: Many tools that were used in this study varied objectives, and can be quantified as follows:
1- Diagnostic tools, and are.
A. Stanford-Binet Intelligence Scale (Arabization by; Mahmoud Abou El Nile).
B. List the social and economic level (Prepared by Hamdy Yassin).
C. Scale of symptoms of stuttering (prepared by researcher).
E. Scale of self – efficacy (prepared by researcher).
2- Therapeutic tool and it is speech psycho program (prepared by researcher).
The results of the study: resulted in a set of results can be summarized as follows:
1- Experimental sample performance varies in the scale of self-efficacy depending on pre and post two applications, in the direction of the post, which shows the effectiveness of the program.
2- Performance doesn’t vary the experimental sample on the scale of self-efficacy depending on two dimensional applications and consecutive applications, demonstrating the efficacy of the program submitted and the continued impact.
3- Experimental sample performance varies in the scale of symptoms of stuttering depending on pre and post two applications, in the direction of the post, which shows the effectiveness of the program.
4- Performance doesn’t vary the experimental sample on the scale of symptoms of stuttering depending on two dimensional applications and consecutive applications, demonstrating the efficacy of the program submitted and the continued impact.
Study recommendations: the study has come up with a number of recommendations:
1- The need to develop self-efficacy in children stuttering because it contributes to the positive development of different aspects of the child’s personality.
2- Preparing training courses for the parents and teachers of the trainees to guide them in how to deal with their stuttering child.
3- Early treatment for children with stuttering
4- Preparation of programs for stuttering shall be based on activating themselves.