Search In this Thesis
   Search In this Thesis  
العنوان
التعليم في العراق من خلال مناقشات مجلس النواب 1925- 1945/
الناشر
جامعة عين شمس كلية البنات
المؤلف
أحمد صابر عبد العزيز الرفاعي
هيئة الاعداد
باحث / احمد صابر عبد العزيز الرفاعى
مشرف / خلف عبد العظيم الميرى
مشرف / عايدة السيد سليمة
مناقش / ابراهيم العدل المرسى
مناقش / اميمة حسن محمد
الموضوع
- ما هو دور مجلس النواب واهتمامه بالتعليم في المجالات كافة.<br>- ما هي أهم التشريعات التي ناقشها مجلس النواب العراقي في العملية التعليمية.
تاريخ النشر
2018
عدد الصفحات
263 ص
اللغة
العربية
الدرجة
الدكتوراه
التخصص
التاريخ
الناشر
جامعة عين شمس كلية البنات
تاريخ الإجازة
17/7/2018
مكان الإجازة
جامعة عين شمس - كلية البنات - التاريخ
الفهرس
يوجد فقط 14 صفحة متاحة للعرض العام

from 310

from 310

المستخلص

الملخص
التعليم في العراق من خلال مناقشات مجلس النواب 1925- 1945
استهدفت الدراسة التعرف على المناقشات التي اجراها اعضاء مجلس النواب داخل اروقة المجلس منذ عام 1925م وحتي عام 1945م، بشأن التعليم في العراق، إذ تعد المدة الاولى بداية زمنية لموضوع الدراسة: كونه العام الذي شهد افتتاح أول مجلس للنواب في العراق، أما عن اختيار عام 1945م ضمن النهاية الزمنية؛ كونه العام الذي شهد نهاية الحرب العالمية الثانية، والذي دخل فيه مجلس النواب العراقي في مفترق طرق، واعتمدت الدراسة منهجية في تغطية مناقشات مجلس النواب، إذ اقتصرت الدراسة على مناقشات اعضاء المجلس للتعليم الرسمي (الابتدائي، والثانوي، والمهني والفني، ودار المعلمين، والمعاهد والكليات) الحكومية التابعة لوزارة المعارف فقط دون غيرها من أنماط التعليم الأخرى التي كانت موجودة بتلك المدة، ومنها: الكتاتيب، والمدارس الأهلية، والتي تصلح ان تكون مواضيع بحثية مستقلة وفقاً لدراسات اخرى في التخصص ذاته.
وقد تضمنت الدراسة البحث في مناقشات اعضاء مجلس النواب في التعليم وعناصره المتنوعة المتعلقة بـ: المعلمين، والطلاب، والمناهج التعليمية، والمراحل التعليمية المختلفة، إضافة لبعض العناصر التعليمية الاخرى الخاصة بها مثل: التشريعات، والميزانية، والأبنية، والبعثات، فضلاً عن مناقشات المجلس لقضايا التعليم، ومنها: مجانية التعليم، وتعليم البنات، والاحتجاجات الطلابية، والزي الموحد للطلاب، وحادثة صفد، وتعليم الأمير غازي، واجور المعلمون، وحرية التفكير والاعتقاد، ومكافحة الأمية، وغلق بعض مؤسسات التعليم العالي، وقد توصلت الدراسة إلى مجموعة من النتائج، أبرزها:
• ”اهمية التعليم”:اتفقت رؤى اعضاء مجلس النواب الأول عام 1925م، على مستوى مؤيديه ومعارضيه للحكومة، على اهمية التعليم في العراق وتطويره؛ مما يشير إلى إحساس مرتفع بالمسؤولية تجاه بناء اجيال مؤهلة وذات كفاءة بغض النظر عن الاتجاه السياسي.
• ”تأهيل المعلمين”:اشار النواب إلى ضرورة ترفيع المعلمين، وضمان الحد الاقصى من الكرامة الآدمية لهم في معيشتهم، وإعادة تأهيلهم بما يتناسب من بيئة العمل الجديدة لهم، لا سيما المعلمين المستقدمين إلى مناطق نائية في العراق، إذ طالبوا بتحسين ظروفهم وتهيئة الاماكن المعيشية لهم، اسوة بزملائهم الذين يعملون داخل المناطق الحضرية في المدن، وقد لاقت تلك المناقشات وما تمخض عنها من دعوات صدى لدى الحكومة العراقية، إذ قررت وزارة المالية بتعديل رواتب المعلمين الذين لم ينالوا أية زيادة في مرتباتهم،
• ”زيادة المدارس”:نظراً للمطالبات المتكررة لأعضاء مجلس النواب بشأن المراحل التعليمية وتطويرها، ادى إلى اتساع اعداد المدارس في المراحل التعليمية الأولية (الابتدائي، والثانوي، والمهني)، فضلاً عن تحفيز الحكومة ووزارة المعارف نحو الاهتمام بالتعليم في المناطق الشمالية،
• ”المناهج التعليمية”:عد النواب المناهج التعليمية الأساس الأول نحو بناء اجيال ذات كفاءة وقدرات على تطوير المجتمع العراقي، ومن ثم زخرت مداخلاتهم بالاهتمام الجاد في المناهج المتبعة من قبل وزارة المعارف، حيث حاولوا المطالبة الدائمة لوزارة المعارف بتدريس اللغة العربية وفق القواعد والأسس السليمة، وكذلك مناهج مدارس البنات، حيث اعتبروا ذلك احد السبل الرئيسة لرسم الخطوط الأساسية التي ينطلق منها النشء الجديد في التأسيس والابداع لمختلف مفاصل الحياة،
• الاقتداء بنظام التعليم المصري:ركزت بعض مناقشات اعضاء مجلس النواب على اهمية الاعتماد على المناهج التعليمية ومحاولة الاقتداء بها في نظام وزارة المعارف المصري؛ لكونها الأقرب في العادات والتقاليد العراقية، إضافة للارتباط الحضاري الممتد بين البلدين، كما طالبت باستقدام معلمين مصريين؛ نظراً لتطور التعليم في مصر.
• ”ميزانية المعارف”:انحصرت مناقشات اعضاء مجلس النواب للإعتمادات المالية لوزارة المعارف في متطلبات التعليم في البلاد، لا سيما انهم استشعروا بالانخفاض الواضح في تلك الاعتمادات مقارنة بالوزارات الأخرى، خاصة أنها مؤسسة اجتماعية مسؤولة عن تربية الجيل الجديد وتوجيهه، ورفد مؤسسات الدولة وقطاعاتها بالكوادر المؤهلة، كما وجه العديد من النواب اصابع اللوم إلى الحكومة وانتقدوها فيما يتعلق ببقاء الكثير من السكان اميين يجهلون القراءة والكتابة،
• ”نزاهة البعثات التعليمية”:نالت نزاهة البعثات التعليمية نقاشات حادة من جانب اعضاء مجلس النواب، والتي انحصرت اغلب مناقشاتهم في عدم كفاءة المبتعثين وعدم تأهلهم نحو الحياة العلمية الجديدة، إذ انتقد البعض ايضا طريقة اختيار اعضاء تلك البعثات، مؤكدين على ان تلك الاختيارات تخضع لاعتبارات، متعلقة بـ: الرصيد العائلي، ومدى القرب والبعد من أصحاب القرار وتأثير الوجهاء، اضافة إلى المحسوبية التي تفشت في قطاع البعثات. كما شكك بعض من النواب ايضا في جدوى التعليم الذين يتحصلون عليه اعضاء تلك البعثات في الخارج، فضلاً عن اشاراتهم المتعددة لعدم عودة المبتعثين من الخارج للتدريس في العراق مرة اخرى. Abstract
The education in Iraq through The People’s Assembly debate within 1925-1945
This study focuses on identifying the discussions held by the members of the People’s Assembly in the corridors of the Council from 1925 until 1945، on education in Iraq، as the first period is the beginning of time for the subject of the study: being the year that witnessed the opening of the first People’s Assembly in Iraq. Within the time limits; the year that marked the end of Second World War، in which the Iraqi parliament entered a crossroads. The study is based on the methodology of covering the discussions of the People’s Assembly. The study is limited to the discussions of members of the Council for the formal education (primary، secondary، vocational and technical). Also، the teachers’ institutes and colleges of the Ministry of Education only، without the other types of education that existed during that period: Schools، and private schools، which are suitable to be independent research topics according to other studies in the same specialization.
The study includes research on the discussions of the members of the People’s Assembly in education and its various components related to teachers، students، educational curricula and various educational stages. In addition to some of its other educational elements such as legislation، budget، buildings and missions، these include free education، girls ’education، student protests، and uniform for students، the Safad incident، Prince Ghazi’s education، teachers’ wages، and freedom of thought، belief، combating illiteracy and closing some institutions of higher education. The study reached a number of results، most notably:
• ”The Importance of Education”: The vision of members of the first People’s Assembly in 1925، at the level of supporters and opponents of the government agreed on the importance of education in Iraq and development، indicating a high sense of responsibility to build qualified and efficient generations regardless of the political direction.
• Teachers Rehabilitation: The representatives pointed to the need to improve teachers، and ensure maximum human dignity for them to live. Also، rehabilitation in proportion to the new working environment، especially teachers who are introduced to remote areas in Iraq، demanding improvement of their conditions and the creation of living space for them، Like their
colleagues who work within urban areas of cities. The Iraqi government echoed these discussions and the resulting calls، as the Ministry of Finance decided to adjust the salaries of teachers who did not receive any increase in their salaries.
• Increasing schools: Due to the repeated demands of the members of the People’s Assembly regarding the educational stages and their development، the number of schools in the primary educational stages (primary، secondary and vocational) increased، as did the government and the Ministry of Education to focus on education in the northern regions.
• The Curriculum: The deputies considered the educational curriculum as the first foundation towards building generations with competence and abilities to develop the Iraqi society. Hence، their interventions were characterized by serious interest in the curricula adopted by the Ministry of Education. They tried the permanent demand of the Ministry of Education to teach the Arabic language according to sound rules and principles، As well as the curricula of girls’ schools، they considered this as one of the main ways to draw the basic lines from which new young people begin to establish and creativity of various joints of life.
• Modeling the Egyptian Education System: Some of the discussions of members of the House of Representatives focused on the importance of relying on educational curricula and trying to emulate them in the system of the Egyptian Ministry of Education because they are the closest in the Iraqi customs and traditions، in addition to the civilization ties between the two countries. Egypt.
• The Ministry’s Budget: The discussions of members of the people’s assembly of the funds allocated to the Ministry of Education regarding the requirements of education in the country. They felt a clear decline in those funds compared to other ministries، especially as a social institution responsible for raising and directing the new generation، and the provision of state institutions and sectors qualified cadres. Many MPs also blamed and criticized the government for the survival of many illiterate people who are illiterate.
• The Integrity of Educational Missions: The integrity of the educational missions faced sharp debates by the members of the People’s Assembly. This confined most of their discussions in the incompetence of scholarship and lack of qualification to the new scientific life، as some criticized the way the
selection of members of these missions. They stressed that these choices are subject to considerations that are related to family balance، the extent of proximity and distance from decision makers and the influence of dignitaries، in addition to the patronage that spread in the mission sector. Some MPs also questioned the usefulness of education received by the members of those missions abroad، as well as their numerous references to the non-return of students from abroad to teach in Iraq again.