Search In this Thesis
   Search In this Thesis  
العنوان
الرّمْزِية فِي فَلْسَفَة ابْن سِينَا وَشُرّاحِه/
الناشر
جامعة عين شمس كلية البنات
المؤلف
سهام احمد عمار الإريبع
هيئة الاعداد
باحث / سهام احمد عمار الاربيع
مشرف / كوكب محمد مصطفى
مشرف / ليلى صبحى عبد الله
مناقش / عامر يس محمد
مناقش / فردوس ابو المعاطى
الموضوع
تعريفات الرمز والرمزية<br>ابن سينا حياتة ومؤلفاتة الرمزية<br>مصادر ابن سينا فى كتاباته الرمزية
تاريخ النشر
2018
عدد الصفحات
314 ص
اللغة
العربية
الدرجة
الدكتوراه
التخصص
فلسفة
الناشر
جامعة عين شمس كلية البنات
تاريخ الإجازة
17/7/2018
مكان الإجازة
جامعة عين شمس - كلية البنات - قسم الفلسفة
الفهرس
يوجد فقط 14 صفحة متاحة للعرض العام

from 326

from 326

المستخلص

ملخص الدراسة
إن فلسفة ابن سينا الرمزية تكشف عن جوانب أخرى من المعارف والعلوم إلى جانب التصوف ،وهذا ما يثبت أن هذا النوع من المعارف لا نجده فقط في مؤلفاته الطبية والفلكية والصوفية ،بل نجده أيضا في خفايا مؤلفاته الفلسفية كالقصص الرمزية التي تخفي وراءها عالما من الاتجاهات العلمية والأدبية والتي إذا قمنا بترجمتها وتحليلها لاحتجنا إلى مئات المجلدات ،لذلك أعطت الدراسة الجزء البسيط من تحليل هذه النصوص لفلسفة ابن سينا الرمزية ،ومدى تأثر الفلاسفة اللاحقين له بهذه الفلسفة ،على أمل أن تكون هذه الدراسة قد فتحت آفاقاً جديدة لدراسات أخرى.
تساؤلات الدراسة:
1-هل كان فكر ابن سينا في تعريفه بهذه الرموز التي استخدمها في قصصه الثلاث متأثرا بأرسطو وأفلاطون، أم كان فكره نتاجاًللمصادر الإسلامية من قرآن وسنة ؟
2-هلكانالفلاسفةالذينجاءوابعدابنسينامتأثرينفيسردقصصهمبقصصابنسيناالرمزيةأمكانلكلواحدمنهمفلسفةخاصةوأسلوبخاصبهلميكننتيجةتأثروتأثير؟
3-ماالجوانبالتيكانتتدرسهارسائلابنسيناالرمزية؟هلكانتفلسفةصوفيةخالصةأمأنلهاأوجهاًأخرى؟
أهدافالدراسة:
1-التعمقفيفلسفةابنسيناودراسةخفاياهاوأغوارهاعامة،ودراسةرسائلهالرمزيةعلىوجهالخصوص.
2-تسليطالضوءعلىجوانبأخرىمنفلسفةابنسينافيهذهالرسائل،فلمتكنهذهالرسائل ”حيبنيقظان،وسلامانوأبسال،والطير”عبارةعنرسائلصوفيةبحتة،بلبالعكسكانتتحملعدةعلوموإنكانتمستترةخلفالرمزكالفلكوالجغرافياوالأخلاقوالمنطقوالرياضياتوالطب،بالإضافةإلىالتصوفوالذيكانصلبحديثهذهالرسائل.
3-إيضاحمدىتأثرالفلاسفةاللاحقينلابنسينابفلسفةابنسيناالرمزية،وأخذهمعنهوإنأنكربعضهمذلك،ودراستهملمؤلفاتهورسائلهالرمزية،وعرضآرائهممنخلالرسائلهمالرمزيةأيضاومقارنتهابرسائلابنسينا،وذلكباستخراجالمتشابهمنهاشكلاومضمونا.
4-استخراجالرموزوالمصطلحاتالصوفيةوالأخلاقيةوالفلكيةوالجغرافيةوالرياضيةوالطبيةوالتعريفبها،وإيضاحكيفيةربطابنسيناهذهالرموزبالنفسالإنسانية.
5-مناقشةأفكاروفلسفةابنسيناالرمزيةمنمنظورعقلانيوصوفيوإبرازمساهمتهفينشأةوتطورالمصطلحالفلسفي.
منهجالدراسة:
تم استخدام عدة مناهج في هذه الدراسة وكانت كالآتي:
1-المنهج التاريخي:وذلك بالاعتماد على نصوص ابن سينا من خلال رسائله الرمزية المعنية بالدراسة .
2-المنهج التحليلي:وذلك من خلال تحليل نصوص ابن سينا في القصص المختارة للبحث ،واستخراج الكلمات والتعريف برموزها وتحليلها وفقا لموقعها في النص.
3-المنهج المقارن:ويتضح هذا المنهج بمقارنة آراء ابن سينا من خلال نصوص هذه الرسائل بآراء من لحقه من الفلاسفة، وإيضاح مدى تأثر كتابات هؤلاء الفلاسفة بفلسفة ابن سينا الرمزية من خلال مقارنة نصوص هؤلاء الفلاسفة بنصوص ابن سينا المعنية بالدراسة .
وقد اقتضت طبيعة الدراسة تقسيم البحث إلى مقدمة وخمسة فصول وخاتمة وفهارس متنوعة ،وكانت مقسمة كالآتي:
الفصل الأول:وفيه معنى الرمزية في اللغة والاصطلاح والفلسفة ،ونبذة مختصرة عن حياة ابن سينا ،ومن ثم الحديث عن كتاباته الرمزية.
أما الفصل الثاني:فقد درس النفس عند ابن سينا ”تعريفها وأقسامها”، ثم الحديث عن وحدة النفس وإثبات وجودها كجوهر مخالف للبدن ، وعلاقتها بالبدن، ثم جاء الحديث عن مجاهدة النفس.
الفصل الثالث:ألقى الضوء على الرمزية في قصة ”حي بن يقظان” عند ابن سينا، فبرزت فيه عدة رموز منها الرمزية الصوفية والفلكية والجغرافية والأخلاقية والعددية، وجاء الحديث في هذا الفصل عن تأثير هذه القصة في القصص المشابهة لها عند كل من ابن طفيل والسهروردي وابن النفيس.
الفصل الرابع:تحدث عن الرمزية في قصة الطير عند ابن سينا ،فابتدأ الحديث عن وجود النفس السابق عن البدن ،ثم تم استخراج رموز هذه القصة من رموز صوفية ورموز تعنى بالصداقة ورموز للحيوانات وكذلك الرموز الطبية ،ثم ألقينا الضوء في هذا الفصل على القصص المشابهة لقصة الطير عند ابن سينا كقصة الطير عند الغزالي ومنطق الطير عند فريد الدين العطار.
الفصل الخامس:جاء الحديث فيه عن الرمزية في قصة سلامان وأبسال عند ابن سينا،وتم استخراج الرموز الصوفية والأخلاقية، وعرضنا فيه للحديث عن النفس واللذة ومدى تأثر هذه القصة بالقرآن الكريم في قصة يوسف،وجاء الحديث في هذا الفصل عن تأثر عبد الرحمن الجامي بقصة سلامان وأبسال عند ابن سينا.
ثم كانت نتائج الدراسة التي توصلنا إليها في خاتمة البحث.






ملخص الدراسة باللغة الإنجليزية
Study Summary:
IbnSina’s philosophy uncovers other aspects of knowledge and science in addition to Sufism. This proves that we do not find such type of knowledge only in his writings, but also we can find it in the arcanum of his philosophical writings, such as symbolic stories that hide beyond it a realm of scientific and literal trends. In case we want to translate and explain such trends, we would need hundreds of volumes. Therefore, the study here gave a simple part of analyzing texts of IbnSina’s symbolic philosophy, and to what extent this philosophy has affected on thesubsequent philosophers. Hoping this study could open new prospects for other studies.
Study questions:
1- Was IbnSina’s notion in his defining of these symbols, whichhe has used in his three stories, affected by Aristotle and Plato? Or was his notion resulted of Islamic sources of Quran and Sunnah?
2- Were the subsequent philosophers of IbnSina affected by IbnSina’s symbolic stories when they were telling their stories? Orhad each one of them his own philosophy and method without any impact or influence?
3- What are the aspects that IbnSina’s symbolic messages were teaching?Were they pure mystical philosophy? Orhad theyother multiple aspects?
Study’s objectives:
1- Deepening in IbnSina’s philosophy and studying its arcanumand mysteries in general, and his symbolic messages in particular.
2- Shedding light on other aspects of IbnSina’s philosophy in these messages. These messages ”HaiBnyakazan, Salaman, Absal and the bird” were not pure mystical messages, but on the contrary, they contained many scienceseven they were hidden beyond the symbol such as Astronomy, Geography, Ethics, Logic, Mathematics, and Medicine, in addition to Sufism, which was the core of these messages’ talk.
3- Clarifying to what extentthe subsequent philosophers of IbnSina have been affected by IbnSina’s symbolic philosophy, their acquiring from him, even if some of them denied that, their studying of his writings and symbolic messages, presenting their opinions through their symbolic messages and comparing them with IbnSina’s messages by extracting similarities between them in form and substance.
4- Extracting symbols and Sufi, Ethical, Astronomical, Geographical, mathematical, and medical terminologies and defining them and clarifying how IbnSina could connect between these symbols and the human soul.
5- Discussing IbnSina’s symbolic ideas and philosophy from a rational and Sufi prospective, and highlighting his contribution to the establishment and development of the philosophical terminology.
Study approach:
Several approaches have been used in this study as follows:
1- Historical approach: by relying on IbnSina’s texts through his symbolic messages concerning the study.
2- Analytical approach: through analyzing IbnSina’s texts in the stories chosen for research, extracting words and defining their symbols and analyzing them according to their location in the text.
3- Comparative approach:it is shown through comparing IbnSina’s opinions through the texts of these messages with the opinions of the subsequent philosophers, and showing to what extent the writings of these philosophers have been affected by IbnSina’s symbolic philosophy through comparing the texts of these philosophers to the texts of IbnSina concerning the study.
The nature of the study required to divide the research into introduction, five chapters, conclusion and various indexes as follows:
Chapter 1: It includes the meaning of symbolism in the language, terminology, and philosophy and a summary of IbnSina’s biography, and then talking about his symbolic writings.
Chapter 2: It includes the study of soulin IbnSina’s opinion “its definition and divisions” then talking about soul unity and proving its existence as an essence contrary to the body, after that, taking about Self-striving.
Chapter 3: It includes shedding light on symbolism in the story of “HaibnYakazan” of IbnSina, in which several symbols have been shown up including Sufi, astronomical, geographical, ethical, and numerical symbolism. This chapter also has talked about the influence of this story on the similar stories of IbnTofeil, Elsaharwardy, and IbnAlnafise.
Chapter 4: It talks about symbolism in ”the bird” story of IbnSina starting talking about the existence of the soul prior to the body. After that, we extracted the symbols of this story from Sufi symbols, symbols concerning friendship, symbols of animals, and medical symbols. Then, we shed light on the stories similar to ”the bird” story of IbnSina, such as ”the story of bird” of Ghazaly and ”Bird’s logic” of Fared EldinAlatar.
Chapter 5: It talks about symbolism in ”Salaman and Ibsal” story of IbnSina. Then, we extracted Sufi and ethical symbols in which we talked about the human soul and the pleasure and to what extent this story has been affected by Quran in the story of Joseph. After that, we talked about the influence of ”Salman and Ibsal” story of IbnSina on AbdElrahman.
At the end of the research, we talked about the results of the study we have reached.