Search In this Thesis
   Search In this Thesis  
العنوان
فاعلية برنامج تدريبي لتنمية الأداء المهني للأخصائيين الاجتماعيين العاملين مع الحالات الفردية في مكاتب الخدمة الاجتماعية المدرسية=
الناشر
كلية الخدمة الاجتماعية ؛
المؤلف
احمد، عبدالجابر السيد.
هيئة الاعداد
باحث / عبد الجابر السيد أحمد
مشرف / حمدي محمد ابراهيم منصور
مناقش / جمال شكري محمد عثمان
مناقش / رندا محمد سيد
الموضوع
خدمة الفرد.
تاريخ النشر
2018=1439 .
عدد الصفحات
227ص . ؛
اللغة
العربية
الدرجة
الدكتوراه
التخصص
العلوم الاجتماعية (متفرقات)
الناشر
كلية الخدمة الاجتماعية ؛
تاريخ الإجازة
27/3/2018
مكان الإجازة
جامعة أسيوط - كلية الخدمة الاجتماعية - خدمة الفرد
الفهرس
يوجد فقط 14 صفحة متاحة للعرض العام

from 228

from 228

المستخلص

اولاً: الملخص باللغة العربية .
ثانياً : الملخص باللغة الأجنبية .

اولاً : الملخص باللغة العربية
أولاً : مشكلة الدراسة :
يعد المجال التعليمي احد المجالات الهامة التي تمارس فيها الخدمة الاجتماعية ومن ثم فأن التعليم يثمر لنا جميع المؤهلات التي تحمل المجتمع علي عتقها سيراً نحو التقدم والتنمية ، والباحث في طرق الخدمة الاجتماعية يجد ان طريقة خدمة الفرد احد الطرق الهامة ممارسة في المجال المدرسي بل ومكاتب الخدمة الاجتماعية المدرسية بالخصوص .
فنجد ان مكاتب الخدمة الاجتماعية المدرسية منذ نشأتها تحافظ علي ضوابط الممارسة المهنية والتي يقسم فيها الممارسة المهنية الي العديد من الممارسات منها الاخصائيين الاجتماعيين العاملين مع الحالات الفردية بالمكاتب .
وحيث ان الممارسة العامة المتقدمة كا اتجاة ممارسة قد استحدث في الخدمة الاجتماعية فأن الاخصائيين الاجتماعيين العاملين مع الحالات الفردية بمكاتب الخدمة الاجتماعية المدرسية يحتاجون الي ثقل بصورة دورية فنجد ان الوزارة لم تولي اهتمام بعملية الثقل الاكاديمي والمهاري لهم .
بل كان اغلب تركيزها علي جوانب الترقي والجوانب التربوية فلا يوجد خلال الفترة السابقة تدريب متخصص للاخصائيين الاجتماعيين العاملين مع الحالات الفردية بمكاتب الخدمة الاجتماعية المدرسية بل هناك الكثير من النماذج العلاجية الحديثة والتي يثقل بها الاخصائيين الجدد لم يتدرب عليها الاخصائيين الاجتماعيين القدامي بمكاتب الخدمة الاجتماعية المدرسية .
والتدريب في حد ذاتة أصبح اسلوب تطوير وتنمية وثقل مهارات وتعلم لما هو جديد في التخصصات المختلفة ، ومن ثم اثبت الدريب انه الحل الامثل للتدريب او تعلم كل ما هو جديد وليس المراد التدريب النظري فقط بل والعملي والثقل بالمهارات والاساليب الحديثة .
وأثبتت النماذج العلاجية الجديدة في خدمة الفرد فاعليتها مع الحالات التي الفردية والتي تظهر بكثرة في المجال المدرسي ، فنموذج التركيز علي المهام ونموذج التدخل في الازمات نماذج اثبتت فاعليتها مع المشكلات التي تحول لمكاتب الخدمة الاجتماعية المدرسية ،بل ان هذه النماذج الحديثة اثبتت فاعليتها في اكثر من مكان .
وتأسيساً علي ما تقدم من عرض تحددت مشكلة الدراسية في :
فاعلية برنامج تدريبي لرفع كفاءة الاداء المهني للاخصائيين الاجتماعيين العاملين مع الحالات الفردية بمكاتب الخدمة الاجتماعية المدرسية , دراسة من منظور الممارسة العامة المتقدمة في خدمة الفرد
ثانياً : أهداف الدراسة:-
1- اختبار فاعلية برنامج تدريبي لتنمية الأداء المهني للأخصائيين الاجتماعيين العاملين مع الحالات الفردية بمكاتب الخدمة الاجتماعية المدرسية .
ت‌- تزويد الأخصائيين الاجتماعيين العاملين مع الحالات الفردية بمكاتب الخدمة الاجتماعية المدرسية بالمعارف والمعلومات اللازمة لتنمية أدائهم المهني لممارسة نموذج التركيز علي المهام من منظور الممارسة العامة المتقدمة.
ث‌- تزويد الأخصائيين الاجتماعيين العاملين مع الحالات الفردية بمكاتب الخدمة الاجتماعية المدرسية بالمهارات اللازمة لتنمية أدائهم المهني لنموذج التركيز علي المهام من منظور الممارسة العامة المتقدمة.
ح‌- تزويد الأخصائيين الاجتماعيين العاملين مع الحالات الفردية بمكاتب الخدمة الاجتماعية المدرسية بالمعارف اللازمة لتنمية أدائهم المهني لنموذج التدخل في الازمات من منظور الممارسة العامة المتقدمة.
هـ - تزويد الأخصائيين الاجتماعيين العاملين مع الحالات الفردية بمكاتب الخدمة الاجتماعية المدرسية بالمهارات المهنية اللازمة لتنمية أدائهم المهني لممارسة نموذج التدخل في الازمات من منظور الممارسة العامة المتقدمة.
ثالثاً: مفاهيم الدراسة :-
مفهوم البرنامج التدريبي.
مفهوم الأداء المهني.
مفهوم مكاتب الخدمة الاجتماعية المدرسية.
مفهوم الممارسة العامة المتقدمة.
رابعاً: فروض الدراسة :-
1- وجود فروق ذات دلاله إحصائية بين نتائج قياس خط الأساس وتطبيق البرنامج التدريبي لتنمية الأداء المهني للأخصائيين الاجتماعيين العاملين مع الحالات الفردية بمكاتب الخدمة الاجتماعية المدرسية .
و‌- من المتوقع وجود فروق ذات دلاله إحصائية بين نتائج قياس خط الأساس وتزويد أخصائي خدمة الفرد بمكاتب الخدمة الاجتماعية المدرسية بالمعارف الاكاديمية اللازمة لتنمية أدائهم المهني لممارسة نموذج التركيز علي المهام .
ي‌- وجود فروق ذات دلاله إحصائية بين نتائج قياس خط الأساس وتزويد الأخصائيين الاجتماعيين العاملين مع الحالات الفردية بمكاتب الخدمة الاجتماعية المدرسية بالمهارات اللازمة لتنمية أدائهم المهني لممارسة نموذج التركيز علي المهام .
ج‌- من المتوقع وجود فروق ذات دلاله إحصائية بين نتائج قياس خط الأساس وتزويد أخصائي خدمة الفرد بمكاتب الخدمة الاجتماعية المدرسية بالمعارف الاكاديمية اللازمة لتنمية أدائهم المهني لممارسة نموذج التدخل في الازمات.
د‌- من المتوقع وجود فروق ذات دلاله إحصائية بين نتائج قياس خط الأساس وتزويد أخصائي خدمة الفرد بمكاتب الخدمة الاجتماعية المدرسية بالمهارات اللازمة لتنمية أدائهم المهني لممارسة نموذج التدخل في الازمات .
ه‌- وجود فروق ذات دلاله إحصائية بين نتائج قياس خط الأساس وتزويد الأخصائيين الاجتماعيين العاملين مع الحالات الفردية بمكاتب الخدمة الاجتماعية المدرسية بالممارسة المهنية اللازمة لتنمية أدائهم المهني
خامساً : الاجراءات المنهجية:-
نوع الدراسة دراسة شبة تجريبية.
منهج الدراسة اعتمد الباحث في الدراسة علي تصميم الحالة الواحدة أ ب أ للتأكد من صحة فروض الدراسة وتتبع التغيرات التي طرأت علي الاخصائيين الاجتماعيين عينة الدراسة .
أوات الدراسة :
- استمارة قياس .
- برنامج تدريبي .
مجالات الدراسة
المجال المكاني مكاتب الخدمة الاجتماعية المدرسية بالادارات والمدرية بمحافظة سوهاج .
المجال البشري عينة مكونة من (30) أخصائي اجتماعي من العاملين بمكاتب الخدمة الاجتماعية .
المجال الزمني استغرقت الدراسة بشقيها النظري والعملي عامين من تاريخ التسجيل .
توصلت الدراسة الي نتائج الاتية :
1- توجد فروق دالة إحصائياً بين القياس القبلى والقياس البعدى فيما يتعلق ببعد التركيز على المهام معرفى لدى عينة الدراسة، حيث أن قيمة ت= (-7.15 ) ودالة إحصائياً عند مستوى معنوية 0.01، وهذه الفروق لصالح القياس البعدى والتتبعي.
2- أنه توجد فروق دالة إحصائياً بين القياس القبلى والقياس البعدى والتتبعي فيما يتعلق ببعد نموذج التركيز على المهام الجانب المهارى لدى الاخصائيين الاجتماعيين عينة الدراسة، حيث أن قيمة ت=(-10.70 ) ودالة إحصائياً عند مستوى معنوية 0.01، وهذه الفروق لصالح القياس البعدى.
3- توجد فروق دالة إحصائياً بين القياس القبلى والقياس البعدى فيما يتعلق ببعد الازمات معرفى لدى الاخصائيين الاجتماعيين عينة الدراسة، حيث أن قيمة ت=(-14.69 ) ودالة إحصائياً عند مستوى معنوية 0.01، وهذه الفروق لصالح القياس البعدى.
4- توجد فروق دالة إحصائياً بين القياس القبلى والقياس البعدى فيما يتعلق ببعد الازمات مهارى الاخصائيين الاجتماعيين عينة الدراسة، حيث أن قيمة ت=(-16.38) ودالة إحصائياً عند مستوى معنوية 0.01، وهذه الفروق لصالح القياس البعدى.
5- توجد فروق دالة إحصائياً بين القياس القبلى والقياس البعدى بالنسبة لإستمارة القياس فيما يتعلق بأبعادها الاربعة ككل لدى الأخصائيين الاجتماعيين عينة الدراسة،حيث أن قيمة ت=(-8.90 )ودالة إحصائياً عند مستوى معنوية 0.01، وهذه الفروق لصالح القياس البعدى.

First: The problem of study:
Education is one of the important areas in which social service is practiced, and thus the teaching is yielding all the qualifications that hold the community to I am moving towards progress and development, and the researcher in social service methods finds that the way the individual service is one of the important ways to practice in the school field And even school social service offices in particular.
Since its inception, the school social service offices have maintained professional practice disciplines in which the practice is divided to many practices, including social workers working with individual cases at offices.
As the advanced general practice is a practice that has been introduced in the social service, social workers working with individual cases in the school social service offices need to be weighed periodically, and the Ministry has not paid attention to the academic and skill-weighing process.
It was mostly focused on promotion aspects and pedagogical aspects there is no specialized training for social workers working with cases during the previous period individual at the school social service offices there are a lot of modern therapeutic models that weigh on new specialists not trained By former social workers at the school social service offices.
and training itself has become the development and the skills and the skill and learning of what is new in the different disciplines, and then the Dope proved to be the solution the optimization of training or learning all that is new is not only theoretical but practical training and the weight of modern skills and methods.
The new treatment models in the service of the individual have proven to be effective with individual cases that appear to be high in the school area, the focus model on the tasks The Crisis intervention model has proven to be effective with the problems that are transforming the school social service desks; these models Modern proved their effectiveness in more than one place.
Based on the foregoing presentation the problem of the study is determined in:
Effectiveness of a training programme to upgrade the professional performance of social workers working with individual cases in the school social service offices, a study from the perspective of advanced public practice in the service of the individual
1-Test the effectiveness of a training programme to develop the professional performance of social workers working with individual cases in the school social service offices.
A. Provision of knowledge and education to social workers working with individual cases in school social service offices the information needed to develop their professional performance in order to exercise a focus on tasks from the perspective of advanced general practice.
B. To provide social workers working with individual cases to the school social service offices skills needed to develop their professional performance of the job focus model from the perspective of advanced general practice.
C. Provide social workers working with individual cases in the school social service offices with the knowledge necessary to develop their professional performance of the crisis intervention model from the perspective of advanced general practice.
E. Provision of skills to social workers working with individual cases in school social service offices professional to develop their professional performance to practice a crisis intervention model from the perspective of advanced general practice
Third: The concepts of St
The concept of the training programme.
The concept of professional performance.
The concept of school social service offices.
The concept of advanced general practice.
IV. Studies:
1. There are statistically significant differences between the results of the baseline measurement and the application of the training programme to develop the professional performance of social workers working with individual cases in the school social service offices.
A. It is expected that there will be statistically significant differences between the results of the baseline measurement and the provision to the individual service specialist of the school social Service offices of the academic knowledge needed to develop their professional performance to exercise the job focus model.
B. Existence of statistically significant differences between the results of baseline measurement and the provision of individual cases to social workers working with offices the school social service with the skills needed to develop their professional performance in order to exercise the job focus model.
C. Statistically significant differences are expected between the results of the baseline measurement and the provision to the individual service specialist of the school social Service offices of the academic knowledge needed to develop their professional performance to practise the crisis intervention model. D. Statistically significant differences are expected between the results of the baseline measurement and the provision to the individual service specialist of the school social Service offices of the skills needed to develop their professional performance to practise the crisis intervention model.
E. Statistically significant differences between the results of baseline measurement and the provision to social workers working with individual cases of school social service offices of the professional practice necessary to develop their professional performance fifthly: Methodological actions:-
The type of study is semi-experimental.
Curriculum the researcher has adopted a study on the design of the case in order to ascertain the validity of the studies and to track changes in the social workers studied in the study sample.
Study Tools:
-Measurement form.
-Training programme.
Fields of study the spatial field are the school social service offices in the departments and the Madria in Sohag Governorate.
The human area is a sample of 30 social workers from social service offices.
The temporal scope of the theoretical and practical study lasted two years from the date of registration
The study reached the following conclusions
1-There are statistically significant differences between tribal and remote measurement with regard to the dimension of the focus on the cognitive tasks of the sample study, where the value of T = (-7.15) and statistic function at a moral level of 0.01, these differences in favor of the dimensional and accessory measurement.
2-There are statistically significant differences between tribal measurement and telemetry and tracking in relation to the dimension of the specialist’s skill-side task Model social sample study, where the value of T = (-10.70) and statistically function at the level of 0.01, these differences in favor of the dimensional measurement.
3-There are statistically significant differences between tribal measurement and remote measurement in relation to the post-crisis cognitive dimension of social workers sample study, where the value of T = (-14.69) is statistically a function at a moral level of 0.01, these differences are in favor of the dimensional measurement.
4-There are statistically significant differences between tribal measurement and remote measurement in relation to the post-crisis skills of social workers sample study, where the value of T = (-16.38) is statistically a function at a moral level of 0.01, these differences are in favor of the dimensional measurement
5-There are statistically significant differences between tribal measurement and dimensional measurement for the measurement form with respect to its four dimensions as a whole among specialists the social sample study, where the value of T = (-8.90) and statistically function at a moral level of 0.01, these differences in favor of the dimensional measurement.
الملخص باللغة الانجليزية