Search In this Thesis
   Search In this Thesis  
العنوان
فاعلية نموذج آدي وشاير في إسراع النمو المعرفي وتحصيل الفيزياء وتنمية مهارات حل المشكلة لدى طلاب الصف الأول الثانوي ذوي السعات العقلية المختلفة/
الناشر
جامعة أسوان:
المؤلف
أحمد عبدالحافظ عبدالفتاح علي
هيئة الاعداد
مناقش / ناصر عبد الرازق محمد
مناقش / محي الدين عبد الشربيني
مشرف / سعيد محمد صديق
مشرف / زمزم عبد الحكيم متولي
مناقش / جمال الدين توفيق يونس
تاريخ النشر
2015م./1436ه.
عدد الصفحات
528ص.
اللغة
العربية
الدرجة
ماجستير
التخصص
المناهج وطرق تدريس الدراسات الإجتماعية
تاريخ الإجازة
16/5/2015
مكان الإجازة
جامعة أسوان - كلية التربية - مناهج وطرق تدريس
الفهرس
يوجد فقط 14 صفحة متاحة للعرض العام

from 490

from 490

المستخلص

نظراً للتأثير الايجابى لنموذج أدى وشاير والذى أثبتته العديد من الدراسات والأبحاث برزت أهمية القيام بالبحث الحالى لمحاولة تجريب نموذج (CASE) فى تخطيط وحدة من منهج الفيزياء، وتنفيذها، حيث هدف البحث الحالى التعرف على ” فاعلية نموذج أدى وشاير فى إسراع النمو العقلى المعـرفى وتحصيل الفيزياء ومهارات حل المشكلة لدى طلاب الصف الأول الثانوى ذوى السعات العقلية المختلفة ”.
وبذلك تتحدد مشكلة البحث بالإجابة عن السؤال الرئيسى التالى:
” ما فاعلية نموذج إسراع النمو المعرفى في إسراع النمو العقلي المعرفي وتحصيل الفيزياء وتنمية مهارات حل المشكلة لدى طلاب الصف الأول الثانوي ذوى السعات العقلية المختلفة ؟”
ويتفرع من هذا السؤال الرئيسى للبحث الأسئلة الفرعية الآتية:
(1) ما صورة وحدة (الحركة) المقررة على طلاب الصف الأول الثانوي ذوى السعات العقلية المختلفة والمصوغة وفقاَ لنموذج ادى وشاير ؟
(2) ما فاعلية تدريس وحدة (الحركة) باستخدام نموذج أدى وشاير في إسراع النمو العقلي المعرفي لدى طلاب لصف الأول الثانوي ذوى السعات العقلية المختلفة ؟
(3) ما فاعلية تدريس وحدة (الحركة) باستخدام نموذج أدى وشاير في تحصيل طلاب الصف الأول الثانوي ذوى السعات العقلية المختلفة لمحتوى تلك الوحدة ؟
(4) ما فاعلية تدريس وحدة (الحركة) باستخدام نموذج أدى وشاير فى تنمية مهارات حل المشكلة لدى طلاب الصف الاول الثانوى ذوى السعات العقلية المختلفة ؟
ولتحقيق أهداف البحث قام الباحث بتبنى اختبار النمو العقلى المعرفى لأنطوان لاوسون ترجمة: حسين زيتون، كما تبنى أيضا اختبار الأشكال المتقاطعة لباسكيلونى لتصنيف الطلاب الى مستويات الســـعة العقلية (مرتفع، متوسط، منخفض)، وقد أعد الباحث وحدة تجريبية ” الحركة ” من محتوى مقرر الفيزياء للصف الأول الثانوى، وكذلك دليلا للمعلم مصوغتين وفقا لخطوات نموذج أدى وشاير، كما أعد الباحث اختبارا فى التحصيل الفيزيائى مكونا من (50) مفردة اختيارية حسب مستويات بلوم المعرفية ” التذكر - الفهم – التطبيق – التحليل – التركيب – التقويم ”، وأيضا أعد الباحث اختبارا لقياس مهارات حل المشكلات ويتكون من (25) مفردة اختيارية، خصصت (5) مفردات لكل مهارة ” تحديد المشكلة – جمع المعلومات – فرض الفروض – اختبار صحة الفروض – الوصول للنتائج ”.
وقد تم عرض أدوات البحث على مجموعة من المحكمين المتخصصين فى مجال الفيزياء وطرق التدريس للتأكد من سلامتها وصلاحيتها للتطبيق .
وقد طبق الباحث الأدوات على عينة استطلاعية قوامها (45) طالبا وطالبة من مجتمع البحث للتأكد من صدقها وثباتها إحصائيا، ومن ثم تم التطبيق على المجموعتين الضابطة والتجريبية قبليا وبعدياً .
ولأغراض هذا البحث، تم اختيار عينة عشوائية تتكون من (101) طالبا وطالبة من طلاب الصف الأول الثانوى من مدرسة السباعية الثانوية بنات، ومدرسة السباعية الثانوية بنين محل عمل الباحث، وتم تقسيم العينة عشوائيا الى مجموعتين احداهما تجريبية، والأخرى ضابطة متجانستين متكافئتين من حيث العمر الزمنى، والذكاء، والبعد الاجتماعى والاقتصادى، ومستوى السعة العقلية .
فروض البحث:
سعى البحث الحالى للتحقق من صحة الفروض التالية :
1 – يوجد فرق دال إحصائياً بين متوسطى درجات طلاب المجموعتين التجريبية والضابطة باختلاف سعاتهم العقلية فى التطبيق البعدى فى اختبار لاوسون للنمو العقلى المعرفى.
2 – يوجد فرق دال إحصائياً عند بين متوسطى درجات طلاب المجموعتين التجريبية والضابطة باختلاف سعاتهم العقلية فى التطبيق البعدى فى الاختبار التحصيلى ككل، وفى كل مستوى من مستويات المجال المعرفى لبلوم (التذكر - الفهم – التطبيق – التحليل – التركيب – التقويم).
3 - يوجد فرق دال إحصائياً بين متوسطى درجات طلاب المجموعتين التجريبية والضابطة باختلاف سعاتهم العقلية فى التطبيق البعدى فى اختبار مهارات حل المشكلات ككل، وفى كل مهارة من مهارات الاختبار (تحديد المشكلة – جمع البيانات – فرض الفروض – اختبار صحة الفروض – الوصول للنتائج).
منهج البحث:
اعتمد الباحث فى دراسته على المنهج شبه التجريبى، وذلك لدراسة أثر المتغير المستقل المتمثل فى (نموذج أدى وشاير) على المتغيرات التابعة (النمو العقلى المعرفى، التحصيل بمستوياته، مهارات حل المشكلة) من خلال تقسيم الطلاب إلى مجموعتين :
1- المجموعة التجريبية : بلغ عددهم (50) طالبا وطالبة تم تصنيفهم إلى ثلاث مستويات من السـعات العقلية (منخفض، متوسط، مرتفع) درسوا محتوى الوحدة التجريبية ” الحركة ” المقررة على طلاب الصف الأول الثانوى فى الفيزياء المصوغة وفق نموذج أدى وشاير.
2- المجموعة الضابطة : بلغ عددهم (51) طالبا وطالبة تم تصنيفهم إلى ثلاث مستويات من السعات العقلية (منخفض، متوسط، مرتفع) درسوا محتوى الوحدة نفسها وفقاَ لطريقة التدريس المعتادة .
وللتحقق من صحة فرضيات البحث استخدم الباحث المتوسط الحسابى، واختبار(ت) لعينتين غير مرتبطتين، وكذلك حساب مربع ايتا () لقياس حجم التأثير، وحساب معادلة الكسب المعدل لبليك لقياس الفاعلية .
وقد توصلت الدراسة إلى النتائج التالية :
× بالنسبة لاختبار النمو العقلى المعرفى:
وجود فرق ذو دلالة إحصائية عند مستوى (0.01 = α) بين متوسطات درجات طلاب المجموعة التجريبية والمجموعة الضابطة فى التطبيق البعدى لصالح المجموعة التجريبية فى اختبار لاوسون للنمو العقلى المعرفى للطلاب ككل، وكذلك للمجموعات الفرعية باختلاف سعاتهم العقلية .
× بالنسبة للاختبار التحصيلى :
وجود فرق ذو دلالة إحصائية عند مستوى (0.01 = α) بين متوسطات درجات طلاب المجموعة التجريبية والمجموعة الضابطة فى التطبيق البعدى لصالح المجموعة التجريبية فى الاختبار التحصيلى ككل ومستوياته المعرفية (التذكر – الفهم – التطبيق – التحليل – التركيب – التقويم) للطلاب ككل، وكذلك للمجموعات الفرعية باختلاف سعاتهم العقلية (منخفض س = 5، متوسطة س = 6،
مرتفعة س = 7)، بينما أعطت فروق المتوسطات دلالة إحصائية عند مستوى (0.05 = α) لمستوى التركيب للمجموعتين (المنخفضة س = 5، المتوسطة س = 6)، وكان التفوق لصالح المجموعتين متوسطى السعة العقلية، ومرتفعى السعة العقلية .
× بالنسبة لاختبار مهارات حل المشكلات :
وجود فرق ذو دلالة إحصائية عند مستوى (0.01 = α) بين متوسطات درجات طلاب المجموعة التجريبية والمجموعة الضابطة فى التطبيق البعدى لصالح المجموعة التجريبية فى اختبار مهارات حل المشكلات ككل ومهارات ” تحديد المشكلة – جمع المعلومات – فرض الفروض – اختبار صحة الفروض – الوصول للنتائج ” للطلاب ككل، وكذلك عند المجموعات الفرعية باختلاف سعاتهم العقلية .
- حجم تأثير نموذج أدى وشاير كان كبيرا لدى الطلاب ككل، وكذلك المجموعات الفرعية ذات السعات العقلية المختلفة فى كل من تسريع النمو المعرفى، وتنمية التحصيل، وتنمية مهارات حل المشكلات، بينما كان التأثير فى تنمية التحصيل صغيرا مع مجموعة الطلاب ذوى السعة العقلية المنخفضة .
- نسبة الكسب المعدل لبليك كانت مقبولة بصفة عامة فى كل من تسريع النمو العقلى، وتحصيل المحتوى الفيزيائى، والقدرة على حل المشكلات، مما يؤكد فاعلية التدريس باستخدام نموذج أدى وشاير (CASE) فى تسريع النمو العقلى المعرفى، وتنمية التحصيل، وتنمية مهارات حل المشكلات للطلاب باختلاف سعاتهم العقلية.
أهمية البحث:
انطلاقا من أهمية نموذج ادى وشاير فى التدريس بصفة عامة، وفى تدريس الفيزياء بصفة خاصة فان أهمية البحث الحالى تبرز فى النقاط التالية:
1 – يعد هذا البحث استجابة لمواكبة الاتجاهات المعاصرة لتسريع النمو العقلى المعرفى، واكتساب مهارات حل المشكلات فى كافة مراحل التعليم.
2- مناشدة الاتجاهات التربوية بضرورة تجريب نماذج تدريسية جديدة لزيادة فاعلية وإيجابية العملية التعليمية، والبحث الحالى يأتى لتلبية هذا النداء .
3- توجيه أنظار التربويين ومخططى المناهج عامة والفيزياء خاصة على الاستعانة بمثل هذا النموذج فى إسراع النمو المعرفي لمساعدة الطلاب على التحصيل وتنمية مهارات حل المشكلات فى ضوء سعاتهم العقلية المختلفة .
4- مساعدة معلمى الفيزياء فى المرحلة الثانوية على ضرورة استخدام مثل هذا النموذج القائم على تسريع النمو العقلى المعرفى وتنمية مهارات حل المشكلات لدى المتعلمين فى ضوء سعاتهم العقلية المختلفة .
5- يقدم اختباراَ فى مهارات حل المشكلات يمكن استخدامه بالنسبة لطلاب المرحلة الثانوية .
6- يقدم البحث الحالي نموذجا إجرائيا لصورة وحدة مصاغة باستخدام نموذج أدى وشاير(CASE)، ودليل أنشطة للمتعلم، ودليل للمعلم يمكن لمعلمى العلوم الاستعانة بهم عند تدريس تلك الوحدة أو صياغة وحدات أخرى مماثلة باستخدام نفس النموذج .
7- يبرز البحث الحالي العلاقة بين النمو العقلي المعرفي و السعة العقلية لدي الطلاب والقدرة علي حل المشكلات.
توصيات ومقترحات البحث :
يمكن طرح بعض التوصيات فى ضوء ما تم التوصل إليه من نتائج، وتفصيل ذلك كما يلى : :
أولاً- توصيات البحث :
1 – ضرورة الاهتمام بتنوع طرق التدريس المستخدمة لتتلاءم مع استعدادات الطلاب وقدراتهم .
2 – ضرورة تنظيم المقررات الدراسية بطريقة تيسر على الطلاب ذوى السعات العقلية المحدودة استخلاص المعلومات المناسبة من المحتوى .
3 – الاهتمام بتنظيم المعلومات فى صورة وحدات صغيرة لتوضع فى الذاكرة العاملة بشكل منظم، وبالتالى يسهل معالجتها وإذا انتقلت إلى الذاكرة طويلة المدى يسهل استدعائها .
4 – استخدام بعض الاختبارات النفسية مثل اختبار الأشكال المتقاطعة لتصنيف الطلاب فى بداية العام الدراسى إلى المستويات المختلفة للسعة العقلية ليسهل استخدام طريقة التدريس التى تناسبهم .
5 – ضرورة إعداد وزارة التربية والتعليم برامج لتدريب المعلمين أثناء الخدمة على استخدام نموذج أدى وشاير لتسريع النمو العقلى المعرفى فى تدريس العلوم عامة، والفيزياء خاصة .
6 – ضرورة إدراج الوزارة لمشكلات افتراضية فى كتاب الطالب كى يكتسب مهارات حل المشكلات أثناء القيام بحلها لتنمية التفكير الناقد والإبداع لديهم .
7 – ضرورة إعادة تنظيم محتوى كتب الفيزياء بالمرحلة الثانوية بما يتلائم مع استراتيجيات تعجيل النمو العقلى المعرفى .
8 – تدريب طلاب كليات التربية (شعبة الفيزياء) على استراتيجيات تعجيل النمو العقلى المعرفى، وصياغة المشكلات الفيزيائية ذات المتطلبات المعرفية المختلفة من خلال مقرر طرق تدريس العلوم .
ثانياً- مقترحات البحث:
فى ضوء الهدف من هذا البحث والنتائج التى أسفرت عنها، يمكن اقتراح إجراء دراسات وبحوث أخرى تتناول :
1 – ضرورة إجراء دراسة مقارنة بين أساليب تدريسية مختلفة من ضمنها نموذج أدى وشاير (CASE) لاختبار أفضلها فى تنمية التحصيل، ومهارات حل المشكلات .
2 – إجراء بحوث ودراسات أخرى لبحث أثر نموذج أدى وشاير (CASE) على متغيرات أخرى غير التى وردت فى هذه الدراسة مثل التفكير الإبداعى، والتفكير الابتكارى فى ضوء السعات العقلية المختلفة للطلاب .
3 - إجراء بحوث ودراسات أخرى لبحث أثر نموذج أدى وشاير (CASE) على متغيرات تابعة لبحث مدى اختلاف الأثر بين البنين والبنات باختلاف سعاتهم العقلية .
4– استخدام نموذج ادى وشاير فى تخطيط وتدريس وتقويم بعض المواد الدراسية الأخرى مثل الكيمياء.
5 – أثر استخدام نموذج ادى وشاير فى تنمية المهارات التدريسية لمعلم العلوم أو الطالب المعلم بالجامعات.
The importance of the present research emerged in light of the positive effect of CASE model that was proved by many studies and researches that attempt to use CASE model in planning a unit of physics curriculum. The present study aimed to identify the efficiency of CASE model in accelerating the cognitive mental development and physics achievement and problem solving skills of first secondary grade students with different mental capacities.
•Problem of the study:
The problem of the present research is to answer the following basic question:
What is the efficiency of cognitive development acceleration model in accelerating the cognitive mental development and physics achievement and problem solving skills of first secondary grade students with different mental capacities?
This question branches to the following questions:
(1) What is the image of the movement unit that is assigned for the first secondary grade students with different mental capacities according to CASE model?
(2) What is the efficiency of teaching the movement unit by CASE model in accelerating the cognitive mental development of the first secondary grade students with different mental capacities according to CASE model?
(3) What is the efficiency of teaching the movement unit by CASE model in achievement this unit by the first secondary grade students with different mental capacities according to CASE model?
(4) What is the efficiency of teaching the movement unit by CASE model in developing the problem solving skills of the first secondary grade students with different mental capacities according to CASE model?.
•Tools of the study:
To achieve the aims of this research, the researcher adopted the cognitive mental development test by Antoan Laoson and translated by Hussein Zaiton. He also adopted cross-shapes test by Baskilony for classifying students according to the mental capacities levels (high- medium- low). The researcher prepared an experimental unit (movement) of the physics curriculum for first secondary grade students and a teacher guide formulated according to CASE model steps. The researcher prepared test for the physics achievement consisted of (50) of choice items according to Bloom’s cognitive levels” Remembering- understanding- applying-analysis- structuring- evaluation” and test for measuring a problem solving skills consisted of (25) choose items. Five items identified for every skills ”identifying problem- gathering information- supposing hypothesis- testing the hypothesis validity- reaching results”.
The tools of the research were approved by a group of experts in the physics and methods of teaching field to confirm their validity for applying.
The researcher applied the tools on a pilot sample of (45) male and female students to confirm their statistics validity and reliability on a control and experimental group in pre and post measurement.
•Sample of the study:
To achieve the aims of this research, A random sample was selected. It consists of (101) male/female students of the first secondary grade in ElSebayia secondary schools for girls and ElSebayia secondary school for boys. The sample was divided into two groups: experimental group and control group. They are equivalent according to the time age and intelligence and social and economic dimensions and the mental capacity level.
•Hypotheses of the study:
The present research attempted to confirm the correctness of the following hypothesis:
1- There are statically significant difference between the means of the scores of the students of the experimental and control group students according to their mental capacity in the post applying in Laoson test for the cognitive mental development.
2- 1- There are statically significant difference between the means of the scores of the students of the experimental and control group students according to their mental capacity in the post applying of the achievement test as a whole and in every level of the Bloom’s cognitive levels (Remember- understanding- applying- analysis- structuring- evaluation).
3- There are statically significant difference between the means of the scores of the students of the experimental and control group students according to their mental capacity in the post applying of problem solving skills test as a whole and in every test skill (identification of the problem- collecting data- supposing hypothesis-testing the correctness of the hypothesis- reaching the results).
•Methodology of the study:
The researcher depends on the quasi-experimental method to study the effect of the independent variable represents on (CASE model) on the dependant variable (cognitive mental development, the achievement with all its level and problem solving skills) through dividing students in to two groups:-
1- The experimental group: They were (50) male and female students. They were divided in to three mental capacity levels (high- medium- low). They were taught the content of experimental unit (movement) that was determined for the first secondary grade students of the Physics curriculum according that was shaped according to the CASE model.
2- The control group: They were (51) male and female students They were divided in to three mental capacity levels (high- medium- low). They were taught the content of experimental unit (movement) by the traditional approach.
To investigate the correctness of the hypothesis of the study, The researcher used the mathematical mean and (T) test for tow unlinked groups and he calculated ( (squared to measure the impact size and he also used the modified gain equation by Belik for measuring the efficiency.
•The results of the study:
The study reached the following results:
First: For the mental cognitive development test:
There are statically significant differences at(α = 0 ,01) between the means of the scores of both experimental group and the control group students in the post applying for the experimental group in Laoson test for the mental cognitive development for all students and in the sub-groups also according to the difference of their mental capacities.
Secand: For the achievement test:
There are statically significant differences at (α = 0 ,01) between the means of the scores of both experimental group and the control group students in the post applying for the experimental group in the achievement test as a whole and its cognitive levels (remembering- understanding- applying- analysis- structuring- evaluation) for all students and for the sub-groups according to their mental capacities (low X = 5, Medium= 6, high= 7). The means differences are statically significant at (α = 0 ,05) for the structuring level for both groups (low X=5, medium x= 6). The superiority for the groups of medium mental capacity and the high mental capacity.
Third: For the problem solving test:
There are statically significant differences at (α = 0 ,01) between the means of the scores of both experimental group and the control group students in the post applying for the experimental group in the problem solving test as a whole and in the skills of (odentifying the problems- supposing hypothesis- testing the correctness of the hypothesis – reaching results” for all students and for every sub-group according to the difference of their mental capacities.
The impact size of CASE model was strong for all students and for the sub-group with different mental capacities in accelerating the cognitive development and in developing the achievement and in developing problem solving skills. The effect of developing achievement was small with the low mental capacity students.
The Ratio of the Belil’s modified gain was acceptable in general in accelerating the mental development and achieving the physics content and for the ability of problem solving of the students according to the difference of their mental capacities.
•Importance of the study:
In light of the importance of CASE model generally in teaching and specifially in physics teaching, the importance of the present study is due to:
1- This research responds to the contemporary trends of accelerating the mental cognitive development and in acquiring the problem solving skills in all educational stages.
2- The educational trends request of the necessity of using new teaching models to increase the efficiency and positive ness of the educational process, the present research responds to them.
3- Directing the views of the education scientists and curricula planners in general and Physics curricula in specific towards the need to use this model in accelerating the cognitive development to help students in their achievement and in developing problem solving skills in light of their different mental capacities.
4- Helping Physics teachers in the secondary stage in light of the need to use this mental cognitive acceleration based and developing problem solving model of the students according to the difference of their mental capacities.
5- It presents problem solving skills test that may be used with the secondary stage students.
6- It presents procedural model for the image for a unit formulated according to the CASE model and a guide for the students’ activities and a teacher guide. The science teachers could use them in teaching this unit and in formulating other similar units by the same model.
7- It indicates the relationship between the mental cognitive model and the mental capacity of the students and the problem solving ability.
• The suggestions and recommendations of the study:
The researcher reaches the following recommendations in light of the reached results:
First- The recommendations of the study:
1- The necessity of diversification of teaching methods to suite the aptitudes of the students and their abilities.
2- The necessity of organizing the study curricula in a way that helps limited mental capacities students to extract the suitable information of the content.
3- The need to organize information in small units shape to put it in the working memory in an organized shape that facilitates their processing. They are easier to be recalled if they transfer it to the long run memory.
4- using some psychological tests as across-shapes in to divide students in the beginning of the academic year to different levels of the mental capacity to facilitate the using of the suitable method of teaching.
5- The need to prepare of in service teachers’ training programs on how to use CASE model by the ministry of Education to accelerate the mental cognitive development in teaching science in general and physics in specific.
6- The need to insert virtual problems by the ministry of Education in the student’s book to acquire problem solving skills through solving them to develop his critical and creative thinking.
7- The need to reorganize the physics book content in the secondary stage that suite the mental cognitive development accelerating strategies.
8- Training Education faculties students (Physics section) on mental cognitive development and formulating physical problems with different requirements through the science teaching methods.
Second- The suggestions of the study:
In light of the aims of the study, there are many studies to be suggested as:
1- The necessity of implementing comparative study between the different teaching styles as CASE model to select the best of them in developing achievement and problem solving skills.
2- Implementing other studies and researches to study the effect of CASE model on other variables as creative thinking in light of the different mental capacities of the students.
3- Implementing other studies and researches of the CASE model impact on dependant variables to investigate the range of effect difference between boys and girls according to the difference of their mental capacities.
4- Using CASE model in planning and teaching and evaluating other study subjects as Chemistry.
5- The Effect of using CASE model in developing some teaching skills of the science teacher and student/teacher in the universities.