Search In this Thesis
   Search In this Thesis  
العنوان
دور العلاقات العامة فى تشكيل الصورة الذهنية لرجال الاعمال :
الناشر
نهى حسين محمد محمود التلاوى،
المؤلف
التلاوى، نهى حسين محمد محمود.
هيئة الاعداد
باحث / نهى حسين محمد محمود التلاوى
مشرف / شعبان أبو اليزيد شمس
مشرف / محسن فارس
الموضوع
العلاقات العامة. الرجال - علم نفس. رجال الاعمال.
تاريخ النشر
2008 .
عدد الصفحات
أ-ش ، 381ص. :
اللغة
العربية
الدرجة
ماجستير
التخصص
الاتصالات
تاريخ الإجازة
1/1/2008
مكان الإجازة
جامعة المنيا - كلية الآداب - الاعلام
الفهرس
يوجد فقط 14 صفحة متاحة للعرض العام

from 553

from 553

المستخلص

أهداف الدراسة:ـ
تحاول هذه الدراسة إلى تحقيق مجموعة من الأهداف تتلخص في:
1- رصد وتحديد الدور الذي يمكن أن تقوم به العلاقات العامة في مؤسسات رجال الأعمال ـ عينة الدراسة ـ في تشكيل الصورة الذهنية لرجال الأعمال.
2- التعرف على طبيعة الصورة الذهنية المقدمة عن رجال الأعمال في المواد الإعلامية التي تنتجها العلاقات العامة في مؤسسات رجال الأعمال عينة الدراسة.
3- رصد وتحديد طبيعة الصورة الذهنية المقدم بها رجال الأعمال ومؤسساتهم عينة الدراسة في المضامين الصحفية المنشورة عنهم في الصحف محل الدراسة.
4- التعرف على ملامح الصورة الذهنية لرجال الأعمال لدى الجمهور عينة الدراسة.
5- رصد العلاقة بين هذه الصورة المنطبعة وبين الأنشطة الاتصالية التي تقدمها العلاقات العامة في مؤسسات رجال الأعمال, وكذلك المواد الصحفية المنشورة عنهم في الصحف المختلفة.
عينــــة الدراســــة:
(أ) عينة الدراسة التحليلية:-
تمثلت عينة الدراسة في عينة تحليلية تتمثل في ( 31) مادة إعلامية ( نشاط اتصالي) قامت العلاقات العامة في مؤسسات رجال الأعمال عينة الدراسة بإنتاجها خلال الفترة من 1/1/2007 وحتى 1/7/2007 ، (126) مضمون صحفي منشور عن رجال الأعمال ومؤسساتهم – عينة الدراسة- في أربع صحف ( الأهرام ، الوفد، الأسبوع، العالم اليوم).
أما العينة الميدانية فتمثلت في (26) ممارس للعلاقات العامة يعملون في سبع مؤسسات رجال الأعمال وهى( مجموعة سيراميكا كليوباترا، مجموعة سما، مجموعة أحمد بهجت، مؤسسة السلاب، مؤسسة فريد خميس للتنمية، مجموعة هايدلينا للصناعات الطبية، مجموعة أرتوك)، أما الدراسة الميدانية الخاصة بالجمهور فطُبقت على عينة عشوائية طبقية مكونة من (396) مفرده من الجمهور موزعة ما بين ثلاث محافظات وهى( القاهرة، الجيزة، المنيا).
أولا: نتائج الدراسة التحليلية:
(1) نتائج الدراسة التحليلية الخاصة بالأنشطة الاتصالية للعلاقات العامة:
تمثلت أهم النتائج التي توصلت إليها الباحثة خلال هذا الجزء من الدراسة في:
- أن المواد المطبوعة هي أككثر المواد الإعلامية انتاجا بين الأنشطة الاتصالية التي تنتجها العلاقات العامة في مؤسسات رجال الأعمال - عينة الدراسة – تليها المواد الإلكترونية ولكن بنسبة ضئيلة جداً وفي المقابل لم تنتج العلاقات العامة في هذه المؤسسات أي مواد إعلاميو مسموعة أو مواد مسموعة ومرئية.
- أن هناك عدم اهتمام واضح من العلاقات العامة في المؤسسات – عينة الدراسة – بإنتاج المطبوعات على الرغم من أنها جاءت أكثر الأنشطة الاتصالية إنتاجاً, حيث بلغ عدد هذه المطبوعات ( 29 ) مطبوع فقط موزعة بين خمس مؤسسات من المؤسسات عينة الدراسة و تتنوعت ما بين( كتيبات ،كتب, نشرات , مطويات , دعوات , تقارير , ملصقات , مراسلات , مواد إعلانية , مواد صحفية , مواد اتصال مباشر ) .
ثانياً: نتائج الدراسة الميدانية:
(1) نتائج الدراسة الميدانية الخاصة بممارسي العلاقات العامة في مؤسسات رجال الأعمال:
تتلخص أهم هذه النتائج في:
- أن معظم أجهزة العلاقات العامة في مؤسسات رجال الأعمال عينة الدراسة لا تتمتع بالمكانة المناسبة داخل هذه المؤسسات.
- أن وسائل الإعلام جاءت في الترتيب الأول بين مجموعات الجماهير التي توجه لها العلاقات العامة نشاطها الاتصالى يليها الحكومة في الترتيب الثاني, ثم المجتمع المحلى في الترتيب الثالث , ويليها جمهور المستهلكين في الترتيب الرابع, ثم جاء في الترتيب الخامس العاملين, ثم في الترتيب السادس والأخير جاء المنافسون.
(2)نتائج الدراسة الميدانية الخاصة بالجمهور:
وتمثلت أهم هذه النتائج في :-
غلبت الجوانب السلبية على الصورة التي يحملها الجمهور عينة الدراسة عن رجال الأعمال, حيث اتجهت معظم الأفكار التي يحملها المبحوثين عن رجال الأعمال إلى الاتجاه السلبي, وشكلت السمات السلبية لرجال الأعمال الجزء الأكبر من السمات التي وصفهم بها المبحوثين, هذا بالإضافة إلى أنه بتطبيق مقياس المسافة الاجتماعية أتضح أن المسافة بعيدة نسبيا بين المبحوثين ورجال الأعمال , وهو ما يشير في مجمله إلى غلبت الصورة السلبية عن رجال الأعمال لدى المبحوثين.
• Goals of the study
This study tries to achieve a set of goals summarizing in:
1- Observing and determining public relations role in Businessmen institutions under study – in forming the image of Businessmen.
2- Recognizing the nature of the image for Businessmen in communicative activities, which public relations produce of Businessmen’ institutions, which are the study sample.
3- Observing and determining the image of Businessmen and their institutions (the study sample) in press contents of them in newspapers under study.
4- Recognizing features of Businessmen image for public (the study sample).
5- Observing the relationship between this imprinted image and communicative activities which public relations offers in Businessmen institutions and published press materials in various newspapers.
• Sample of the study
The researcher surveyed all communicative activities and media materials in which public relations produces in Businessmen institutions – the study sample- it was of (31) materials.
The researcher put a set of determinants in which study newspapers were chosen to achieve its purpose, but as there are more newspapers in which standards were applied, and the researcher potentials, a purposive sample of these newspapers were chosen, including (Al- Ahram, Al- Wafed, Al- Esboua and world today).
Applied study sample
• A sample of Businessmen institutions
The study was applied on seven Businessmen institutions which are (Cleopatra Ceramic group, Ahmed Bahget group, El- Salab group Fared khames institution for development, Hydelina group for medical industries, Artouk group, Sama group) All public relations practitioners were surveyed (communication workers) at these institutions of (26) practitioners divided among these seven institutions.
• Audience sample
The study was applied on a random sample of (396) of Egyptian public in (Cairo, Giza, and El- Minia) governments.
ـThe results of analytical study:
(1) The results of analytical study of communicative activities for public relations:
• The printed material are the most productive media materials among communicative activities which public relations produces in Businessmen institutions- the study sample- following electronic materials but with a very small rate, on the contrast, public relations in these institutions doesn’t produce any audible media materials or any audible and visible materials.
• There is no evident interest from public relations in institutions – the study sample- in producing publications although they were the most productive communicative activities, they were only (29) publications divided between five institutions – the study sample – and varied between ( booklets- books- bulletins- folders- invitations, reports, posters, correspondences, advertising materials- press materials- direct communicative materials).
Results of analytical study for published press materials of Businessmen:
• Al-Ahram newspaper came at the head of newspapers under study- as for its interest in news coverage of Businessmen institutions – the study sample- following by Al-Esboua newspaper in the second order, then world today newspaper came in the third order, finally Al- Wafed newspaper came in the fourth order.
• News occupied the foremost of news arts in which news coverage of Businessmen news and their institutions appeared in newspapers under study, then came news report in the second order, essay came in the third order, then journalists in the fourth order.
ـ Results of field study:
(A)The most important results of field study for public relations practitioners:
1- Most public relations bodies in Businessmen institutions –the study sample- don’t have an appropriate place inside these institutions.
2- Media means came in the first order between the public of public relations face their communicative activity, following government in the second order, then local community in the third order, following by consumption in the fourth order, then workers in fifth order, and competitors in the sixth and final order.
(B) The most important results of field study for public:
• Negative aspects gave priority on the image, which public -the study sample- has of Businessmen where most researchers thought of Businessmen moved towards the negative attitude. Businessmen negative characteristics formed the great part of the characteristics in which the research described them, in addition that, by applying the scale of social distance, it was shown that the distance is relatively far between the researchers and Businessmen, and it is totally indicated that the negative image gave priority of Businessmen for the researchers.
• Most sample items follow Businessmen news irregularly, National newspapers came at the head of media means by which researchers follow Businessmen news, following Egyptian space channels in the second order, then Arabic space channels in the third order, then came Egyptian T.V in the fourth order.